عاطفه ناصح:
آرامش زندگی‌ام را مدیون انس با آیات وحی هستم

عاطفه ناصح رتبه اول رشته ترتیل در چهل‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری

عاطفه ناصح، رتبه اول رشته ترتیل در چهل‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که متولد دهم بهمن‌ماه ۱۳۷۴ در صومعه‌سرا و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی روانشناسی است، در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان در خصوص نحوه آشنایی خود با آیات نورانی وحی اظهار کرد: از پنج سالگی و به واسطه مادرم با قرآن آشنا شدم.

وی افزود: آن زمان مادرم مربی جامعة‌القرآن بود و یادم هست آن زمان یک کیف حاوی سی‌دی‌های قرائت استاد پرهیزگار در خانه داشتیم و هر زمان مادرم با آنها در خانه قرآن می‌خواند و تمرین حفظ می‌کرد، من‌هم همراه استاد پرهیزگار با مادرم آیات را تکرار می‌کردم.

این قاری قرآن با اشاره به اینکه مادرم وقتی علاقه و استعداد من را دید فعالیت در حوزه حفظ را با من شروع کرد، گفت: بعد از آن در دوران ابتدایی نیز وقتی سر صف قرآن می‌خواندم معلمان متوجه استعدادم در قرائت شدند و همواره مشوق من برای ادامه راه بودند.

ناصح با بیان اینکه از همان موقع نوارهای استاد مصطفی اسماعیل و اساتید مصری را گوش می‌دادم و به صورت تخصصی قرائت را آغاز کردم، تصریح کرد: استاد نداشتم و از طریق استماع و تقلید از اساتید مصری تمرین می‌کردم.

یادگیری قرآن در کودکی هیچ منافاتی با شیطنت‌های کودکانه ندارد

این فعال قرآنی با اشاره به اینکه آنقدر علاقه‌ام به قرآن زیاد بود که کسی به من اصرار نمی‌‌کرد و یا خانواده مرا تحت فشار قرار نمی‌دادند، تأکید کرد: آنقدر به موسیقی قرآن علاقه‌مند بودم و شوق شنیدن تلاوت‌ها به ویژه صدای استاد مصطفی اسماعیل را داشتم و دارم که حتی اگر در حین رد شدن از خیابان باشم و صدای تلاوت ایشان را بشنوم مکث کرده و تلاوت را گوش می‌دهم.

ناصح با اشاره به اینکه یادگیری قرآن در سن پایین و کودکی هیچ منافاتی با شیطنت‌های آن دوران ندارد، تصریح کرد: من در دوران کودکی به بازی‌هایم می‌رسیدم و در کنار آن آیات نورانی وحی را حفظ می‌کردم. در دوران مدرسه نیز پرداختن به قرآن باعث نمی‌شد که از درس‌هایم عقب بمانم بلکه تا آخرین سال مدرسه همواره جزو ممتازین بودم و همیشه معدل بالای ۱۹ داشتم.

وی در خصوص تأثیر انس با قرآن در زندگی فردی و اجتماعی تصریح کرد: در زندگی فردی همواره آیات قرآن بود که به من آرامش می‌داد و در واقع در تک تک لحظات زندگیم هرجا کوچک‌ترین آسیب روحی یا مسئله‌ای بود که می‌خواست آرامش من را به هم بریزد این قرآن بود که به مددم آمده و در زندگی اجتماعی نیز با توجه به بازخوردهایی که از دیگران می‌گیرم و صحبت‌هایی که در مورد من می‌شود حس می‌کنم که عادات قرآن در من آثار نیک داشته هرچند باید دیگران در مورد اخلاقیات من بگویند تا تعریف از خود نباشد.

این برگزیده قرآنی در خصوص تجربه شرکت در مسابقات گفت: از همان دوران دانش‌آموزی وارد عرصه مسابقات شدم و اولین سال حضورم رتبه دوم کشوری در مسابقات دانش‌آموزی قرائت تحقیق را کسب کردم.

ناصح تصریح کرد: با توجه به اینکه حافظ قرآن بودم با صوت و قرائت ترتیل آشنایی داشتم و همزمان به صورت تخصصی نیز قرائت تحقیق را دنبال می‌کردم.

وی در خصوص رتبه‌هایی که در مسابقات قرآنی کسب کرده گفت: تاکنون بیش از ۴۰ رتبه کشوری در قرائت تحقیق و ترتیل دارم. در مسابقات اوقاف زیر ۱۸ سال چندین بار رتبه کسب کردم و در مسابقات بالای ۱۸ سال هم طی ۱۰ سال سابقه حضور؛ سه بار حائز رتبه‌های برتر شدم.

ناصح تأکید کرد: سال ۱۳۹۸ در اصفهان رتبه عالی قرائت تحقیق، سال ۱۴۰۰ رتبه دوم قرائت تحقیق و سال ۱۴۰۲ نیز رتبه اول قرائت تحقیق را کسب کردم.

وی افزود: با توجه به اینکه رشته قرائت تحقیق مسابقات بین‌المللی ندارد سال گذشته و امسال در رشته قرائت ترتیل شرکت کردم و پارسال که اولین حضورم در این رشته بود رتبه سوم و امسال نیز رتبه اول قرائت ترتیل کشور را کسب کردم و امیدوارم در مسابقات بین‌المللی که سال آینده برگزار می‌شود نیز بتوانم حضور درخشانی داشته باشم.

حضور در مسابقات فرصت دانش‌افزایی و تجربه قرآنی است

ناصح بر تأثیر تمرین و استمرار بر یادگیری اشاره کرد و گفت: اولین سال حضورم در مسابقه در سطح خودم خوب بودم ولی برای اینکه بتوانم با توان بیشتری در مسابقات قرآن شرکت کنم همواره تلاش می‌کردم تا بیشتر بیاموزم.

دارنده رتبه اول قرائت تحقیق چهل و هشتمین مسابقات قرآن کشور تأکید کرد: برای کسب این رتبه ۱۰ سال تلاش کردم و خسته نشدم زیرا برای رسيدن به نتیجه دلخواه، هر سال باید خودمان را آماده‌تر کنیم و اگر شکست هم خوردیم این شکست باید ما را قوی‌تر کند.

وی با بیان اینکه هرچند پیروزی در مسابقه و کسب رتبه لذت‌بخش است ولی باید تلاش کنیم تا برای سال‌های پیش‌رو و مسابقات بعدی بهترین نمونه خودمان باشیم و تلاش را فراموش نکنیم، افزود: مسابقات عرصه تمرین و یادگیری هستند. نمره‌ای که کسب می‌کنیم می‌آید و می‌رود ولی مهم‌ترین نکته؛ یاد گرفتن و تجربه‌آموزی از مسابقات است.

ناصح با بیان اینکه برای من همان چند روز حضور در مسابقات به اندازه چندین سال کلاس درس است که یاد می‌گیرم، گفت: چون استاد خاصی نداشتم یادگیری من از طریق شرکت در مسابقات بود زیرا برای شرکت در مسابقات باید سطح تلاوتم را بالا می‌بردم.

وی با مثبت ارزیابی کردن حضور در مسابقات برای افزایش دانش و تجربه قرآنی، تأکید کرد: این فرصت برای همه به‌ویژه بانوان که برایمان همانند آقایان محافل تخصصی یا تلاوت برگزار نمی‌شود مغتنم است و حضور در مسابقات جایی‌ است که توانایی خودمان را محک می‌زنیم و برای اینکه خوب ظاهر شویم باید تمرین داشته باشیم و سطح مهارتمان را بالا ببریم.

نقش مهم والدین در تربیت قرآنی کودکان

این بانوی قرآنی در پاسخ به این‌ سؤال که والدین چگونه فرزندان را با آیات نورانی وحی آشنا کنند، تأکید کرد: همواره می‌گویم در قدم اول باید خودتان قرآنی باشید.

وی افزود: والدین قرآنی هستند که می‌توانند با ایجاد فضای مناسب در خانه کودکان را از همان سنین پایین با آیات نورانی وحی آشنا کرده و به قرآن‌آموزی علاقه‌مند کنند. قرآن آنقدر جاذبه دارد که اگر والدین در خانه آیات را بخوانند و با قرآن مأنوس باشند ضمیر پاک کودکان ناخودآگاه به این زمینه کشیده می‌شود.

ناصح با اشاره به اینکه پدر و مادرم مشوق من بودند و موفقیت امروزم را مدیون آنها هستم، تأکید کرد: هرچند پدرم فوت کرده ولی هیچ‌گاه تلاش‌هایی که برایم داشت را فراموش نمی‌کنم.

دسترسی به اساتید و کلاس‌های تخصصی؛ مهمترین درخواست جامعه قرآنی

این فعال قرآنی در خصوص حمایتی که قرآنیان نیاز دارند، تصریح کرد: مهمترین حمایت برگزاری کلاس‌های تخصصی و امکان استفاده از محضر اساتید مجرب است به ویژه این مسئله باید در شهرستان‌ها مورد توجه باشد تا استعدادهایی که وجود دارد را بتوان ارتقا داد.

وی که هم‌اینک ساکن شهر رشت است، افزود: من آن زمان در صومعه‌سرا بودم هرچند کلاس نمی‌رفتم و استاد نداشتم برای یادگیری عناوین مقامات یک دوره فشرده روزهای گرم تابستانی از صومعه‌سرا به رشت رفت و آمد می‌کردم تا بتوانم این عناوین را آموزش ببینم.

شیرینی زندگی مشترک در سایه قرآن

ناصح تأکید کرد: اگر شرایط آموزش با حضور اساتید مجرب و دوره‌های تخصصی در شهرستان‌ها فراهم شود قطعاً استعدادهای قرآنی بیشتری شناسایی شده و پرورش پیدا می‌کنند.

وی در خصوص انتظار جامعه قرآنی از مسئولین گفت: از نخبگان قرآنی به‌ویژه در حوزه آموزش استفاده شود. بهترین جایی که می‌توان از این نخبگان استفاده شود به‌عنوان معلم قرآن در آموزش و پرورش است زیرا این مسئله انگیزه بیشتری به فعالان این حوزه می‌دهد.

ناصح که هم‌اکنون متأهل است به نقش قرآن در زندگی مشترک اشاره کرد و افزود: در زندگی ما فضای قرآنی حاکم است علاوه بر اینکه با همسرم قرآن می‌خوانيم و در مورد آیات مباحثه می‌کنیم از آیات نورانی وحی خیلی چیزها یاد گرفتیم و در زندگی مشترک به‌کار می‌بندیم و شاید بهترین الگو این تأکید خدای متعال در آیه ۱۸۷ از سوره مبارکه بقره است که فرموده: «هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ؛ که همسران همانند لباس باید زشتی و کاستی‌های یکدیگر را در برابر مردم پوشانده و رابطه خود را زیبا کرده و زیبا جلوه دهند و برای رشد و تعالی یکدیگر تلاش کنند.»