آیت‌الله یزدان‌پناه: با حرزهای قرآنی مأنوس و محشور باشید

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله سیدیدالله یزدان‌پناه، استاد سطوح عالی حوزه و مدرس برجسته عرفان و فلسفه، شامگاه چهارشنبه ۱۴ آبان‌ماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود با موضوع «اسماء الحُسنی الهی» که در مدرسه عالی شهید مطهری تهران برگزار شد، در ابتدای جلسه با تسلیت ایام فاطمیه درباره اهمیت توسل به حضرت فاطمه (س) در حل مشکلات خصوصا مسائل معنوی گفت: ما خیلی مدیون فاطمه زهرا (س) هستیم و حداقل آنچه در شیعه پیدا می‌شود و شیعه دارد از ناحیه حضرت فاطمه (س) است که باید این ایام فاطمیه را قدر بدانید. 

وی ادامه داد: اگر نسبت حضرت فاطمه (س) با امامان و نسبت امامان با موجودات معنا و مشخص شود تازه نسبت حضرت فاطمه (س) مشخص می‌شود به همین دلیل گفتند در حاجات خدا را به حضرت فاطمه (س) قسم دهید که نشان می‌دهد حضرت فاطمه (س) مرکز ثقل است که در صلوات حضرت می‌خوانیم: «اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبی‌ها وَ بَعْلِها وَ بنی‌ها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فی‌ها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ.» 

این استاد حوزوی اظهار کرد: مرحوم میرداماد، استاد ملاصدرا و استاد بزرگی بود که می‌گوید در یک توسل حالت محوری حضرت فاطمه (س) را در بین اهل‌ بیت(ع) دیدم! دقت شود که اینها باید درست معنا شود که اصل حقیقت حضرت فاطمه (س) همان حقیقت رسول الله (ص) و کفوی مولا بودن است ولی برای خودش توضیح دارد، واقعیتش این است که ما سر سفره حضرت فاطمه (س) و ذریه‌اش هستیم و هر نوری از قرآن می‌تابد و ولایت ناشی از حضرت فاطمه (س) است که در واقع شب قدر همان حضرت فاطمه (س) است. 

وی افزود: خیلی‌ها را دیدم مشکلات اصلی‌شان را با توسل به حضرت فاطمه (س) حل می‌کنند چون حضرت دست بازی در تاثیرات دارند با اینکه همه اهل‌ بیت (ع) هم به حضرت توجه دارند. به هر حال این ایام را از دست ندهید این وقایع و این ایام بهانه‌ای برای ارتباط فاطمی است که با این بهانه باید با این ارتباط همه مسائل ما خصوصا مسائل معنوی ما با توسل به حضرت فاطمه (س) حل شود. 

وی تأکید کرد: ایام فاطمیه بهترین ایام ارتباطی با حضرت است و یادتان باشد شرکت در جلسه حضرت فاطمه (س) یک موقعیت ویژه در طول سال است که بعضی‌ها در این مجلس هر سال یک چیز معنوی از حضرت فاطمه (س) گرفتند که شما هم با توسل به حضرت در مسائل معنوی حتما از حضرت چیزی بگیرید که این ایام موقعیت خوبی است، حتما در خانه‌اش بروید که خیلی انسان را درست و اصلاح می‌کند و فهم ولایت به ما می‌دهد هر چند در لفط حضرت فاطمه (س) اسراری نهفته است؛ پس حتما از حضرت استفاده کنید. 

تدبر عالم با اسمای الهی

یزدان‌پناه در ادامه شرح مباحث اسمای الهی با بیان اینکه اسمای الحسنی الهی عالم را تدبیر می‌کند، گفت: هرچه در این عالم می‌بینید نشان از اسمای الهی است و این اسما شیوه و منش و سنت خدا را در این عالم رقم می‌زند. این اسماء برای خود یک عرض عریض دارد که شنیدید هزار و یک اسم است و از جهت دیگر می‌تواند در چهار اسم خلاصه شود و یا همه آن‌ها در یک اسم و آن اسم هم الله جمع شود و از طرفی گاهی این اسما بی‌نهایت اسم را شامل می‌شود حالا برخی از این موارد را می‌شناسیم و برای ما جلوه کرده و برخی شاید ابتدا به چشم ما نیامده ولی همه اینها در قرآن آمده است و خداوند سبحان یاد کرده چه اسمی چه کاری در عالم می‌کند. 

این استاد حوزوی در ادامه در تبیین اسم عزیز الهی اظهار کرد: اسم عزیز در واقع حالتی است که هیچ کس نمی‌تواند به حریم او برود و دستیابی به او سخت است و در واقع غالب غیر مغلوب است و تمام آنچه در این عالم و هستی است با اسم عزیز کار می‌کند. سه سنت الهی، نصرت الهی و هلاکت الهی و امتحانات الهی توسط اسم عزیز انجام می‌شود و این سه سنت اشاره به یک سنت دیگری الهی است که سنت حکمت است و پایه حکمت حقیقت است و خدا می‌خواهد در عالم حقیقت باشد و این عالم به سمت حق حرکت کند. 

وی ادامه داد: خدا می‌خواهد در این عالم حق بر باطل غلبه کند و این عالم به سمت حق برود. در جریان جنگ بدر خداوند سنت نصرت الهی را برای مؤمنین جاری کرد و در همان ابتدا وعده نصرت و پیروزی را به آن‌ها داد. مسلمانان در این جنگ با دو قافله روبرو بودند که یکی تجاری با نفراتی کم و دیگری نظامی و جنگی با نفراتی زیاد و مجهز و مسلمانان میل بر غلبه بر قافله تجاری را داشتند اما خداوند حکمتش چیزی دیگر بود و آن‌ها را با قافله نظامی مواجه کرد و با اینکه غلبه بر آن‌ها سخت بود اما خداوند با سنت نصرت آن‌ها را یاری داد تا بر باطل پیروز شوند. 

وی افزود: آیات ۷ و ۸ سوره انفال به این ماجرا اشاره نموده و می‌فرماید: «وَإِذْ یَعِدُکُمُ اللَّهُ إِحْدَی الطَّائِفَتَیْنِ أَنَّهَا لَکُمْ وَتَوَدُّونَ أَنَّ غَیْرَ ذَاتِ الشَّوْکَةِ تَکُونُ لَکُمْ وَیُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِمَاتِهِ وَیَقْطَعَ دَابِرَ الْکَافِرِینَ*لِیُحِقَّ الْحَقَّ وَیُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ؛ به یاد آر هنگامی که خدا به شما وعده فتح بر یکی از دو طایفه را می‌داد (غلبه بر سپاه قریش یا کاروان تجاری شام) و شما مسلمین مایل بودید که آن طایفه که شوکت و سلاحی همراه ندارند نصیب شما شود، و خدا می‌خواست که حق را با سخنان خود (که وعده پیروزی حق را داده است) ثابت گرداند و از بیخ و بن ریشه کافران را برکند. تا حق را محقق و پایدار کند و باطل را محو و نابود سازد هر چند بدکاران را خوش نیاید.» 

تا برحقانیت هستید خدا با شماست

یزدان‌پناه با بیان اینکه خداوند در این عالم با وجود اراده‌های انسانی کار خودش را می‌کند، گفت: نظام عالم با تمام اراده‌های انسانی موافق و مخالف که وجود دارد ولی خدا کار خودش را میکند تا جایی که حتی گاهی مکر دشمن هم کار خداست که آن را زمینه شکستن باطل قرار دهد. جوامع حق و انقلابی باید خیلی مواظب باشند و دقت کنند و حتی بترسند که یک وقت مثل کوفیان نشوند! چون اگر جامعه‌ای خوب و انقلابی هم باشد اگر از حق کوتاه بیایند توسط حق گرفتار می‌شوند و اگر راه را تغییر بدهند خدا هم از آن‌ها برمی‌گردد. 

وی تصریح کرد: دقت کنید که نظام الهی حق است پس تا زمانی که بر حقانیت هستید خدا با شماست و این خیلی مواظبت می‌خواهد و باید در ما برای حفظ حق و حقیقت جوشش باشد. کوفیان عبرتی هستند برای امروز ما چون کوفیان ابتدا انقلابیون بودند که امام را دعوت کردند اما ببینید کار به کجا کشید و امام را با چه وضعی به شهادت رساندند! بنابراین جامعه اگر به سمتی برود که مؤمنین به حداقل برسد خدا این جامعه را منع می‌کند. 

اسم عزیز فرع اسم ملک

این استاد حوزوی با بیان اینکه اسم عزیز زیر اسم ملک الهی است، اظهار کرد: این اسمای الهی برخی شعبه‌ای از اسمای کلی‌تر و بزرگتر است؛ مثلا اسم بصیر و خبیر زیر اسم علیم است، علیم اصل و اینها شعبه‌های آن هستند حالا اسم عزیز زیر اسم جلال است و از یک جهت زیر اسم ملک است. اسم عزیز عملا شعبه‌ای از اسم ملک و خدمه ملک است و همچنین اسم عزیز شأنی از شئون ملک است به این معنا که ملک اصل و عزیز فرع آن است لذا پادشاه باید نافذ باشد و ببرد و در اینجا پادشاه هستی با اسم عزیز می‌برد. 

پناه به خدا از شر شیطان در سوره ناس

یزدان‌پناه به چگونگی پناه بردن از شر شیطان به سه اسم الهی در سوره ناس، گفت: در آیات ابتدایی سوره ناس، خدا را با سه اسم رب، ملک و اله نام برده شده است حالا چرا خدا را با این سه اسم خوانده شده است؟! چون وقتی صحبت از شیطان و وسوسه جن و انس است در برابر وجود اینها باید خدا را به یک اسم و صفتی یاد کرد که بر شیطان و وسوسه جن و انس غلبه کرد. در آیه اول می‌فرماید: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ؛ بگو پناه می‌برم به پروردگار مردم» در آیه دوم می‌فرماید: «مَلِکِ النَّاسِ؛ پادشاه مردم» و در آیه سوم می‌فرماید: «إِلَهِ النَّاسِ؛ معبود مردم» با این سه اسم خدا خطاب قرار گرفته است که در برابر شیطان و وسوسه‌های جن و انس اولین اسمی که از خدا یاد می‌شود اسم رب است، رب کارش تربیت و تدبیر است و اکنون من مشکل برخوردم و گرفتار شیطان یا وسوسه‌های جن و انس شده‌ام در اینجا باید به رب مراجعه کنم. 

وی افزود: مثلا وقتی با فردی مشکلی پیدا می‌کنید یا اینکه کودکی در مدرسه یا جایی، دیگری را آزار داده اولین کاری که می‌کنند نزد پدرش می‌روند یا پدرش را می‌خواهند چون پدرش، رب او است و او تربیت کننده و تدبیر کننده و سرپرست و رب او است، اکنون که مشکل پیش آمده نزد رب او می‌روند و در اینجا هم رب شیطان و انس و جن خداوند است و در مقابل این مشکلی که از سوی آن‌ها پیش آمده ما نزد رب آن‌ها می‌رویم و خداوند را با اسم رب خطاب می‌کنیم. رب همان پادشاه عالم است که کارش جمع و جور کردن مخلوقات و رعیتش است که خداوند مالک ما و همه عالم هستی است و در اینجا از او کمک می‌خواهیم. 

با حرزهای قرآنی مأنوس و محشور باشید

این استاد حوزوی با بیان اینکه با حرزهای قرآنی مأنوس و محشور باشید تا برای شما اثر داشته باشد، گفت: سوره ناس یک حرز کامل و نابی است که اصلا همین که در پایان قرآن قرار گرفته خودش معنا دار است که آغاز قرآن با فاتحه است و پایانش با ناس است که اگر می‌خواهید وارد حریم الهی شوید و کسی به حریمتان وارد نشود باید اینها را داشته باشید. حالا گاهی حرز در آیت الکرسی و گاهی اینجوری است که اگر کسی با این آیات و حرزهای قرآنی محشور باشد و بر آن مداومت کند برای او حریم ایجاد می‌شود به همین دلیل گفتن چهار قل را بخوانید و بنویسید. 

حرزی برای غلبه بر وساوس شیطانی

یزدان‌پناه در پایان با اشاره به حرز امام هادی (ع) در غلبه بر وساوس شیطانی گفت: حرز جان را آزاد میکند، خصوصا نسبت به وسواس شیطانی محافظ خوبی است. علاوه بر حرزهای قرآنی، حرزهایی نیز از اهل بیت (ع) به ما رسیده است از جمله در باب غلبه بر وساوس شیطانی حرزی از امام هادی (ع) به ما رسیده است که بر آن مداومت داشته باشید.

وی ادامه داد: حضرت در این حرز می‌فرماید: «بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ، یَا عَزِیزَ الْعِزِّ فِی عِزِّهِ، مَا أَعَزَّ عَزِیزَ الْعِزِّ فِی عِزِّهِ، یَا عَزِیزُ أَعِزَّنِی بِعِزِّکَ، وَأَیِّدْنِی بِنَصْرِکَ، وَادْفَعْ عَنِّی هَمَزاتِ الشَّیاطِینِ، وَادْفَعْ عَنِّی بِدَفْعِکَ، وَامْنَعْ عَنِّی بِصُنْعِکَ، وَاجْعَلْنِی مِنْ خِیارِ خَلْقِکَ، یَا واحِدُ یَا أَحَدُ یَا فَرْدُ یَا صَمَدُ؛ به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی‌اش همیشگی است، ای که عزّتش عزیز در عزّتش، چه عزیز است آن‌که عزّتش عزیز است در عزّتش، ای عزیز، عزیزم گردان به عزّتت و حمایتم کن به یاری‌ات، وسوسه‌های شیطان را از من دور کن و دفاع کن از من به دفاعت و بازدار از من به کردارت و مرا از خوبان بندگانت گردان، ای یگانه، ای یکتا، ای تنها، ای بی‌نیاز.» 

وی در پایان افزود: حضرت این حرز را با فضای اسم عزیز شروع کرده است چون اسم عزیز شعبه‌ای از اسم ملک است که مانع ایجاد می‌کند. حضرت با اسم عزیز از خدا درخواست نصرت و یاری برای مقابله با شیطان و وسوسه‌های شیطان نموده است و در پایان هم حضرت درخواست بزرگتری دارند که مرا از بهترین خلق قرار بده. بنابراین برای دور کردن شیطان و وسوسه‌های شیطانی، قرآن و بسم الله الرحمن الرحیم و همچنین اسمای الهی مثل ملک و رب و اله و اسم عزیز اثر گذار است اما شرطش مداومت و محشور بودن با آن‌ها است.

محسن سلطان‌احمدی