اسماعیل دستگزار، با تأکید بر ظرفیت بیبدیل مساجد در گسترش فرهنگ مطالعه، گفت: ایجاد کتابخانه در مساجد فرصتی ارزشمند برای افزایش دسترسی مردم به کتاب و تقویت سرانه مطالعه در جامعه است.
اسماعیل دستگزار، مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم خراسانی (ع)، در گفتوگو با ایکنا از اردبیل ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: مسجد فضایی ارزشمند برای راهاندازی کتابخانه است و بسیاری از مساجد دارای کتابخانه هستند و مردم نیز استقبال بسیار خوبی از آنها دارند.
وی ادامه داد: از جمله این کتابخانهها، کتابخانه عمومی مصلای امامزاده سید ابراهیم (ع) لاهرود است که در فضای مسجد مستقر بوده و به دلیل مراجعه زیاد مردم بسیار فعال و پربازدید است. وجود کتابخانه در مسجد، هم به رونق فضای مسجد و هم به توسعه فرهنگ مطالعه کمک میکند.
دستگزار افزود: با توجه به هزینهبر بودن ساخت کتابخانه، استفاده از ظرفیت مساجد فرصت مغتنمی است و بسیاری از مساجد فضای مناسب برای ایجاد کتابخانه دارند؛ بنابراین میتوان از این ظرفیت برای گسترش خدمات فرهنگی بهره برد.
مدیر کانون فرهنگی و هنری امامزاده سید ابراهیم (ع) لاهرود خاطرنشان کرد: ظرفیتهای معنوی و اجتماعی مسجد بینظیر است و میتوان از آن برای ایجاد و تقویت کتابخانهها استفاده کرد تا کتابخانهها در کنار مسجد خدمات فرهنگی ارائه دهند، دسترسی مردم به کتاب راحتتر شود و در نهایت سرانه مطالعه افزایش یابد.
وی تصریح کرد: کانونهای فرهنگی و هنری مساجد نیز نقش مهمی در این زمینه دارند؛ بسیاری از این کانونها مجهز به کتابخانه هستند و با توجه به اهمیت ترویج فرهنگ مطالعه، میتوان بیش از پیش از ظرفیت آنها برای این امر بهره گرفت.
دستگزار بر احیای کتابخانههای مساجد تأکید کرد و گفت: توجه ویژه به مناطق محروم در ایجاد یا بازسازی کتابخانههای مساجد میتواند آثار مثبت و ماندگاری به همراه داشته باشد.
مدیر کانون فرهنگی و هنری امامزاده سید ابراهیم خراسانی (ع) لاهرود در ادامه بیان کرد: فرا رسیدن هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، فرصتی ارزشمند برای ارج نهادن به مقام والای کتاب به عنوان میراث جاودان بشری و ابزار اصلی توسعه فرهنگ و دانایی است.
وی افزود: کتاب، دروازه ورود به دنیای معرفت و چراغ روشنایی مسیر زندگی فردی و اجتماعی است. در دورانی که حجم اطلاعات بهسرعت در حال افزایش است، کتابخانهها همچنان سنگرهای دانایی و مطمئنترین مرجع برای دستیابی به دانش اصیل و صحیح به شمار میآیند.