معاون سوادآموزی ادارهکل آموزش و پرورش فارس تأکید کرد که حل آسیبهای اجتماعی نیازمند اتکا به خرد جمعی و همراهی خانوادههاست و والدین نقش تعیینکنندهای در پیشگیری از انحرافات دانشآموزان دارند.

به گزارش ایکنا از فارس،
رحیم کامیاب، معاون سوادآموزی ادارهکل آموزش و پرورش فارس، امروز دوشنبه، 26 آبانماه در نشست آموزشی مشاوران و مربیان پرورشی شیراز و صدرا با اشاره به گستره
آسیبهای اجتماعی گفت: برای مواجهه با چنین مسائلی باید به خرد جمعی تکیه کرد. هیچ نهاد و فردی بهتنهایی قادر به حل این مشکلات نیست.
وی خانواده را محور اصلی رشد فرد دانست و افزود: رفتار والدین نه تنها شخصیت امروز فرزند را شکل میدهد، بلکه مسیر آینده او را نیز تعیین میکند. بخش قابل توجهی از آسیبهای نوجوانان به الگوگیری نادرست از رفتارهای والدین بازمیگردد.
کامیاب با تأکید بر اینکه والدین نخستین و مؤثرترین عوامل پیشگیری و حتی درمان آسیبهای دانشآموزان هستند، گفت: این نقش به هیچ وجه با نقش سایر نهادها قابل مقایسه نیست.
هویت ایرانی؛ پیوند تاریخ، دانش و معنویت
ابوذر یاسری، استاد دانشگاه تهران در ادامه نشست با تبیین ویژگیهای تمدنی ایران اظهار کرد: در طول تاریخ، ایرانیان همواره بر سه رکن علم، قدرت و معنویت استوار بودهاند. این ویژگیها سبب شده در بزنگاههای تاریخی، همواره مدافع مظلومان و منتقد ظلم باشند.
وی با اشاره به پیوند عمیق میان هویت دینی و ایرانی در کشور افزود: هویت ملی و دینی در ایران درهم تنیده است. ایرانیان از گذشته تا امروز هر دو مؤلفه را در وجود خود پرورش دادهاند.
یاسری جایگاه علمی ایران را نیز یک میراث تاریخی دانست و گفت: چه قبل از اسلام و چه پس از آن، ایران در عرصه علم سرآمد بوده است. تمدن ایران، با پشتوانه چند هزار ساله، یکی از کهنترین تمدنهای جهان است و آثار بهجامانده نشان میدهد ایرانیان پیشینهای پنج هزار ساله در حوزه مهندسی دارند؛ رقمی که کشورهای مدعی تمدن امروز حتی به آن نزدیک هم نیستند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه علمآموزی یکی از بنیادیترین تکالیف در اسلام است، افزود: ورود اسلام به ایران زمینهساز جهشی بزرگ در تولید علم شد و دانشمندان برجسته ایرانی در این دوره به جهان معرفی شدند.
یاسری همچنین رهبر معظم انقلاب را پیش از آنکه یک رهبر سیاسی باشند، یک اندیشمند ایرانی توصیف کرد و گفت: معظمله تخت جمشید را یکی از جلوههای فاخر هنر ایران میدانند و بر معرفی آن به جهان تأکید دارند.
نقش مدرسه و ضرورت توانمندسازی مربیان
در بخش دیگری از نشست، قاسم بانشی، رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش فارس بر اهمیت ارتقای توان تخصصی مربیان تأکید و بیان کرد: با هدف تبادل تجربه و بهرهگیری از روشهای متنوع تربیتی، این دوره توانمندسازی را برگزار کردیم.
وی با اشاره به حساسیت نقش مدرسه افزود: مدرسه برای دانشآموزان، زندگی واقعی است. یک جمله یا رفتار ساده معلم میتواند مسیر آینده کودک را تحت تأثیر قرار دهد.
یادآور میشود، بیش از ۷۰۰ نفر از مشاوران، معاونان و مربیان پرورشی نواحی چهارگانه شیراز و شهر صدرا در این دوره یکروزه آموزشی شرکت کردند.