سیدعبدالحمید احمدی:
ارزش دانش‌اندوزی در انتقال آن به دیگران است

ارزش دانش‌اندوزی در انتقال آن به دیگران استبه گزارش خبرنگار ایکنا، سیدعبدالحمید احمدی، قائم‌مقام جهاددانشگاهی طی سخنانی در مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای (سدید) که امروز، ۲۱ آبان‌ماه در محل تالار دهشور دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: امروز شاهد ارائه‌های بسیار شایسته و اثرگذار شرکت‌کنندگان در این رویداد بوده‌ایم. طبق گزارش‌های دریافتی، نزدیک به هزار دانشجو در مراحل مختلف این برنامه مشارکت داشته‌اند که خود نشان از گستردگی و اهمیت این حرکت فرهنگی دارد. 

وی افزود: بدون تردید، این‌گونه برنامه‌ها نقش مهمی در تقویت مهارت‌های بیان، ارتباط و ارائه مؤثر دارند و در عین حال، زمینه‌ساز یادگیری‌های عمیق‌تر در فضای دانشگاهی هستند. براساس نتایج پژوهش‌ها، دانشجویانی که در طول دوران تحصیل خود در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مشارکت می‌کنند، حداقل 20 درصد موفق‌تر از سایر دانشجویان هستند. 

احمدی اظهار کرد: از این رو، نهادهایی مانند جهاددانشگاهی و سایر مجموعه‌های فرهنگی که این فرصت را برای مشارکت دانشجویان فراهم می‌کنند، سهم بسزایی در ارتقای موفقیت علمی و تحصیلی آنان دارند. این مشارکت‌ها فرصتی ارزشمند است که باید در دوران دانشجویی مورد توجه قرار گیرد و دانشجویان نیز باید قدر چنین موقعیت‌هایی را بدانند. امید است همکاران ما در حوزه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی سراسر کشور بتوانند زمینه‌های متنوعی برای مشارکت دانشجویان فراهم آورند و دانشجویان نیز حضور در دانشگاه را صرفاً به کلاس درس و آزمون‌های پایان‌ترم محدود ندانند. 

قائم‌مقام جهاددانشگاهی بیان کرد: دانشگاه ظرفیتی گسترده برای یادگیری‌های عمیق‌تر، رشد مهارت‌های فردی و اجتماعی و تجربه‌های مؤثر علمی و فرهنگی است. ارائه‌های دانشجویان در این برنامه، به‌ویژه در قالب ارائه‌های سه‌ دقیقه‌ای، بسیار ارزشمند و نشانگر توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و رشد فکری آنان است. دانش‌اندوزی تنها بخشی از مسیر تحصیل است و بخش مهمتر توانایی در انتقال و ارائه آن دانش به دیگران است. 

وی ادامه داد: خوشبختانه این برنامه توانسته است مهارت ارائه و بیانی دانشجویان را تقویت کرده و جایگاه ویژه‌ای در میان آنان پیدا کند. یکی از پیام‌های مهم این برنامه، آن است که می‌توان در زمانی کوتاه با انتخاب دقیق واژگان و گزاره‌ها، مفاهیم علمی و محتوای غنی را به شکلی مؤثر به مخاطب منتقل کرد. این رویکرد نه تنها به ارتقای هوش بیانی دانشجویان کمک می‌کند، بلکه به آن‌ها می‌آموزد چگونه پیام‌های علمی و فرهنگی خود را به‌صورت فشرده و جذاب ارائه دهند. 

وی تصریح کرد: در پایان از تمامی همکاران در حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی، سازمان مطالعه و نشر جهاددانشگاهی و همچنین، از داورانی که در ارزیابی و هدایت این برنامه نقش مؤثری ایفا کردند، صمیمانه قدردانی می‌کنم. بی‌تردید، تلاش و حضور پرشور دانشجویان عزیز اصلی‌ترین عامل موفقیت این برنامه بوده است. امید داریم جهاددانشگاهی با بهره‌گیری از نتایج و ارزیابی‌های دقیق در آینده برنامه‌هایی هرچه پربارتر و مؤثرتر را با مشارکت گسترده‌تر دانشجویان برگزار کند.