گزارش 5 دستگاه‌ اجرایی در جلسه شصت و پنجم کمیسیون آموزش عمومی قرآن
گزارش 5 دستگاه‌ اجرایی در جلسه شصت و پنجم کمیسیون آموزش قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، شصت و پنجمین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 20 آبان در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
 
در ابتدای این جلسه علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش و رئیس این کمیسیون طی سخنانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته طی یک‌ساله گذشته دبیرخانه این کمیسیون در ساختار جدید، ایجاد نقشه جامع آموزش عمومی قرآن را از جمله دستاوردهای مهم عملکردی این کمیسیون برشمرد.
 
وی همچنین به دریافت برنامه‌های قرآنی هر یک از دستگاه‌های اجرایی و ارائه ساز و کار چگونگی انجام آن، رصد و پایش کمیت و کیفیت روند اجرای هر یک از برنامه‌ها اشاره کرد و نسبت به خروجی این برنامه‌ها و اطلاع‌رسانی به‌موقع آنها تأکید کرد.
 
رئیس کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور به این منظور ایجاد سامانه جامع آموزش عمومی قرآن کشور را متذکر شد که به این واسطه هر یک از دستگاه‌های اجرایی محتوای کارهای انجام شده خود در امر آموزش عمومی قرآن را در آن بارگذاری کرده تا به این شکل در اسرع وقت به اطلاع کاربران و مسئولان سایر دستگاه‌ها برسد.

بیشتر بخوانید؛

تجمیع فعالیت‌ دستگاه‌های اجرایی در سامانه جامع آموزش عمومی قرآن

پس از سخنان وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام و‌المسلمین حمیدرضا ارباب‌سلیمانی؛ معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز عالی قرآن و عترت این وزارتخانه طی سخنانی با اشاره به تشکیل هزار و 200 مدرسه تخصصی حفظ بر طبق تکلیف برنامه هفتم توسعه کشور گفت: یکی از مهمترین وظایف این کمیسیون در امر ترویج و گسترش آموزش عمومی قرآن، عمل به مصوبات مجلس شورای اسلامی در امور مرتبط با ترویج فرهنگ قرآنی در کشور است.
 
پس از این سخنان جلسه شصت و پنجم این کمیسیون وارد دستور جلسه خود شد که مهمترین آنها ارائه گزارش برخی از دستگاه‌های اجرایی خارج بدنه آموزش و پرورش در زمینه پیشرفت عملکردشان در زمینه آموزش عمومی قرآن بود و در ابتدا حجت‌الاسلام و‌المسلمین لیمویی؛ مسئول دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به رشد دارالقرآن‌های بسیج گفت: تا سال 1400 این سازمان تنها یک دارالقرآن در اختیار داشت که از آن سال به بعد افزایش کمی چشمگیری را در این زمینه شاهد بودیم به طوری که تنها در سال 1401 با اهتمام سردار شهید حسین سلامی، فرمانده فقید سپاه پاسداران، 114 دارالقرآن در این سازمان تشکیل شد.

ارتقای کمی دارالقرآن سازمان بسیج به 236 عدد 

وی با اشاره به اینکه تعداد دارالقرآن‌های سازمان بسیج در حال حاضر به 236 عدد رسیده است، گفت: سازمان بسیج علاوه بر اختصاص ساختمان به جهت استقرار این دارالقرآن‌ها، تمامی تجهیزات و امور مدیریت آن را به مردم سپرده است و به این واسطه 62‌ هزار و 240 مترمربع به ظرفیت آموزشگاهی قرآن سازمان بسیج افزوده شده است.
 
لیمویی افزود: تاکنون بیش از هفت دوره توانمندسازی مربیان قرآن را برگزار کردیم و پس از منویات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه پایگاه‌های قرآنی در مسجد با عنوان «مسجد پایگاه قرآنی» از میان 40 هزار پایگاه مقاومت بسیج که در مساجد مستقر هستند، 19 هزار و 269 مسجد به عنوان پایگاه قرآنی به ثبت رسیده‌اند.
 
مسئول دارالقرآن سازمان بسیج تصریح کرد: مسابقات قرآن بسیج از جمله بزرگترین و فراگیرترین مسابقات قرآن در کشور محسوب می‌شود، که در آن از کودک پنج‌ساله تا پیرمرد و پیرزن سالخورده‌ 80 ساله شرکت می‌کنند و به این واسطه ظرفیت خوبی برای جذب مخاطبان از اقشار مختلف مردم و با رده‌های سنی متفاوت برای آموزش قرآن فراهم شده است.
 
وی در پایان گفت: این سازمان تاکنون با برگزاری 300 جشن «چهل چراغ آیه‌ها» توانسته است، بیش از 76 هزار نفر را که در فضای حفظ عمومی و روخوانی و روانخوانی قرآن فعالیت کرده‌اند، مورد تشویق قرار دهد.

گزارش تصویری جلسه شصت و پنجم کمیسیون توسعه آموزش عمومی قران کشور

حمید مجیدی‌مهر؛ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، دیگر سخنران این جلسه بود که آموزش عمومی و تخصصی قرآن را یکی از نیات این سازمان برشمرد و گفت: این سازمان با ساختارهایی که برای خود تعریف و ایجاد کرده است و در قالب‌هایی همچون مرکز طبع و نشر و جلسات قرآن در بقاع متبرکه و امامزادگان بروز یافته توانسته است در زمینه آموزش عمومی قرآن گام‌های مثبتی بردارد.
 
وی ادامه داد: این سازمان  تولیت هشت هزار و ۷۶۷ بقعه در کشور را به عهده دارد و با توجه به این ظرفیت مقبولی که فراهم شده، اعلام آمادگی می‌کند که آموزش و پرورش به عنوان فراگیرترین نهاد آموزشی در کشور می‌تواند در این ساختار ورود کرده و برنامه‌های آموزش عمومی قرآن را در این فضاهای متبرک تعمیم دهد.

برپایی 100 مدرسه آموزش عمومی قرآن در جریان مسابقات سراسری قرآن

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به برگزاری مرحله نهایی چهل و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن در استان کردستان اشاره کرد و گفت: در طول مسابقات ما در سه منطقه آموزش و پرورش شهر سنندج بحث آموزش قرآن را پی گرفتیم و 100 مدرسه آموزش عمومی قرآن برگزار کردیم که خوشبختانه با استقبال چشمگیر دانش‌آموزان مواجه شد؛ این امر را از آن جهت یادآور شدم تا در صورتی که برنامه جامع و مدونی از سوی این کمیسیون به ویژه در استان‌های کشور به مورد اجرا درآید، قشر دانش‌آموز و به تبع آن والدینشان می‌توانند طیف وسیعی از جامعه هدف امر آموزش عمومی قرآن را تأمین کنند.
 
علیرضا خالقی به نمایندگی از محمدحسین کشکولی؛ مدیر شبکه قرآن و معارف سیما به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در شبکه قرآن و معارف سیما در امر آموزش عمومی قرآن پرداخت و گفت: آموزش قرآن، ترویج فرهنگ قرآنی، کتاب زندگی، آیه‌های زندگی، مدرسه حفظ عناوین محتوایی بخشی از برنامه‌های این شبکه در امر ترویج آموزش روخوانی و حفظ عمومی قرآن بوده است.

پخش برنامه‌های «نفحات» و «شب‌های تلاوت» از شبکه قرآن سیما

وی گفت: در امر ترویج فرهنگ قرآنی و ترغیب خانواده‌ها به امر انس با قرآن، چند ماهی است که ویژه‌برنامه «نفحات» از این شبکه تلویزیونی پخش می‌شود و مدت دوهفته‌ای هم هست که با پخش برنامه «شب‌های تلاوت» به دنبال ترغیب و تشویق کودکان و نوجوانان و جوانان به امر قرائت قرآن هستیم.
 
خالقی با اشاره به توفیق برنامه‌هایی با محوریت مخاطبان کودک همچون «منم بچه مسلمان» قشر خردسالان و کودکان را کلیدی‌ترین اقشار جامعه در نهادینه کردن آموزش عمومی در کشور معرفی کرد و گفت: شبکه قرآن و معارف سیما و شورای معارف رسانه ملی اعلام آمادگی می‌کند که در زمینه طراحی، تولید و اجرای برنامه‌های قرآنی ویژه کودکان می‌تواند با نهادهایی همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان تعلیم و تربیت کودک تعامل و همکاری داشته باشد.
 
در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی تقی‌زاده؛ رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم به ایراد سخن پرداخت و گفت: در زمینه تربیت معلم و مُتربی قرآن این سازمان تاکنون 20 هزار نفر در زمینه‌های حفظ و قرائت قرآن تربیت کرده است.
 
وی ادامه داد: از جمله اولویت‌های این سازمان در امر مخاطبان به منظور آموزش قرآن، دانشجومعلمان شاغل به تحصیل یا فارغ‌التحصیل از دانشگاه فرهنگیان هستند  و لذا این امکان را داریم تا در اقدام راهبردی  در تعامل با این دانشگاه نسبت به آموزش و تربیت مربیان قرآن در زمینه حفظ و قرائت قرآن باشیم.

دانش‌آموزان معتکف تبدیل به سفیران آیه‌ها شوند 

تقی‌زاده به اجرای طرح «سفیران آیه‌ها» از سوی این سازمان در موسم پیاده‌روی اربعین اشاره کرد و گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته امسال در ایام اعتکاف بیش از یک‌میلیون دانش‌آموز مشارکت خواهند کرد، این مناسبت یک موقعیت استثنایی است تا به شکل هدفمند هر یک از این معتکفین را به عنوان یکی از این سفیران معرفی کرده و با ارائه آموزش‌های لازم به آنها، استعدادهای قرآنی ایشان را از بالقوه، بالفعل تبدیل کنیم.
 
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اجری موفق طرح ملی «زندگی با آیه‌ها» گفت: تاکنون بیش از 12 میلیون و 500 هزار نفر دسترسی به پلتفرم‌های اجرای این طرح داشته و به شکلی داوطلبانه و مشتاق برنامه‌های این طرح را دنبال می‌کنند که این خود ظرفیت بکری را فراهم می‌آورد تا بتوان از این مجرا در جهت گسترش آموزش عمومی قرآن اقدام کرد.
 
مرتضی خدمتکار آرانی؛ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش و توسعه مشارکت‌ها، دیگر سخنران این جلسه بود که با اشاره به سهولت در صدور مجوز فعالیت ‌مؤسسات فرهنگی قرآنی طی سال‌های اخیر گفت: برقراری تمهیدات و برخی امتیازات از جمله صدور بیمه‌نامه ویژه فعالان قرآنی که سالانه بالغ بر 80 میلیارد تومان به این امر اختصاص پیدا می‌کند از جمله اقداماتی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از گسترش آموزش عمومی قرآن دست به آن زده است.
 
وی ادامه داد: بالغ بر 630 هزار نفر در سامانه حمد در حال فعالیت‌های متنوع قرآنی هستند و 32 هزار مربی در قالب 3600 مؤسسه قرآنی زیر نظر این وزارتخانه به امر آموزش قرآن مشغولند و طی چهار سال گذشته با اجرای طرح ملی «بشری» 129 دوره آموزشی و توانمندسازی را برگزار کردیم که 18 هزار مربی قرآن در این دوره‌ها شرکت کردند.
 
خدمتکار آرانی با اشاره به عزم ساختار قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آموزش قرآن کارکنان دولت افزود: بیش از 750 هزار نفر در این دوره‌های آموزشی  از دستگاه‌های مختلف شرکت کردند که آموزش و پرورش با شرکت 570 هزار نفر قرآن‌آموز رتبه نخست را در این زمینه در اختیار دارد.

برگزاری طرح‌های «حافظ‌شو»، «فصل تعالی» و «شهر من؛ شهر نماز»

وی به اجرای طرح‌هایی همچون «حافظ‌شو»، «فصل تعالی» اشاره کرد و گفت: طرحی تحت عنوان «شهر من، شهر نماز» با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم‌اکنون در برخی از استان‌ها در حال انجام است که امیدواریم مجموعه این اقدامات سرانه کمی و کیفی آموزش قرآن و معارف دینی در کشور را ارتقا بخشد.
 
این گزارش حاکی است، علی محبی؛ رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به ارائه گزارش‌های آماری از اقدامات صورت گرفته در امر تعلیم و تربیت قرآنی مبنی بر سبک زندگی قرآنی ویژه دانش‌آموزان و والدین آنها پرداخت و در ادامه محمدرضا پورمعین و محمدعلی خواجه‌پیری از پیشکسوتان قرآنی به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند و حبیب دهقانی؛ معاون شورای توسعه فرهنگ قرآنی بر ضرورت تربیت نیروی کارشناس به موازات اجرای طرح‌های این کمیسیون به عنوان بازوان توانمند اجرایی در جهت تحقق اهداف آن تأکید کرد.
 
در پایان نیز با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز عالی قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دست‌نامه کمیسیون و کتابچه «تاآسمان» حاوی ادعیه ویژه دانش‌آموزان و والدین رونمایی شد.