
به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان، طاهره مسافری، کارشناس آفرینشهای ادبی کانون هرمزگان نشست آموزشی قصهسازی قرآنی برای مربیان مهدهای قرآن استان هرمزگان که امروز ۲۱ آبان ماه برگزار شد، با اشاره به فعالیتهای 60 گانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به تعریف و تشریح فعالیت قصهگویی و داستاننویسی و تفاوت آن با قصهسازی پرداخت، سپس عناصر داستان را برشمرد و هر یک را به اختصار تشریح نمود.
وی در ادامه این نشست آموزشی، به تفاوتهای میان قصه و داستان اشاره کرد و گفت: قصههای قدیمی گوینده مشخصی ندارند و سینه به سینه نقل شدهاند. این قصهها از سرزمینی به سرزمین دیگر سفر کرده و در طول مسیر با توجه به فرهنگ مردم آن سرزمین تغیراتی کردهاند، اما داستانها خالق مشخصی دارند و ساخته و پرداخته ذهن یک نفر هستند.
مسافری بیان کرد: قصهها معمولاً به زبان عامیانه روایت میشوند و داستانها به زبان معیار. در داستانها معمولاً شخصیتها ایستا و خاکستری هستند و تا پایان داستان تغییری در شخصیتها رخ نمیدهد، اما شخصیتهای قصه معمولاً پویا و به صورت سیاه و سفید هستند و شخصیتهای بد، اغلب در پایان قصه تغییر میکنند.
کارشناس آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان با تأکید بر اهمیت سوژهیابی برای نوشتن داستان و قصه، به خوابها، خاطرهها و رؤیاها به عنوان منابعی مناسب برای شروع داستاننویسی اشاره کرد و گفت: یادداشت کردن این موارد در پیدا کردن سوژههای مناسب و نوشتن داستان به آنها کمک خواهد کرد.
مسافری در پایان این نشست موارد لازم برای آمادهسازی یک داستان برای قصهگویی را برشمرد و گفت: مقدمهچینی برای ورود به قصه، برگرداندن قصه به زبان گفتار، ساده کردن واژههای دشوار متناسب با گروه سنی مخاطبان، حذف یا اضافه کردن برخی از بخشهای داستان، تغییر اسم شخصیتها، زمان و مکان قصه در صورتی که به اصل قصه خدشهای وارد نکند، تعدیل قسمتهای غم انگیز یا خشن از جمله نکاتی است که میتوان در آمادهسازی داستان برای قصهگویی اعمال کرد.
وی همچنین بر انتخاب قصه متناسب با ویژگیهای روانی، رفتاری، عاطفی و رشدی مخاطبان تأکید کرد.
مسافری در پایان این نشست، کتاب روباه و ستاره نوشته کورالی بیگفورد اسمیت از انتشارات کانون پرورش فکری را بلندخوانی کرد و از شرکت کنندگان خواست متن آن را برای قصهگویی آماده کنند.