حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی راغبی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده است، نوشت: سبک زندگی جامعه مهدوی، سبکی است که در آن کرامت انسان و سلامت روان اجتماع در اولویت قرار دارد. در دوران غیبت، که جبهه باطل با ابزارهای رسانهای و فرهنگی، بنیان خانواده و حریمهای اخلاقی را نشانه گرفته است، «عفاف» و «حیا» به برجستهترین شاخصههای یک منتظر فعال تبدیل میشوند.
بیشتر بخوانید:
عفاف نهتنها یک حکم شرعی بلکه گوهری فطری است که زن و مرد را از سقوط در ورطه شهوات و بیبندوباری حفظ میکند و جامعه را برای پذیرش حاکمیت پاک و الهی امام عصر(عج) آماده میسازد. منتظر واقعی، نهتنها خود در حصار عفت زندگی میکند، بلکه در ترویج این فرهنگ فاطمی نقشی فعال دارد.
در روایتی هشداردهنده، اصبغ بن نباته از امیرالمؤمنین(ع) درباره وضعیت آخرالزمان نقل میکند که آن حضرت فرمود: «یَظْهَرُ فِی آخِرِ اَلزَّمَانِ وَ اِقْتِرَابِ اَلسَّاعَةِ وَ هُوَ شَرُّ اَلْأَزْمِنَةِ نِسْوَةٌ کَاشِفَاتٌ عَارِیَاتٌ مُتَبَرِّجَاتٌ مِنَ اَلدِّینِ دَاخِلاَتٌ فِی اَلْفِتَنِ مَائِلاَتٌ إِلَى اَلشَّهَوَاتِ مُسْرِعَاتٌ إِلَى اَللَّذَّاتِ مُسْتَحِلاَّتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ فِی جَهَنَّمَ خَالِدَاتٌ؛ در آخرالزّمان و نزدیک شدن به ساعت (ظهور) که بدترین دورانهاست، زنانی ظاهر میشوند که کشفکننده حجاب و برهنهاند، با آرایش و خودنمایی از خانهها بیرون میآیند؛ آنان از دین خارج و در فتنهها وارد گشتهاند؛ به شهوات گرایش دارند و حرامهای خدا را حلال میشمارند؛ اینان در دوزخ جاودان خواهند بود.» (من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج ۳، ص ۳۹۰).
در روزگاری که بیحیایی و تبرج، آفتی بزرگ برای ایمان و خانوادههاست، حضرت ولیعصر(عج)، در دعای شریف خود برای اقشار مختلف جامعه، بهویژه بانوان، چنین از خداوند مسئلت میدارند: «اَللَّهُمَّ اُرْزُقْنَا تَوْفِیقَ اَلطَّاعَةِ وَ بُعْدَ اَلْمَعْصِیَةِ... وَ اُغْضُضْ أَبْصَارَنَا عَنِ اَلْفُجُورِ وَ اَلْخِیَانَةِ... وَ عَلَى اَلنِّسَاءِ بِالْحَیَاءِ وَ اَلْعِفَّةِ؛ خدایا! توفیق طاعت و بندگی و دوری از گناه را روزی ما فرما، ... و چشمان ما را از فجور و خیانت فروبند، ... و زنان را به شرم و عفت بیارای...»(المصباح، کفعمی، ج۱، ص۲۸۰).
این درخواست ویژه از سوی امام مهدی(عج) برای عموم، بهخصوص زنان منتظر، چند حقیقت بنیادین را آشکار میسازد:
ولایتپذیری عملی منتظران: منتظر واقعی کسی است که به خواست امامش عمل کند. آراستگی به حیا و عفت، جلوهای از ولایتپذیری و لبیک عملی به دعای امام زمان(عج) برای تشکیل جامعهای پاک است.
زمینهسازی برای ظهور: جامعهای که در آن عفاف و حیا رنگ ببازد، زمینه لازم برای برپایی حکومت عدل مهدوی را نخواهد داشت. هر گامی در ترویج این دو فضیلت، حرکتی در جهت بصیرتافزایی و آمادهسازی ظهور است.
پیوند حیاتی میان حیا و ایمان: حیا و ایمان همچون دو یار بههم پیوستهاند؛ منتظر واقعی میداند که حفظ حیا، زیربنای حفظ ایمان در برابر سیل فتنههای آخرالزمان است. آن چنان که امام محمد باقر علیهالسلام در روایتی نورانی فرمودهاند: «أَلْحَیَاءُ وَ اَلْإِیمَانُ مَقْرُونَانِ فِی قَرَنٍ، فَإِذَا ذَهَبَ أَحَدُهُمَا تَبِعَهُ صَاحِبُهُ؛ حیا و ایمان با ریسمانی به هم بستهاند؛ اگر یکی برود، دیگری نیز به دنبال آن خواهد رفت.» (الکافی، شیخ کلینی، ج ۲، ص ۱۰۶).
تغییر از درون: عفاف و حیا از درون انسان آغاز میشوند؛ با کنترل نفس، نگاه و رفتار، حتی در خلوت. این پاکی درونی، در جامعه به صورت عفت رفتاری و حفظ حریمها جلوه میکند.
عفاف عمومی: عفاف تنها ویژه زنان نیست؛ مردان نیز مأمور به کنترل نگاه و رفتارند. جامعه منتظر، جامعهای است که مردانش عفیف و زنانش با پوشش و وقار، آنان را در این مسیر یاری دهند.
بنابراین، رسالت منتظران در مسیر طولانی انتظار، ساختن جامعهای عفیف است؛ جامعهای که در پرتو «عفاف» و «حیا» همچون دو بال پرواز، از سقوط در ورطه فساد و غفلت در امان میماند.
منتظران حقیقی با درک ارزش این دو گوهر، زندگی خود را از آلودگیها میپیرایند و با رفتار و گفتار خویش، فضای جامعه را به سوی پاکی و سلامت سوق میدهند. چنین جامعهای از مفاسد اخلاقی و شهوانی دور مانده و در پرتو طهارت درون، حقیقت را روشنتر میبیند.
«عفاف» همچنین ضامن تحکیم بنیان خانواده است؛ زیرا زن و مرد مؤمن با حفظ حریم خویش، عشق را در چارچوب خانه پاس میدارند، و با پرورش دلهایی پاک و چشمهایی منتظر، زمین را برای قدمهای موعود آماده میسازند.