به گزارش خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین رفیعی، مدیر کل قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه، عصر امروز، ۱۶ مهرماه در جمع طلاب و اساتید مجتمع آموزش عالی خواهران ریحانه المصطفی نمایندگی خراسان، با استناد به حکمت ۱۴۷ نهجالبلاغه، مردم را به سه گروه تقسیم کرد و با انتقاد از وضعیت کنونی جوامع اسلامی، علمای جهان اسلام را به خروج از انفعال و قرار گرفتن در زمره «عالم ربانی» دعوت کرد.
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی در تشریح کلام امام علی (ع) به کمیل بن زیاد، قلبهای مردم را ظرف دریافت معرفت الهی دانست و با قرائت حکمت ۱۴۷ نهجالبلاغه، انسانها را به سه دسته اصلی به شرح ذیل تقسیم کرد:
۱. عالم ربانی: به معنای مربی الهی که معارف را فراگرفته و توانسته است آن را به گونهای اثرگذار به دیگران منتقل کند که منجر به عمل و تأثیرگذاری در جامعه شود.
۲. متعلم علی سبیل النجاة: افرادی که در مسیر فهم و دریافت معارف الهی در حرکت هستند.
۳. هَمَجُ الرَّعاع (انسانهای بیثبات): گروه سوم، افرادی هستند که نه تنها از نور علم و دانش بهره نمیبرند، بلکه فاقد ثبات فکریاند و مانند پشههایی که با هر بادی جابهجا میشوند، به هر سمت که منافعشان باشد، متمایل میشوند.
وی خاطرنشان کرد که این افراد ممکن است دانش و سواد دینی بالایی داشته باشند، اما، چون علمشان در زندگی اثر نمیکند، در گروه سوم قرار میگیرند.
مدیرکل دفتر قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به حکمت ۱۰۷ نهجالبلاغه، «چه بسا عالمی که جهلش او را کشته است»، بر ضرورت عمل به دانش تأکید کرد.
وی در این زمینه به داستان طلحه و زبیر در جنگ جمل اشاره کرد و گفت: این افراد خود میدانستند که امام علی (ع) بر حق است، اما در مقام عمل، علم خود را نادیده گرفتند و به دنبال منافع دنیوی رفتند.
وی با پیوند دادن این آموزه اخلاقی به شرایط کنونی جهان اسلام، افزود: امروز دانستهها زیاد است، اما عمل به معارف دین بسیار محدود است.
دبیر سیویکمین جشنواره بینالمللی قرآن و حدیث با اشاره به نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر که مردم را «یا برادر دینی یا نظیر تو در خلقت» ترسیم کرد و گفت: وظیفه دفاع از مستضعفین عالم، وظیفهای همگانی است و از انفعال جهان اسلام در برابر فاجعه غزه انتقاد کرد.
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی با استناد به آیه ۳۸ سوره محمد(ص) که میفرماید: «… یَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَکُمْ ثُمَّ لَا یَکُونُوا أَمْثَالَکُمْ، اگر روی گردانید، خداوند قومی جز شما را جایگزین میکند که مانند شما نیستند»، تصریح کرد: وضعیت کنونی مسلمانان مصداق این تهدید الهی دانست.
استاد جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه امروز عملکرد مردم عادی در کشورهای غربی در دفاع از مظلومین غزه، در مقابل سکوت بخش بزرگی از جوامع اسلامی قرار گرفته است، تصریح کرد: امروز ما هستیم که از آرمان فلسطین دفاع میکنیم، یا انسانهایی که در غرب با باورهای ضد دینی بزرگ شدهاند؟
وی تأکید کرد: تظاهرات صدها هزار نفری در شهرهای اروپایی برای دفاع از مردم غزه، نشان میدهد که این افراد غیر مسلمان، بهای سنگینی برای دفاع از مظلوم تحمل میکنند، در حالی که بسیاری از مسلمانان در این بحران عظیم سکوت اختیار کردهاند.
عضو هیئت علمی المصطفی، این وضعیت را شبیه به تغییر جغرافیای اسلام در سدههای نخست دانست و هشدار داد: اگر مسلمانان امروز ساکت باشند، اسلام فردا روزی به جای دیگری خواهد رفت، زیرا خداوند اسلام را از قومی گرفته و به قوم دیگری میسپارد.
مدیرکل دفتر قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه با ذکر حکایتی از سعدی درباره تفاوت «عابد» و «عالم»، به اهمیت اثرگذاری اجتماعی اشاره کرد و گفت: کسی که عابد است خودش را نجات میدهد، فردی که عالم است جامعه را نجات میدهد.
وی، هدف اصلی مسلمانان را تبدیل شدن به «مربی الهی» و اثرگذاری در جامعه دانست.
حجتالاسلام رفیعی به داستان حضرت ابراهیم (ع) و دعای او برای جذب قلوب مردم به سوی همسر و فرزندش در سرزمین مکه اشاره کرد و افزود: بعید نیست که این جذب قلوب آزاده دنیا به سوی مردم مظلوم غزه، استجابت همان دعای حضرت ابراهیم (ع) باشد.
وی ابراز امیدواری کرد که این تحولات زمینهساز تغییرات تمدنی و هندسه مذهبی جهان و تعجیل در ظهور حضرت ولیعصر (عج) باشد.