مکتب شیراز تلفیقی از معرفت، عشق و حکمت است

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم کاکایی، استاد دانشگاه شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم کاکایی، استاد دانشگاه شیراز امروز چهارشنبه، 28 آبان در همایش بین‌المللی «جایگاه شیراز در اعتلای علوم عقلی ایران با تأکید بر میراث علمی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی» در دانشگاه شیراز با بیان اینکه مولفه اصلی مکتب شیراز، معرفت است که از طریق عشق واقعی به انسان‌ها منتقل می‌شود، گفت: عشق بالاترین هنر و خصوصیتی است که انسان می‌تواند به آن برسد و حکمای مکتب شیراز با کسب معرفت، جزو آشنایان خدا شده و عشق را تجربه کردند.

وی ادامه داد: مسمن عشق و معرفت است؛ کسی که معرفت ندارد، به عشق نیز دست نمی‌یابد و این مولفه اساسی در مکتب شیراز است.

استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه شیراز از قرن هشتم میلادی به عنوان شهر عشق شناخته شده بود، گفت: هجرت فرزانگان از سراسر جهان اسلام به شیراز و مدارای فرهنگی مردم این شهر باعث شد محل ظهور حکمت، عقلانیت و علوم انسانی باشد.

وی به نقل از ناصر بخارایی افزود: شیراز تنها شهری بود که در بازار آن، ۴۴ نفر از اولیای خدا پشت ترازوها حضور داشتند و این ویژگی باعث شده بود بازار، مدارس و خانقاه‌ها همگی فضایی امن و فرهنگی داشته باشند.

کاکایی به مدارس تاریخی شیراز، از جمله مدرسه منصوریه ساخته صدرالدین دشتکی برای قیاس‌الدین منصور و مدرسه خان ساخته امام قلی خان برای تدریس ملاصدرا اشاره کرد و گفت: این دو مدرسه نقطه آغاز و پایان دوران حکمت شیراز هستند و بسیاری از حکمای بزرگ مانند ملا عبدالله یزدی، جلال‌الدین دوانی، جلال‌الدین دوانی، محمود دهدار و محمد دهدار در این مدارس درس خوانده‌اند.

وی تصریح کرد: شیراز محل دفن علمای بزرگی چون شمس‌الدین محمد لاهیجی و میر سید شریف جورجانی بوده و این شهر در طول تاریخ، کانون تجمع نهرهای متعدد حکمت بود که در نهایت به دریای حکمت متعالیه تبدیل شد.

ویژگی‌های فلسفی و عرفانی مکتب شیراز

استاد دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه مکتب شیراز تلفیقی از فلسفه مشاء، فلسفه اشراق و عرفان است، گفت: حکمای این مکتب با سیر فلسفی خود به اصالت وجود رسیدند و مسائل علمی، اخلاقی و معنوی را با هم ترکیب کردند.

وی بیان کرد: مکتب شیراز در برابر سه نوع جهل و جاهلیت عمل می‌کند: جهل زدایی علمی، جهالت زدایی عملی و جاهلیت زدایی فرهنگی و دینی، و این ویژگی مکتب شیراز را از دیگر جریان‌های فلسفی متمایز می‌کند.

کاکایی همچنین با اشاره به دوران تاریخی شیراز گفت: این شهر در برابر حمله مغول و دوره‌های سخت تاریخی به دلیل پذیرش فرهنگ‌های گوناگون و مدارای اجتماعی، توانست به رشد علمی و فلسفی خود ادامه دهد.

استاد دانشگاه شیراز در پایان اظهار امیدواری کرد: برکات این همایش مسیر پژوهش‌های آینده و احیای مکتب شیراز را در سطح ملی و بین‌المللی هموار کند و میراث فرهنگی و تمدنی این شهر همچنان زنده بماند.

یادآور می‌شود، در این همایش از مجموعه ۵ جلدی مقالات مشترک دانشگاه کوفه و مرکز الهدی للدراسات حوزویه و دبیرخانه کنگره بین المللی ملا عبدالله بهابادی رونمایی شد.