
به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، مرتضی توکلی، قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم، امروز، ۱۵ آبانماه، در اولین همایش توانمندسازی آموزگاران ابتدایی در بازشناسی رسمالخط قرآن درسی و شیوههای نوین آموزش قرآن کریم در تبریز، گفت: یک معلم قرآن باید علاوه بر داشتن ویژگیهای معلمی از دیگر ویژگیهای برجسته نیز برخوردار باشد تا تأثیرات شگرفی بر رفتارهای باطنی و ظاهری قرآنآموز بگذارد.
وی با بیان اینکه یک معلم خوب باید تخصص و تعهد را سرلوحه کارش قرار دهد، چراکه موفقیت در گرو استفاده از همین عنصر است، تصریح کرد: از طرفی یک معلم قرآن باید نوآور و خلاق باشد، چراکه روشهای ابتدایی و یا عدم توجه به خلاقیت، معلم قرآن از آموزشهای درست دور خواهد کرد.
توکلی ادامه داد: مرکز طبع و نشر قرآن کریم بهنوعی سیاستگذار بحث چاپ و نشر قرآن در کشور است و قرآنهایی که ما مجوز چاپ آنها را صادر میکنیم، به نوعی همان قرآنهایی است که در کتابهای درسی و آموزش و پرورش مورد استفاده قرار میگیرد. از اینرو، جامعه مخاطبان ما تمام جامعه ایرانی است؛ چون یا خانوادهها، خود فرهنگی و معلم قرآن هستند و یا فرزندشان دانشآموز است و در کلاس قرآن شرکت میکند و بهطور آزاد در مؤسسات قرآنی آموزش میبیند. پس تقریباً جامعه هدف ما کل جامعه ایرانی است.
قائممقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش این است که مصحفی که آمادهسازی شده است و به تأیید رهبر معظم انقلاب نیز رسیده و سالیان سال درباره آن پژوهش شده، معرفی و به عموم مردم عرضه شود. برای این کار راههای مختلفی وجود دارد، عرض کردم در کتابهای درسی به آن پرداخته شده، ولی متأسفانه معلمان ما آن چنان که باید و شاید با این شیوه، ویژگیهای آن و روش تدریس آن آشنا نیستند. بنابراین ناگزیریم این همایشهای علمی را شهر به شهر، استان به استان، برگزار کنیم تا با جامعه معلمان آموزش و پرورش و مدرسان قرآن کریم ارتباط مستقیم برقرار کنیم و کلاسهای روش تدریس برای آنها برگزار کنیم.
وی درباره سرفصلهای این همایش علمی نیز گفت: پیشینه رسمالخط، پژوهشهای انجام شده و شیوه تدریس مصحف کم علامت در این کلاسها به معلمان آموزش داده میشود. الحمدلله به همت اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی برگزاری این دوره محقق شد.
توکلی با بیان اینکه آموزش معلمان در این زمینه جزو وظایف ماست، افزود: ما در یکی دو سال اخیر، کانالی در فضای مجازی راهاندازی کردیم که در طول سال، آموزشهای مجازی، منابع و اخبار را در آن بارگذاری میکنیم تا ارتباط با معلمان و مدرسان مستمراً برقرار شد. مدرسان هم مستندات و تجربیات جدید خود را در حوزه آموزش برای ما میفرستند.
وی درباره ارتباط با دانشآموزان و بازخورد آنها نیز گفت: چون رویکرد اصلی ما سادهسازی قرائت قرآن برای دانشآموزان است؛ برای اینکه شاخص داشته باشیم کاری که در مصحف کم علامت انجام شده است، واقعاً باعث سهولت قرائت قرآن شده است یا خیر، با جامعه آماری دانشآموزان ارتباط داریم، یعنی گاهی از استانهای مختلف کشور، یک جامعه آماری انتخاب میکنیم و از بین آنها مدارسی را به شکل تصادفی برمیگزینیم.
قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم اظهار کرد: تقاضای ما بعد از برگزاری این همایشها، عدم قطع ارتباط با مرکز طبع و نشر قرآن کریم است. اگر بتوان برنامهریزی کرد قرآنهایی که در مدارس استفاده میشود، از همین مصحف کم علامت باشد و مدارس به قرآن نیاز داشته باشند، با یک هماهنگی بین دستگاهی، میتوان قرآن مدارس را از همین مصاحف کم علامت تأمین کرد. همچنین معلمانی که نیاز به آموزش شیوه تدریس دارند و میتوانند مخاطبان ما در این دوره باشند، تا براساس برنامهریزی مرکز برای آنها نیز دورههای خاص آموزشی برگزار کنیم.