به زودی منتشر می‌شود:
نگاهی نو به تاریخ معاصر آموزش و پرورش ایران در کتاب «تجاربِ مدارس اسلامی معاصر ایران»

تجاربِ مدارس اسلامی معاصر ایران، کتاب شد

به گزارش ایکنا، کتاب درسی «تجارب مدارس اسلامی معاصر ایران» نوشته داود حسین پور صباغ،  مجتبی همتی فر و  سمیه رام توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر می‌شود. این اثر بر اساس سرفصل‌های مصوب دانشگاه فرهنگیان و در چارچوب توافقنامه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه فرهنگیان تألیف شده است. هم‌زمان با انتشار، در سامانه انتشارات دانشگاهی «ساد» به نشانی https://sad.irandoc.ac.ir  عرضه می‌گردد. 

در معرفی کتاب آمده است:

اثر حاضر تلاشی برای معرفی گنجینه گران‌بها و غنی تجارب مدارس اسلامی ایران معاصر است. نگاهی نو به تاریخ معاصر آموزش و پرورش ایران در برش مدرسه‌ای، می‌تواند سرمایه‌ای ارزشمند برای معلمان و مدیران تحول‌خواه و همچنین سیاست‌گذاران آموزشی کشور فراهم کند. این اثر طی دو فصل، به معرفی ۱۲ مدرسه اسلامی پیشگام می‌پردازد. در هر مورد، تلاش شده است علاوه بر زمینه‌ها و خاستگاه‌های شکل‌گیری مدرسه و پیشینه بنیانگذاران آن، مبانی و انگاره‌های تربیتی اصلی بیان گردد و سپس گزیده‌ای از تجربیات «راهبری و مدیریتی» و «آموزشی و پرورشی» مدرسه مرور شود.

 همچنین نخستین فصل کتاب به عنوان دریچه این تجربه‌نوردی، به گونه‌های مواجهه ایرانیان با مدارس جدید اختصاص یافته است تا تصویری کلان از زمینه‌های اجتماعی و اندیشگانی پیدایش این مدارس به دست دهد.

فصل پایانی نیز به ارائه تحلیلی کلان‌نگر از ماجرای شکل‌گیری و تکوین مدارس اسلامی اختصاص یافته و نهایتا نیز به مهم‌ترین درس‌آموزه‌ها و رهنمودهای برآمده از تجارب این مدارس اشاره شده است.