معاون پژوهشی پژوهشگاه و علوم و فرهنگ اسلامی گفت: حرکت پژوهشگاه به سوی مرجعیت علمی در حکمرانی اسلامی قوت بیشتری گرفته است.

به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجتالاسلام والمسلمین حسین الهینژاد، معاون پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در سالن همایشهای امام حسین(ع) پژوهشگاه برگزار شد، ضمن تبریک ایام میلاد باسعادت حضرت صدیقه طاهره(س) و هفته پژوهش، بیان کرد: تحول ساختاری در مسیر پژوهشهای کاربردی و مسئلهمحور به عنوان گام راهبردی جدید است.
عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به رسالت دفتر تبلیغات اسلامی در تولید علم و نظریهپردازی در علوم انسانی اسلامی افزود: نهاد مقدس دفتر تبلیغات اسلامی، بهویژه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در سالهای اخیر مسیر تازهای را با الهام از راهبرد «مسئلهمحوری در چرخه حکمرانی اسلامی» آغاز کرده است.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برای تحقق این مسیر، مجموعهای از راهبردهای کلان و الزامات اجرایی طراحی شده که هدف همه آنها ارتقای جایگاه علمی دفتر، دستیابی به مرجعیت علمی در علوم انسانی اسلامی، و گسترش پژوهشهای کارآمد اجتماعی است.
معاون پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به هفت راهبرد اصلی پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: ارتقای جایگاه علمی و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دستیابی به مرجعیت علمی در عرصههای مختلف علوم انسانی اسلامی، ارتقای تحقیقات و پژوهشهای مسئلهمحور با کاربست اجتماعی و تولید و توسعه علم با رویکرد انضمامی و کاربردی از راهبردهای پژوهشگاه است.
وی افزود: تبدیل خروجیهای علمی به بستههای سیاستی در حل مسائل جامعه و نظام اسلامی، توسعه پژوهش تمدنساز در راستای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تبلیغ هدفمند دین به منظور تحقق اقامه دین در جامعه و پژوهشهای مسئلهمحور و خروجیهای متنوع از دیگر راهبردهای پژوهشگاه است.
معاون پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد: پژوهشهای انجامشده نباید تنها در حد مقاله و کتاب باقی بماند، بلکه باید به رفع مشکلات فرهنگی، تربیتی و اجتماعی جامعه بینجامد؛ یکی از مهمترین الزامات این سیاست، حرکت از پژوهشهای نظری به پژوهشهای انضمامی و مسئلهمحور است.
الهینژاد افزود: فعالیتهای پژوهشگاه از قالب پروژههای پراکنده به چارچوبی منسجم و هدفمند انتقال یافته که بر تولید مجموعهای از «خروجیهای ۱۵گانه» استوار است؛ برخی از آنها شامل کتاب، مقاله، نشست، کرسی علمی، بستههای فرهنگی و تبلیغی، درسنامه، گزارشهای راهبردی و بستههای سیاستی هستند.
وی در تشریح سیاستهای جدید پژوهشگاه بیان کرد: بر اساس سیاستگذاری ساختاری جدید، پژوهشگران از ابتدای طرح، خروجیهای علمی متنوع را پیشبینی میکنند تا ضمن افزایش بهرهوری پژوهش، بازده سریعتر و کاربردیتر حاصل شود. این ساختار جدید موجب ارتقای رتبه پژوهشگاه در نظامهای ارزیابی، تسهیل مسیر ترفیع هیئت علمی و گذار از مدل تکمحصولی به چندمحصولی علمی شده است.
استاد حوزه از گسترش مجلات تخصصی پژوهشگاه خبر داد و افزود: در کل دفتر ۵۴ مجله فعال داریم که ۲۵ نشریه از آن متعلق به پژوهشگاه است و این امر فرصت مناسبی برای انتشار مقالات علمی پژوهشگران فراهم کرده است.
الهینژاد با تأکید بر نقش محوری پژوهشگاه در نظام تصمیمسازی کشور گفت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی اسلامی کشور است و با بهرهمندی از متخصصان و پژوهشگران برجسته، به حلقه ارتباطی میان معارف اسلامی و نظام حکمرانی کشور تبدیل شده است.
معاون پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: در زمینه نظریهپردازی علمی، پژوهشگاه با برگزاری ۱۷ کرسی تخصصی و علمی رتبه اول کشور را دارد و همچنین در نشستها و کرسیهای ترویجی نیز در جایگاه نخست قرار گرفته است.
الهینژاد با اشاره به اهمیت بهرهگیری از فناوریهای نو بهویژه هوش مصنوعی در پژوهش بیان کرد: تحولات حیرتانگیز فناوری، فرصت تازهای برای ارتقای دقت، سرعت و کارآمدی پژوهشها ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد: برای بهرهبرداری از ظرفیت هوش مصنوعی باید سه اقدام اساسی دنبال شود؛ آموزش پژوهشگران در استفاده از فناوریهای نو، توسعه زیرساختهای نرمافزارهای پژوهشی در دفتر و پژوهشگاه و برگزاری کارگاههای علمی برای افزایش انگیزه و آشنایی پژوهشگران با ابزارهای هوش مصنوعی.