به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم بزرگداشت شهید سید حسن نصرالله و شهدای مقاومت با عنوان «عهد خون؛ سلاح بر زمین نمیافتد»، عصر امروز، 14 مهرماه در دانشگاه تهران برگزار شد.
در این مراسم حجتالاسلام و المسلمین سید علی خمینی، یادگار امام خمینی(ره)، محمدحسین امید، رئیس دانشگاه تهران و وحید یامینپور، فعال رسانهای به سخنرانی پرداختند.
در ابتدای این مراسم، محمدحسین امید، رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه در سالهای اخیر، در مسیر مقاومت، بزرگان زیادی را از دست دادیم، گفت: جای خالی دو چهره شاخص و تأثیرگذار، شهید حاج قاسم سلیمانی در داخل کشور و شهید حسن نصرالله در منطقه، به شدت حس میشود.
وی به توانمندی شهید سیدحسن نصرالله در رهبری و سازماندهی اشاره کرد و گفت: این شهید بزرگوار توانست با یک گروه کوچک و آموزشدیده، در برابر رژیمی قدرتمند و حمایتشده از سوی جهان ایستادگی کند.
امید با بیان اینکه سخنرانیهای شهید نصرالله تأثیر بسیاری بر جهان عرب داشت و توانست ملتها را برای مقاومت آماده کند، گفت: این شهید، واقعبین و عملگرا بود و بر اساس شرایط میدانی و منطقهای تصمیم میگرفت.
وی با اشاره به تعامل گسترده سیدحسن نصرالله با کشورهای دیگر، اظهار کرد: این شهید بزرگوار، علیرغم محدودیتهای امنیتی، کاملاً مردمی و وفادار به رهبری انقلاب بود و ولایتپذیری خود را بارها با صراحت اعلام کرده بود.
همچنین در این مراسم، وحید یامینپور، فعال رسانهای، ضمن بزرگداشت یاد و خاطره تمام شهدا علیالخصوص شهدای جنگ 12 روزه، به بیانات رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه نصر تهران و پیامی که ایشان به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله صادر کردند، اشاره کرد.
وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در پیامی که به مناسبت شهادت سید دادند و بعد خطبههایی که در نماز جمعه نصر تهران ایراد کردند، فرمودند که این اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی ضربهای به ساحت حزبالله نخواهد زد و سرنوشت منطقه را مقاومت رقم خواهد زد؛ این بیانات در شرایطی گفته میشد که تقریباً تمام رهبران و فرماندهان تراز اول جبهه مقاومت به شهادت رسیده بودند. فرماندهانی که سالها پیش از تأسیس حزبالله در گروههای مختلف مشغول مبارزه با رژیم صهیونیستی بودند، کسانی چون فؤاد شکور و شیخ نبیل قاسم که اگر بخواهیم شأن ایشان را بگوییم، باید گفت هر کدام از ایشان اگر در یک سال به شهادت میرسیدند، باید برای هرکدام مدتها به سوگ مینشستیم، کسانی که نیم قرن تحت تعقیب بوده و فرمان ترور آنها صادر شده بود، تمامی به شهادت رسیدند.
وی با اشاره به حضور خود در لبنان یک هفته پس از شهات سید حسن نصرالله، اظهار کرد: حداقل چهار هزار رزمنده تراز اول حزبالله در عملیات رذیلانه تروریستی پیجرها یا به شهادت رسیده یا مجروح شدند و عملاً امکان حضور در جبهه را از دست دادند. در دو روز اول فاز جدید اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در لبنان، سه هزار نقطه بمباران شده بود.
یامینپور بیان کرد: آن زمان که من وارد بیروت شدم و مدتی بعد توانستم از ضاحیه و سایر شهرهای لبنان بازدید به عمل آورم، با چشم خود دیدم که رژیم صهیونیستی آنطور که خود نیز ادعا کرده بود، سعی کرد تمام دارایی حزبالله را از آنها سلب کند. این داراییها شامل فرماندهان حزبالله، انبارهای مهمات و تونلهای مخفیانه زیرزمینی میشد؛ حتی کار به جایی رسید که در روزهای میانی جنگ ۶۰ روزه، به هیئت صحی و پرستارانی که مجروحان را درمان میکردند نیز رحم نکرد.
وی درباره شرایط لبنان و حزبالله در آن هنگامه، ادامه داد: شرایط به گونهای بود که رزمندگان حزبالله، بدون امکان ارتباط و اتصال با سایر رزمندگان، فرماندهانشان و پشت جبهه مقاومت میکردند. من در آن شرایط از یکی از سربازان گردان رضوان پرسیدم، در این شرایط، چگونه و با هماهنگی چه کسی فعالیت میکنید؟ گفت، فرمانده من و جانشین او شهید شدهاند، امکان استفاده از پیجرها و بیسیم وجود ندارد و حتی نمیتوان جهت هماهنگی به خانه کسی رفت (از آن رو که ضاحیه تخلیه شده بود)، پس ما شبها در ساحل قدم میزنیم تا یکدیگر را یافته، اطلاعاتی بگیریم.
وی بیان کرد: شرایط حاکم بر حزبالله در آن برهه چنین بود: سید حسن نصرالله، دبیرکل که به شهادت رسیده بود، سید هاشم صفیالدین، جانشین دبیرکل که از سرنوشت او خبری نبود، جانشین احتمالی او، شیخ نبیل قاووق، به شهادت رسیده بود، تعدادی از فرماندهان اصلی نظامی به شهادت رسیدند، تعداد عمدهای از گروهان رسانهای حزبالله که برگ برنده آن در جنگ 33 روزه بود، به شهادت رسیده بودند. در واقع میتوان گفت تمام شواهد حاکی از نابودی قریبالوقوع حزبالله داشت. قدرت عملیات دشمن که بر لبه تکنولوژی جنگی کشتار جمعی ایستاده بود، به گونهای بود که من با اینکه جنگ و بمبارانهای آن زمان را در خوزستان تجربه کرده و کیفیت آن را میدانستم، نمیتوانستم تشخیص دهم که انفجارها چگونه رخ میداد؛ در واقع رژیم صهیونیستی در این جنگ نیازی به حضور در آسمان لبنان و زدن اهداف مورد نظر خود نداشت، بلکه از داخل خاک سرزمینهای اشغالی این کار را انجام میداد. پهبادهای رژیم نیز در طول 24 ساعت بالای سر ما بودند و ارتش لبنان نیز توان مقابله نداشت.
یامینپور ادامه داد: در این شرایط ما چگونه باید میپذیرفتیم که ساختار حزبالله نابود نخواهد شد؟ سخت بود اما دیدیم گروهی در جنوب لبنان روزها در مقابل تانکهای مرکاوای اسرائیلی مقاومت کردند و اجازه نفوذ بیش از 5 کیلومتر به آنها ندادند، به نحوی که العربیه روزها اعلام میکرد، شهر خیام به زودی تصرف خواهد شد اما این اتفاق هرگز رخ نداد در حالی که فاصله خیام تا مرزهای سرزمینهای اشغال 7 کیلومتر است. در همان زمان الجزیره، مدام فیلمهایی از انتقال کشتههای اسرائیلی به خاک سرزمینهای اشغالی منتشر میکرد. ما در ابتدا نمیتوانستیم درک کنیم که چه کسانی، با چه دستوری و با چه مهماتی در حال مبارزه هستند؛ در شرایطی که اسرائیل مدعی بود میتواند مبدأ هر شلیکی به خاک سرزمینهای اشغالی را با هوش مصنوعی در چند ثانیه رهگیری کند، 60 روز مقاومت کرده، عملیاتهای غرورآفرینی علیه تیپ گولانی انجام داده و مانع پیشروی آنها در خاک لبنان شدند. آنها حتی توانستند به سرزمینهای اشغالی شلیک موشک کنند که تعداد این موشکها در زمان درخواست عاجزانه نتانیاهو از آمریکا برای اعلام آتشبس به 350، 400 موشک رسید.
وی تکمیل کرد: باید دانست که فاصله زمینی بیروت با مرزهای سرزمینهای اشغالی، حدود یک ساعت و نیم است و رزمندگان حزبالله سینه به سینه این رژیم، در آن 60 روز مقاومت کردند.
وی در رابطه با قدرت ساختار حزبالله و استحکام، ادامه داد: علاوه بر این مسائل، حزبالله توانست در طول جنگ، آوارگانی که ضاحیه را ترک کرده بودند نیز اسکان داده و ساماندهی کند؛ به گونهای که در سطح شهر بیروت به سختی کسی را میدیدی در کنار خیابان یا داخل چادر امدادی ساکن باشد زیرا همه در آپارتمان ساکن بودند.
وی سپس با اشاره به تفاوتهای آشکار جمهوری اسلامی ایران و لبنان، گفت: با توجه به تفاوتهای جمعیتی و جغرافیایی و توانمندیهایی که جمهوری اسلامی ایران با لبنان دارد، تواناییهایی که سپاه و نیروهای مسلح دارند، توان مقابله به مثل موجود در نیروهای مسلح ما و تجربه ملی و تاریخی که ما داریم، رژیم صهیونیستی یکصدم آن فشاری که بر لبنان و حزبالله وارد کرد را نمیتواند بر ما وارد کند.
وی در رابطه با علت این حرکات از جانب رژیم صهیونیستی، ادامه داد: با اینکه اکنون هیچکدام از وعدههای نتانیاهو در رابطه با غزه مانند آزادسازی گروگانها، از بین بردن حاکمیت حماس بر نوار غزه و خلع سلاح آن تحقق نیافته، اما این رژیم جرأت میکند به خاک ایران حمله کند، در حالی که میداند در صورت حمله، ایران یقیناً پاسخ خواهد داد. علت این مسئله را میتوان چنانچه رهبر معظم انقلاب فرمودند وجودی شدن این جنگ برای اسرائیل و بازگشت به عقبه 70 ساله این رژیم پس از 7 اکتبر دانست.
یامینپور ادامه داد: مسئله 7 اکتبر و عملیات طوفان الاقصی، سخنرانی مفصلی میطلبد تا سؤالاتی که حتی در ذهن یک جوان انقلابی و خوب درباره آن پیش میآید، پاسخ داده شود؛ اینکه آیا آن عملیات، ارزش تبعات بعدش را داشت یا خیر؟ سیدحسن نصرالله در آبان 1402، این عملیات را غرورآمیز، متقن و مورد تأیید تمام جبهه مقاومت خواند که این موضوع، خود زمانی جدا میطلبد.
گزارش تصویری بزرگداشت شهید سیدحسن نصرالله در دانشگاه تهران
در بخش دیگر این نشست، حجتالاسلام سید علی خمینی، نوه امام خمینی(ره) ضمن یاد امام و شهدای بزرگوار دفاع مقدس و همچنین شهدای دفاع اخیر با بیان اینکه مرحوم مجاهد سید حسن نصرالله مرا به یاد آیهای در مورد داستان جنگ احد میاندازد، گفت: جنگ احد از جنگهای درسآموز و مهم تاریخ اسلام است و ما باید درسهایی که در دل جنگ احد نهفته است را مرور کنیم.
وی افزود: جنگ احد ابتدایش با پیروزی مسلمانها همراه شد، به طوری که امیرالمومنین(ع) پرچمدار سپاه کفار را هم کشت، اما گروهی که پیامبر(ص)، آنها را در یک نقطه حساس در پایین کوه مراقب گذاشته بودند، گمان کردند پیروزی حاصل شده است و قرارگاهشان را ترک کردند. آنها دستور پیامبر(ص) را رها کردند و خالد ابن ولید به همراه جمعی از کفار برگشتند و از همان نقطه، نتيجه جنگ تغییر کرد و به قدری فشار بر مسلمانها زیاد شد که حتی خوف جان پیامبر(ص) هم رفت. دندان پیامبر(ص) در جنگ احد شکست و کفار توانستند جنگ احد را به نفع خودشان خاتمه دهند.
حجتالاسلام خمینی در ادامه با توضیح اینکه ما باید از جنگ احد درسهایی بگیریم، گفت: در جنگ احد آنچه باعث شکست سپاه اسلام شد، ضعف درونی بود که در نتیجه گوش نکردن جامعه مسلمان به فرامین پیامبر(ص) اتفاق افتاد.
وی در ادامه گفت: اگر شرایط امروز، نقاط ضعف خودمان را ندانیم و نشناسیم و یا از آن چشمپوشی کنیم و به بهانههایی از نقد فاصله بگیریم، این نقاط ضعف، ما را از بین خواهد برد.
یادگار امام راحل با بیان اینکه جنبش دانشجویی و حرکتهای جوانان انقلابی همیشه مورد نظر و توجه بوده و یکی از جهاتش این است که جوانان آرمانها را شنیدند و نقاط ضعف را میبینند، گفت: بعضی از نقاط ضعف، اجتماعی و بعضی سیاسی، نظامی و اطلاعاتی است.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت دشمنشناسی، گفت: اگر تصور کنیم که دشمنان ما انسانهای بی خرد و نادانی هستند، فرصتها را از دست دادهایم.
حجتالاسلام خمینی با بیان اینکه ما اگر چشممان را از دشمن برداریم، دشمن به ما ضربه خواهد زد، گفت: اولین تروریستهای عالم صهیونیستها هستند، آنها تیزهوش و فرصتشناساند و در بزنگاهها عمل میکنند لذا ما باید دشمنشناس باشیم.
وی در ادامه به تاریخ جنگها اشاره کرد و گفت: یکی از عناصری که بسیار تأثیرگذار بود که مسلمانان جنگ را رها کرده و شکست را بپذیرند، شایعه بوده است. در تاریخ نقل شده که بعضی از مسلمانها تا شنیدند پیامبر(ص) کشته شده، گفتند کاش با منافقین صحبت کنیم با ما کاری نداشته باشند. تأثیرگذاری شایعه همانگونه که در جنگ احد بوده، امروز هم هست.
یادگار امام راحل ادامه داد: نفوس ضعیف که در جامعه وجود دارند تا وقتی که در شرایط پیروزی هستند، همراهند اما وقتی صدای شکست بلند میشود، جا میزنند و شما را تنها میگذارند.
وی در ادامه به عملیات روانی دشمن اشاره کرد و گفت: در سالهای انقلاب خودمان هر وقت مشکلات وجود داشت با آن روبرو میشدیم و با رفتن شخصیتها ساختار منهدم نمیشد و سریعاً مسئولان جدید جایگزین میشدند، کما اینکه شما در حزبالله لبنان و در جنگ دوازده روزه در سپاه خودمان دیدید که شخصیتهای بزرگی را از دست دادیم، اما خللی در کشور ایجاد نشد و نهایتاً شلیک موشکهای ما چند ساعت به تأخیر افتاد.
حجتالاسلام خمینی در ادامه با بیان اهمیت ساختار بر شخص، گفت: وقتی ساختار مستحکم دارید، هرچقدر شخصیتها ترور شوند، ساختار جبران و خودش را حفظ میکند.
وی ادامه داد: آیهای که خداوند متعال بعد از جنگ احد نازل کرد، یک آیه توبیخی است که از حیث بلاغی هم واجد نکات ظریفی است. خداوند متعال میفرماید: «وما کانَ محمدٌ أبا احد مِن رجالِکم و لکن رسول الله» و کلمه رسول را اضافه میکند به اضافه تشریفیه و ادامه میدهد: «و خاتَم النَّبیین» خاتم هم خودش معانیای دارد که فراتر از صرف پایانبخش انبیاست؛ بلکه گل سرسبد انبیاء علیهمالسّلام است. وقتی قرار است پیامبر(ص) جایگاهش معرفی شود، با همین تعابیر توصیف میشود، اما اگر قرار است همین پیغمبر( ص)، بود و نبودش آرمان شما را متزلزل کند و شما برگردید به جاهلیت، تعبیر قرآن را ببینید که عادیتر میشود. تعبیری از امام (ره) هم هست و خیلیها برایشان شبهه است که چرا امام (ره) فرمودند حفظ نظام اسلامی از جان یک نفر ولو امام زمان مهمتر است. این معنایش همین است که گفته شد، یعنی مذهب متکی به شخص نیست.
وی در پایان با تأکید بر اهمیت تببین مبانی اعتقادی، گفت: یکی از نکاتی که باید در دانشگاه هم به آن بپردازیم، این است که ما نسبت به مبانی کوتاهی کردهایم. باید در نسل جوانمان به تقویت مبانی بپردازیم و مبانی اعتقادی، سیاسی و فلسفی خودمان را تکمیل کنیم. آنچه که انقلاب اسلامی را پیروز کرد، قبل از آنکه در ۲۲ بهمن در خیابانها باشد، در میدان گفتمانی ما بود. مطهریها و بهشتیها آمدند و با مردم سخن گفتند، با گفتوگو و تبیین، مبانی را مستحکم کردند.