حجت‌‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی‌آملی:
اجتهاد نیازمند بازنگری و‌ نوآوری است

حجت‌‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی‌آملی، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرابه گزارش ایکنا از قم، حجت‌‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی‌آملی، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا در همایش ملی «مکتب و سیره پیامبر اعظم(ص)؛ علوم انسانی اسلامی انسان‌ساز و جامعه‌پرداز» که پنجشنبه، ۲۷ آذرماه در سالن پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم درحال برگزاری است، بیان کرد: جهان حق و از حق مطلق صادر شده است و هر موجودی سهمی از حق دارد و افراد هم این امکان را دارند که به حق نزدیک و نائل شوند و معنای پژوهش شناخت حق است.

وی افزود: در جمع نخبگانی و پژوهشگران همواره سه پرسش اساسی مطرح می‌شود، پرسش اول آن است که آیا نظام اسلامی بر مبنای مکتب اسلام ناب محمدی، توانایی انسان‌سازی و به سامان رساندن جامعه انسانی و تحقق وعده الهی را دارد؟ آیا می‌توانیم انسانی بسازیم که به کرامت خویش دست پیدا کند و به حق و عدل برسد؟ باید امکان آن را براساس گزاره‌های وحیانی فراهم کنیم.

وی ادامه داد: آیا یک مکتب با پیشینه هزار و ۴۰۰ سال قبل با پیشرفت‌های کنونی توافقی دارد؟ ما هنوز مکتب وحیانی را نشناختیم وسعت و عمق معارف دینی این امکان را به ما می‌دهد تا امکانات مناسبی را برای پاسخ دادن به این پرسش فراهم آوریم. 

جوادی‌آملی گفت: پرسش دیگر آن است که آیا نظاماتی که امروز در جهان وجود دارند، در حل مسائل اجتماع موفق نبوده‌اند؟ آیا قصور و ضعفی در این نظامات فعلی جهان برای اداره جهان مشاهده می‌شود؟

وی تصریح کرد: پرسش مهم دیگر آن است، اگر شما مدعی هستید که اسلام به لحاظ معارف، حقایق و آموزه‌های ارزشمند این امکان را دارد که بتواند شیوه شایسته‌تری را ایجاد کند تا مکتب انسان‌ساز بسازد و جامعه در پناه آن امنیت و آرامش داشته باشد باید گفت چگونه مکتب اسلام می‌تواند در فضای کنونی مشکلات را می‌بیند و برای آن‌ها پاسخ داشته باشد؟ و پاسخ این پرسش اجتهاد است.

جوادی‌آملی بیان کرد: سلاح اجتهاد در دوران ما بسیار کند شده است و با سلاح کند اجتهاد نمی‌توان مکتبی تولید کرد که مسائل انسان را برطرف کند و به جامعه‌سازی بپردازد، امروز سلاح اجتهاد قدرت دسترسی به منابع را ندارد و با مشکلات نمی‌تواند روبرو شود بنابراین اجتهاد نیازمند بازنگری و ‌نوآوری است.

وی تصریح کرد: اصل امکان اینکه براساس مکتب وحیانی پیامبر(ص) بتوانیم حکومتی را بنا کنیم تا در مقابل همه نظامات دنیا سخن بگوید زیر سؤال رفته است و در ابتدا باید برای این پرسش‌ها پاسخی متقن داشته باشیم.