دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اعتکاف، فرصتی برای خلوت با خدا، تخلیه و تجلی است که انسان در آن نقش خویش را میسازد و به درک عیوب و نقصهای خود میرسد. بسیاری از معتکفین، بهویژه جوانان بیان میکنند که در اعتکاف درمییابند غرور، تکبر، خودخواهی و ضعفهای اخلاقیشان چیست.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی،
حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، شامگاه امروز ۱۷ مهرماه در مراسم اختتامیه «دهمین کنگره بینالمللی اعتکاف» که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اقامت سهروزه مؤمنان و مؤمنات در مسجد جامع، همراه با صیام در ایام دهه سوم ماه مبارک رجب، موجب آمرزش گناهان و رهایی از آتش دوزخ میشود و از نظر معنوی همسنگ حج و عمره است. این تجربه پیوند وسیع و روشنی با مسجد، قرآن، صیام و صلات دارد.
اعتکاف همواره در مسجد برگزار میشود و معتکف با نماز، روزه، قرائت قرآن، ذکر ادعیه و تهجد و سحرخیزی محشور است، بنابراین روشن است که پیوند اعتکاف با مسجد، نماز و روزه بسیار عمیق است.
وی ادامه داد: اعتکاف، فرصتی برای
خلوت با خدا، تخلیه و تجلی است که انسان در آن نقش خویش را میسازد و به درک عیوب و نقصهای خود میرسد. بسیاری از معتکفین، بهویژه جوانان بیان میکنند که در اعتکاف درمییابند غرور، تکبر، خودخواهی و ضعفهای اخلاقیشان چیست. این تجربه، حتی برای کسانی که اهل نافله شب یا سحرخیزی نیستند، فرصتی برای سحرخیزی و تهجد ایجاد میکند و اشکهای پاک و صادقانه از جان و دل آنها سرازیر میشود. این پاکی و صافی قلب، زمینه ارتباط نزدیکتر با خدا را فراهم میکند و حکمرانی خویشتن را شکل میدهد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: فردی که حکمرانی بر خویشتن ندارد، نمیتواند حکمرانی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی مؤثر داشته باشد. اعتکاف به انسان کمک میکند تا در خلوت با خود، عیوب و نقصهایش را شناسایی و مدیریت کند و این اساس حکمرانی موفق بر جامعه است. بزرگان دین، از شیخ انصاری و محقق نایینی تا حضرت امام و مقام معظم رهبری، نمونههای بارزی از تهجد و سحرخیزی دارند، چراکه بدون حکمرانی خویشتن، حکمرانی بینالمللی و اجتماعی امکانپذیر نیست.
خسروپناه بیان کرد: اعتکاف تنها یک عبادت فردی نیست، بلکه مستحکم کردن رابطه انسان با خدا، رابطه با خویشتن و در نتیجه رابطه با جامعه و طبیعت را تقویت میکند، بنابراین، پیوند اعتکاف با حکمرانی اجتماعی نیز روشن و مستقیم است. فرد معتکف با حکمرانی خویشتن، میتواند در حل مسائل اجتماعی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و فناوری کشور نقشآفرینی کند.
وی در ادامه گفت: اسلام، نظریه ولایت را بر پایه مشارکت مردم در سیاستگذاری، تنظیم، راهبری، اجرا و نظارت تعریف میکند. پیشرفتهای علمی، فناوری و اقتصادی کشور، از جمله هستهای، نانو، هوش مصنوعی و کوانتوم، حاصل حکمرانی نخبگانی و مشارکت فعال مردم و متخصصان بوده است، نه صرفاً اقدامات دولت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ستاد مرکزی اعتکاف بهطور کامل مردمی است، بیان کرد: مشارکت جوانان، نخبگان، دانشجویان، دانشآموزان، فعالان اقتصادی، فرهنگی و خیرین در این ستاد برجسته است و تجربه نشان میدهد معتکفینی که حکمرانی خویشتن را تمرین میکنند، پس از اعتکاف، توانایی ایفای نقش در حکمرانی مردمی و حل مسائل اجتماعی، علمی و اقتصادی را دارند.
خسروپناه گفت: در نهایت، باید توجه داشت که پیوند اعتکاف با مسجد، عبادت و حکمرانی خویشتن روشن و تأثیرگذار بر ساختن انسان است، همچنین، اعتکاف ظرفیت عظیمی برای تقویت حکمرانی مردمی و الگویی برای پیشرفت اسلامی کشور فراهم میآورد و لازم است این ظرفیت بهصورت برنامهریزیشده در خدمت حل مسائل اجتماعی، علمی، فرهنگی و اقتصادی قرار گیرد.