به گزارش ایکنا، آیتالله رحیم توکل؛ استاد درس خارج حوزه علمیه، 10 آبانماه در ادامه سلسله جلسات اخلاق به توصیف روزهای قیامت از منظر قرآن کریم پرداخت و گفت: یکی از اسامی قیامت، یومالتغابن است، تغابن از ماده غبن و روزی که انسان میفهمد خیلی ضرر کرده است؛ انسان گاهی با قیمت بالا کالایی را از مغازه میخرد و بعد میفهمد که قیمت، واقعی نبوده و ضرر زیادی کرده است؛ لذا میتواند برگردد و فسخ کند یا جنسی معیوب بوده و فروشنده آن را به عنوان نو فروخته است.
وی افزود: ما به دنیا آمدهایم تا اعمالی انجام دهیم و به برکت این اعمال مقاماتی به دست آوریم؛ وقتی از دار دنیا رفتیم خواهیم دید فرصتها و موقعیتهای زیادی بوده که از همه آنها محروم شده است و اگر حواسش جمع بود نتایج زیادی گرفته بود.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان از روح و جسم تشکیل شده، فضائل، رذایل و درک لذات همه به واسطه روح میباشد، افزود: بدن یک ابزار است اما اگر بخواهند لذت و عقابی به روح بدهند یکبار مستقیما لذتی برای روح ایجاد میشود اما گاهی لذتی برای روح از راه بدن ایجاد میشود که همان عذاب جسمانی است.
استاد اخلاق حوزه علمیه بیان کرد: مکان بهشت و جهنم طوری است که از درون هر دو میتوان دیگری را دید؛ همه ما وقتی به دنیا آمدیم خدا مکانی در بهشت و جهنم در نظر گرفته است و اگر افراد اهل عمل صالح و ایمان صحیح بودند مکان بهشتی و برعکس مکان جهنمی خواهند داشت.
آیتالله توکل بیان کرد: انسانی که وارد جهنم شده است جای بهشتی او را به نشان میدهند و زمانی که این مکان را دید حسرتی پیدا میکند که گویی مرده است و برعکس به اهل بهشت فضای جهنمی او را نشان میدهند و او وقتی بهشت را دید لذتی به او دست میدهد که اگر در بهشت مرگی وجود داشت از شادی میمرد.
وی ادامه داد: این عذابها، عذاب روحی است؛ انسان جهنمی وقتی شدت عذاب و گرفتاریها را میبیند باعث حسرت برای او میشود و میبیند فرصتها را از دست داده و راه بازگشتی هم ندارد، لذا از اینکه این فرصت از دست رفته است ناراحتی عجیبی به او میرسد؛ جهنمیان در جهنم به بهشتیانی نگاه میکنند که با او بچه محل، هم کلاس، هم درس و بحث و همکار و ... بود و میبیند آنها به چه عزتی رسیدند و او به چه بدبختی. بعد خطاب به بهشتیان میگویند مگر ما با هم بودیم و آنها میگویند با هم بودیم اما شما زمین خوردید و گرفتار دنیا شدید ولی من نشدم، لذا ما در عزت الهی هستیم.
آیتالله توکل بیان کرد: در سوره حدید فرموده است: يُنَادُونَهُمْ أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ وَلَٰكِنَّكُمْ فَتَنْتُمْ أَنْفُسَكُمْ وَتَرَبَّصْتُمْ وَارْتَبْتُمْ وَغَرَّتْكُمُ الْأَمَانِيُّ حَتَّىٰ جَاءَ أَمْرُ اللَّهِ وَغَرَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ؛ «فَتَنْتُمْ» از فتنه است؛ بهشتیان میگویند شما گرفتار آرزوها و فتنهها شدید و در دین خود به شک و تردید افتادید، اینکه بهشت و جهنم و حساب و کتابی وجود دارد؟ عمر سعد ملعون گرفتار حکومت ری شد و عبیدالله به او گفت این قباله ری در صورتی به تو میرسد که سر حسین را برای من بیاوری. او شب تا صبح فکر کرد و در نهایت دنیاطلبی در او اثر کرد و گفت حسین را میکشم و اگر قیامتی بود توبه خواهم کرد. خدا لعنت کند صدام را که میخواست قویترین حکام منطقه شود و این همه جنایت کرد و خدا لعنت کند اسرائیل را که این همه بیگناهان و زن و بچه را کشته است. و غرتک الامانی؛ آرزوهای باطل شما را به زمین زد.
اسرائیل خود را آقای عالم میداند
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه اینها گرفتار دنیای باطل و آرزوها بودند و مغرور شدند و این غرورهای باطل سبب شد تا در لجن گناه فرو روند، اظهار کرد: انسان در دنیا، حجاب دارد و پردهها او را کور و کر کرده است و فقط قدرت را میبیند و اینکه باید امر و نهی کند و بقیه چشم بگویند؛ اسرائیل مگر چه میگوید؟ میگوید ما آقای عالم هستیم و همه عالم نوکر ما و زنان نیز کنیز ما هستند؛ لذا به نکبتی مبتلاست که اگر وارد میدان نبرد با ایران شود از بین خواهد رفت و اگر وارد میدان نبرد نشود نیز، همه چیز را از دست داده است.
استاد حوزه علمیه مروی با اشاره به آیه: فَالْيَوْمَ لَا يُؤْخَذُ مِنْكُمْ فِدْيَةٌ وَلَا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا ۚ مَأْوَاكُمُ النَّار، اضافه کرد: این همه جنایت و گناه بر گردن اسرائیل و آمریکا است و در قیامت هم ضجه و ناله آنان را قبول نمیکنند و با این همه گناه، مأوای آنان جهنم و عذاب الهی است؛ خداوند این مطالب را بیان میکند که اگر گناهی در دنیا انجام شد وضع گناهکار در قیامت این گونه است و اگر امکان جبران باشد فقط در دنیا ممکن است. در روایت داریم که بدترین توشه روز قیامت ظلم به بندگان الهی است؛ نقل شده بعد از عبودیت خداوند عملی از کمک به بندگان خدا بالاتر نداریم و این که انسان گره از مشکلات دیگران باز کند و این مسیر، مسیر انبیاست.
توکل بیان کرد: در آیه مورد بحث در سوره حدید تعبیر وارتبتم آمده است، یعنی درباره قیامت تردید کردید؛ در سوره حجرات چند خصیصه برای انسان مؤمن آورده و فرموده است: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ ؛ مؤمنون منحصرا کسانی هستند که به خدا ایمان آوردهاند و به رسولش؛ یعنی هر چه پیامبر(ص) بیان کرد در حقیقت خدا فرموده است؛ مثلا پیامبر(ص) در روز عید غدیر نفرمود علی(ع) جانشین من است و همه نیز با ایشان بیعت کردند اما در برابر او ایستادند؟ اینان پیامبر(ص) را قبول نکردند و وقتی بحث قدرت پیش آمد گرفتار شدند و شک کردند؛ بسیاری از افراد هستند انسانهای خوبی هم بودند اما مرگ بدی پیدا کردند و برعکس کسانی خوب نبودند، توبه کردند و خوب مردند؛ ملعونهایی که دستشان به خون امام حسین(ع) آلوده شد همراه ایشان بودند و حقانیت او را دیدند و جایگاه او را نزد پیامبر(ص) ملاحظه کردند اما وقتی جلوه دنیا آمد همه چیز را زیر پا گذاشتند و چقدر نانجیبی و جنایت کردند.
انسانهای درندهتر از حیوان
توکل اضافه کرد: فیلمی پخش شد که چند شیر به یک گاو حمله کردند و شکم او را دریدند اما وقتی خواستند او را بخورند دیدند آبستن است و دست کشیدند اما این صهیونیستهای درنده به هیچ زن و بچهای رحم نکردند و در کربلا نیز دشمنان به طفل صغیر رحم نکردند. در مفاتیح دعای عدیله آمده، همچنین در زیارت آل یاسین اعتقادات بیان شده است؛ در دعای عدیله از خدا میخواهیم که این اعتقادات را در لحظه مرگ به من برگردان. انسان عمری این در و آن در بزند و بخواهد در گمراهی بمیرد عاقبت عجیبی است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگیهای انسان مؤمن بر اساس آیه 15 سوره حدید، جهاد با مال و جان است، گفت: شهدای ما هر کاری کردند گفتند الگوی ما شهدای کربلا بودند؛ آنها افراد عجیب و غریبی بودند و گویی برای این عالم نبودند؛ پیامبر(ص) یک بچه را با علاقه بوسیدند و وقتی مردم تعجب کردند گفتند که این بچه از یاوران حسین من در کربلا خواهد بود. اینها استثناهای عالم بودند لذا امام حسین(ع) خطاب به آنان فرمودند: مانند شما نخواهند آمد. شب که اباعبدالله(ع) همه را جمع کرد و فرمود اینها با من مشکل دارند نه با شما، دنبال زندگی خودتان بروید اما یارانش ایشان را رها نکردند و زهیر گفت: یا اباعبدالله اگر هزار بار مرا تکه تکه کنند و بسوزانند، حاضرم در راه تو بمیرم. امام حسین(ع) جایگاه بهشتی آنان را به آنان نشان داد و همه شیفته و علاقهمند به آخرت بودند و لحظهشماری میکردند تا به بهشت بروند.
آیتالله توکل اضافه کرد: زهیر گفت آن چه حسین به من نشان داده است مرا دیوانه کرد؛ لذا او که در جوانی اهل مزاح نبود، در عاشورا اهل مزاح شده بود و هر کدام از شهدای کربلا نیز وضعیت اینگونه داشتند. بنابراین ایمان به خدا، پیامبر(ص)، شک نکردن، جهاد با مال و جهاد با جان 5 ویژگی مؤمن براساس آیه 15 سوره حجرات است و اگر این عوامل بود همه چیز درست خواهد شد.
وی در پایان گفت: بسیاری از افراد دم از تقوا میزنند اما در هنگام بزنگاه کم میآورند؛ از نکاتی که باید بدانیم و سربلند باشیم این است که بدانیم هر کاری میکنیم روزی مبعوث خواهیم شد و همه درون ما بر ملا میشود و همه در روز قیامت محشور و مبعوث میشویم و به هر کاری انجام دادهایم آگاه خواهیم شد. خداوند بر همه اعمال ما شاهد و ناظر است؛ واقعا اکنون اگر ما را با این اعمال به آخرت ببرند بینی و بین الله سرمان به عزت بلند خواهد بود یا به ذلت سرافکنده میشویم؟ باید برای قیامت تدارک کنیم در غیر اینصورت در قیامت همه از همدیگر فرار میکنند؛ يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ وَأُمِّهِ وَأَبِيهِ وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِيهِ.