رئیس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز تاکید کرد:
ضرورت تبیین معجزه قرآن به نسل جدید

حجت الاسلام عباس زاده، رئیس دانشکده الهات دانشگاه تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس‌ عباس‌زاده، رئیس دانشکده الهیات و علوم اسلامی تبریز،  نهم مهرماه، در پیش‌نشست پنجم اولین همایش ملّی «علوم اسلامی و انسانی دیجیتال» با موضوع «کاربست هوش مصنوعی در قرآن پژوهی» در دانشگاه تبریز گفت: برون‌داد این گونه نشست‌ها باید اثبات علمی معجزه قرآن  برای نسل نو باشد.

وی ادامه داد: قرآن کریم برخلاف سایر معجزات انبیاء که در یک مقطع زمانی و در یک جغرافیای محدود به مردم نمایش داده شده و مردم به آن‌ها ایمان آوردند، بزرگترین معجزه انبیای الهی است. 

عباس زاده با اشاره به ضرورت تبیین معجزه قرآن به نسل جدید، که بیشتر با گوشی مأنوس هستند، تا کتاب، گفت: نسل جدید حق هدایت دارند و هدایت‌گری، و ما باید ویژگی‌‎های منحصر به  فرد قرآن از جمله مجید، کریم، عظیم، برهان، بشیر،  نظیر، حکیم، شفا، نور، فرقان را برای نسل جوان به صورت برهانی اثبات کنیم که من امیدوارم با استفاده از مطالب ارائه شده در این قبیل همایش‌ها، بتوانیم این موارد را انجام دهیم.

جواد علی‌پور، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز نیز در این نشست در خصوص تعریف علوم انسانی دیجیتال اظهار کرد: تاکنون تعریف خاصی از علوم انسانی دیجیتال ارائه نشده و دلیل این موضوع دگرگونی‌های گسترده و دائمی در این حوزه است و به همین دلیل کسی این ریسک را نکرده که یک تعریف واحدی از علوم انسانی دیجیتال ارائه کند.

وی ادامه داد: علوم انسانی دیجیتال، مجموعه‌ای از فعالیت‌های گسترده از جمله تجسم مجموعه‌های بزرگ فرهنگی، تصاویر، منابع اولیه، مدل‌سازی و به‌ویژه مدل‌سازی سه بعدی آثار تاریخی و دیجیتالی و مدل‌سازی پایان‌نامه‌ها‌، رساله‌ها، تصاویر تحلیل‌ها، جمع‌آوری داده‌های مربوط به انواع کنشگری‌های مختلف اجتماعی به ویژه در حوزه فضای مجازی و تحلیل،  بررسی و مقایسه تطبیقی آن‌ها  است که در گذشته اکثر این کارها امکان‌پذیر نبود.

علی‌پور در تشریح کاربردهای علوم اسلامی دیجیتال نیز گفت: اولین کاربرد علوم اسلامی دیجیتال این است که ما را به سمت روش‌های جدید انجام پژوهش، از جمله انجام پژوهش‌های مشارکتی و تحلیل‌های میان‌رشته‌ای و همگرایی علمی یا به عبارتی تلاقی علوم انسانی و علوم محاسباتی و کامپیوتری، سوق می‌دهد.

وی استفاده سیستماتیک از منابع دیجیتال در علوم انسانی و اسلامی را دومین کاربرد علوم اسلامی دیجیتال عنوان و خاطرنشان کرد: ما مجبوریم که تحقیقات در حوزه علوم انسانی و اسلامی را با استفاده از فناوری‌های جدید و با کمک گرفتن از علوم محاسباتی و کامپیوتری، بر‌وزتر، دقیق‌تر و کارآمدتر کنیم. 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تحولات متاثر از علوم اسلامی دیجیتالی گفت: اولین تحول این است که ما باید رویکرد چاپی را به رویکرد دیجیتال تغییر دهیم. چرا که امروز می‌بینیم ما از طریق جزوه و کتاب پاسخگوی دانشجویان نسل امروز نیستیم و درواقع تغییر در تکنیک تدریس که دومین تحول این حوزه محسوب می‌شود، ما را مجبور می‌کند بجای جزوه‌ای که سال‌هاست در تدریس از آن استفاده می‌کردیم، از موضوع بنری‌شدن تدریس با استفاده از تصاویر و عکس‌نوشت‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: دگرگونی در میراث فرهنگی و علمی ما، سومین تحول حاصل از علوم اسلامی دیجیتال است که با توجه به گسترش فرهنگ مجازی و فرهنگ دیجیتالی این مسئله، میراث فرهنگی و علمی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

علی‌پور ایجاد یک رابطه دو طرفه بین علوم انسانی اسلامی و علوم محاسباتی را چهارمین تحول علوم اسلامی دیجیتال برشمرد و اظهار کرد: ما می‌توانیم آن دسته از داده‌هایی را که در گذشته بودند، به داده‌های تصویری تبدیل کنیم. به عبارتی با مصوّرسازی، داده‌ها را به فایل‌های دیجیتالی تبدیل کنیم تا به راحتی قابل دسترسی باشند.