فرصت کم‌نظیر دولت چهاردهم برای ارتقای فعالیت‌های تربیتی

صادق حسین‌زاده ملکی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورشبه گزارش ایکنا از فارس، صادق حسین‌زاده ملکی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، امروز چهارشنبه، 21 آبان‌ماه در نشست هم‌اندیشی معاونان، مربیان پرورشی و مشاوران مدارس نواحی چهارگانه شیراز و صدرا اظهار کرد: مسائل تربیتی بسیار گسترده است و اگرچه در دهه‌های اخیر برنامه‌ها و طرح‌های متعددی ارائه شده، اما آن‌گونه که باید، به تحقق اهداف کمک نکرده است.

وی افزود: در حوزه پرورشی همواره با حجم بالایی از بخشنامه‌ها، طرح‌ها، برنامه‌ها و جشنواره‌ها مواجه بوده‌ایم که گاهی مانع بهره‌مندی کامل دانش‌آموزان از فرصت‌های تربیتی شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر اهمیت فعالیت‌های پرورشی و انتخاب آموزش و پرورش به‌عنوان اولویت دولت چهاردهم، فرصت کم‌نظیری را برای این دستگاه ایجاد کرده است. باید نهایت تلاش را برای استفاده از این فرصت به کار ببندیم.

وی افزود: نوع گزارش‌خواهی‌های حوزه‌های ستادی باعث شده است تا تنها درصد محدودی از دانش‌آموزان نقش‌های مختلف در تشکیلات دانش‌آموزی ایفا کنند و اغلب دانش‌آموزان از این فرصت طلایی در دوران تحصیل غافل بمانند.

حسین‌زاده ملکی با اشاره به فناوری‌های نوین و رویکردهای جهانی گفت: استفاده از فناوری‌های نوظهور و تجربه سایر کشورها از محورهای فعالیت معاونت پرورشی و فرهنگی در این دوره خواهد بود. بسیاری از مهارت‌های خوشبختی در کلاس درس ارائه می‌شود اما دانش‌آموز فرصت تمرین آن‌ها را ندارد.

وی ادامه داد: در طرح پرورشی نوین که گام‌های متعدد دارد، یکی از فوریت‌های ما کاهش حجم جشنواره‌ها، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و برنامه‌های متعدد است تا تمرکز بر فعالیت‌های اثرگذار افزایش یابد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: سعی داریم معاونت پرورشی از مرکز صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها به مرکز تولید فناوری‌ها و محتواهای فرهنگی و تربیتی تبدیل شود. 

وی بیان کرد: در سال تحصیلی جاری، دو شاخص اصلی برای سنجش فعالیت‌های مدارس تعیین شده است: درصد مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های پرورشی و برگزاری اردوها. در این مسیر مربیان پرورشی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

حسین‌زاده ملکی با اشاره به جشنواره «نقشینه» اظهار کرد: جشنواره‌ها فعالیت جدیدی به مدارس اضافه نمی‌کنند، بلکه میزان مشارکت دانش‌آموزان در برنامه‌ها را رصد می‌کنند. تجربه کار پرورشی گاهی از برخی دروس دانشگاهی کاربردی‌تر و اثرگذارتر است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با این رویکرد، نسل خوشبختی را برای آینده ایران تربیت کنیم.