اولیا خان‌بابایی مطرح کرد
ادعیه صحیفه سجادیه مهجور مانده است

اولیا خان‌بابایی

اولیا خان‌بابایی که در چهل‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری اوقاف سال جاری موفق به کسب رتبه دوم کشور در رشته معارف صحیفه سجادیه شد، در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان در خصوص نحوه آشنایی با معارف دینی، اظهار کرد: ابتدا در خانواده و از طریق پدر و مادرم با قرآن و معارف الهی آشنا شدم و از مقطع ابتدایی در مسابقات قرآن و نماز دانش‌آموزی شرکت می‌کردم که در دوران دانشجویی این علاقه بیشتر شد و با جدیت معارف دینی را دنبال می‌کردم.

وی که متولد ۱۳۶۰ و ساکن شهرستان لنگرود و مادر دو فرزند بوده و در شغل معلمی به فعالیت مشغول است با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۱ با مسابقات سراسری قرآن و معارف اوقاف آشنا شدم و برای اولین‌بار در این مسابقات در رشته صحیفه سجادیه شرکت و رتبه اول کشوری را کسب کردم، افزود: طبق قانون مسابقه نفر اول تا سه سال نمی‌تواند در همان رشته مسابقات شرکت کند، بنابراین امسال برای دومین‌بار در این مسابقات شرکت کردم و رتبه دوم در رشته معارف صحیفه سجادیه را کسب کردم.

برگزیده چهل‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری اوقاف در خصوص علت انتخاب صحیفه سجادیه برای شرکت در مسابقه، تصریح کرد: صحیفه سجادیه، مجموعه دعاهایی با معارف عمیق است که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته، ولی وقتی آن را مطالعه و در عمق معانی و معارف آن دقت می‌کنیم آنقدر لذت‌بخش است که انگیزه بیشتری برای مطالعه ادعیه پیدا می‌کنیم.

تدبر در ادعیه سجادیه؛ مقدمه عمل دینی

خان‌بابایی با تأکید بر اینکه با خواندن و تدبر هر یک از ادعیه وارده در صحیفه سجادیه جهان هستی و خداوند قادر و متعال را بهتر شناخته و عمیق‌تر درک می‌کنیم، افزود: لذت وصف ناشدنی از بنده چنین خدایی بودن، به ما دست می‌دهد و من به شخصه بعد از انس با صحیفه سجادیه از پرستش خداوند قادر و توانا، لذت بیشتری می‌برم.

وی در پاسخ به این‌ سؤال که کدام دعا از صحیفه سجادیه را بیشتر دوست دارد، گفت: در چهل‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن و معارف، ادعیه یک تا ۶ صحیفه سجادیه با شرح و تفسیر آیت‌الله مکارم شیرازی منبع مسابقه بود. من با دعای سوم ارتباط بیشتری گرفتم. این دعا در مورد فرشتگان است که در کنار ارتباط علت و معلولی جهان هستی آنها نیز به تدبیر امور جهان مشغولند و همه بندگان در هر لحظه و هر مکانی تحت مراقبت این فرشتگان قرار دارند و شاید همین مسئله باعث شد تا ارتباط عمیق‌تری با این دعا بگیرم.

خان‌بابایی تأکید کرد: وقتی در دعای سوم صحیفه سجادیه می‌خوانیم علاوه بر نظارت خداوند متعال و فرشتگان بر اعمال و رفتار ما، اعضا و جوارح نیز از شاهدان روز قیامت هستند باعث می‌شود مراقبت بیشتری نسبت به اعمال و رفتار خودمان داشته باشیم.

برگزیده چهل‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری اوقاف با اشاره بر اینکه علاوه بر قرائت و تدبر در ادعیه سجادیه، همیشه سعی می‌کنم عامل به این دعاها باشم، گفت: البته قبل از شرکت در مسابقات هم علاقه خاصی به صحیفه سجادیه داشتم و سعی می‌کردم دعاهای وارده در این صحیفه ارزشمند را بخوانم و تا حد توفیق، به آن عمل کنم. 

خان‌بابایی تصریح کرد: قطعاً نمود عملی در رفتار و کردار متسابقین به‌ویژه نفرات برگزیده باید هم‌راستا با تعالیم والای دینی و الهی باشد تا دیگران نیز از این رفتار الگو بگیرند.

وی با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه مهجور مانده، افزود: در سال‌های اخیر و با تأکید مقام معظم رهبری با توصیه بر قرائت ادعیه این کتاب ارزشمند در مناسبت‌های مختلف از جمله دعای بیست‌وهفتم در ایام کرونا، دعای باران و همچنین دعا برای جبهه مقاومت، به نظر می‌رسد عموم مردم بیشتر با ادعیه ارزشمند صحیفه سجادیه آشنا شدند ولی باید بیشتر تلاش شود تا سایر ادعیه این کتاب بیش‌ از پیش نهادینه شده و در بین عموم مردم رواج پیدا کند.

نقش مهم رسانه‌ها و مدارس در ترویج صحیفه سجادیه

خان‌بابایی در پاسخ به این‌ سؤال که چطور باید صحیفه سجادیه را کاربردی‌تر کرد، گفت: راه‌های مختلفی برای اين کار وجود دارد از جمله صدا و سیما با پخش بیشتر دعاها در مناسبت‌های مختلف، تولید برنامه‌هایی با محوریت تفسیر ادعیه صحیفه سجادیه با حضور اساتید به‌نام، تهیه تیزر و پخش جملات کوتاه و تأثیرگذار از ادعیه این کتاب‌ ارزشمند در قالب برنامه‌های کوتاه از جمله این راه‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات نیز از دیگر راه‌های ایجاد انگیزه برای مطالعه هرچه بیشتر این کتاب ارزشمند است، افزود: بخش معارفی و صحیفه سجادیه در مسابقات سراسری اوقاف ویژه سنین بالای ۱۸ سال است که با در نظر گرفتن بخش رقابتی برای زیر ۱۸ سال هم می‌توان زمینه مطالعه و ترویج صحیفه سجادیه را هرچه بیشتر فراهم کرد.

خان‌بابایی با بیان اينکه مدارس هم می‌توانند با جدیت بیشتر در برگزاری مسابقات با محوریت صحیفه سجادیه، تأثیر مهمی در معرفی این کتاب ارزشمند داشته باشند، تصریح کرد: مدارس نیز نقش مهمی در ایجاد زمینه آشنایی با صحیفه سجادیه دارند. در کتاب «از من تا خدا» پایه هفتم برخی ادعیه صحیفه در کنار دعاها و معارف دیگر گنجانده شده و دانش‌آموزان می‌توانند با این معارف عظیم آشنا شوند.

وی افزود: مساجد نیز ظرفیت خوبی برای ایجاد زمینه آشنایی با صحیفه سجادیه دارند و در قالب برنامه‌های روخوانی، تدبر و جلسات تفسیر ادعیه صحیفه سجادیه زمینه آشنایی بیشتر با این کتاب ارزشمند فراهم می‌شود.

برگزیده مسابقات سراسری اوقاف با تأکید بر اینکه هر چقدر تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای شرکت در مسابقات بیشتر شود، مخاطبان بیشتری با این کتاب آشنا می‌شوند، گفت: ادعیه صحیفه سجادیه آنقدر شیرین است که وقتی با آن آشنا شویم، لذت‌بخش بودن هر کدام از این دعاها بهترین انگیزه برای ادامه مطالعه بیشتر است و دیگر نمی‌توان آن را کنار گذاشت.

خان‌بابایی با اشاره به اینکه سطح چهل‌وهشتمین دوره مسابقات اوقاف خیلی خوب و بسیار بالا بود، تصریح کرد: نسبت به سال اولی که در مسابقات شرکت کرده بودم امسال سطح دانش متسابقین بالاتر، رقابت‌ها بسیار تنگاتنگ و اختلاف نفرات برگزیده نیز با فاصله کم از یکدیگر بود.

توفیق معنوی در مسابقات قرآنی و معارفی

وی در پاسخ به این‌ سؤال که هدف یک متسابق از شرکت در مسابقات قرآنی و معارفی چیست؟ گفت: قطعاً در هر مسابقه، تمایل به برنده‌شدن وجود دارد اما تفاوت مسابقات قرآنی و معارفی با سایر رقابت‌ها در توفیق حضور است و همین حضور یک نوع برنده‌شدن است زیرا توفیق ارتباط با معنویت این دعاها را پیدا کردیم.

خان‌بابایی تأکید کرد: کسب رتبه مادی، همیشه دلنشین و لذت‌بخش است اما باید آثار معنوی این مسابقات و معارفی را که کسب کردیم مدنظر داشته باشیم زیرا جایزه واقعی در واقع نزدیک‌شدن به خداوند است که به حمدالله در بین متسابقین این دیدگاه وجود دارد. 

برگزیده چهل‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری اوقاف تصریح کرد: این دیدگاه برای تازه‌‌واردها به مسابقات نیز باید وجود داشته باشد زیرا هر مسابقه معرفتی در هر سطحی که برگزار می‌شود در گام اول، توفیق مطالعه و کسب معرفت است که شاید قسمت هر کسی نشود و ورود به این راه در واقع یک جایزه و برنده‌شدن در پیشگاه الهی است.

خان‌بابایی در پاسخ به این‌ سؤال که آیا خواندن و ارتباط گرفتن با صحیفه سجادیه سخت نیست؟ گفت: شاید آشنایی با صحیفه سجادیه به دلیل معارف والایی که دارد یک مقدار سخت باشد به‌ویژه اینکه این کتاب ارزشمند مهجور بوده و کمتر به آن پرداخته شده، اما نباید از نظر دور داشت ورود به هر کاری در قدم اول سختی خودش را دارد ولی وقتی وارد راه شویم و شروع به آشنایی با آن کنیم ادامه راه آنقدر شیرین است که نمی‌توان ادامه مسیر را متوقف کرد و حتی با تجربه‌ای که دارم در مسیر انس با ادعیه والای صحیفه سجادیه، با قدم‌های استوارتری پیش می‌رویم.

وی افزود: هر چند دور از ذهن نیست که خواندن ادعیه به تنهایی کافی نیست و باید مطالعه هر بخش از دعاها با دقت در معانی و تدبر همراه باشد و همین مسئله باعث ایجاد دلبستگی برای مطالعه بیشتر می‌شود.

این مادر جوان با اشاره به نقش والدین در ایجاد زمینه آشنایی فرزندان با معارف الهی به‌ویژه صحیفه سجادیه گفت: والدین به‌ویژه مادران می‌توانند معارف دینی را با زبان کودکانه با فرزندانشان به اشتراک بگذارند.

وی افزود: برای این کار و در گام اول با رفتار عملی کودکان را جذب کنیم زیرا رفتار عملی بهترین الگو برای دعوت است و بیشترین تأثیر را در مقایسه با امر و نهی بر فرزندان و حتی اطرافیان دارد. وقتی فرزندان رفتار مبتنی بر تعالیم دینی را در والدین ببینند، ضمیر پاک و ناخودآگاهشان راغب به فراگیری می‌شود. ضمن اینکه در کنار رفتار عملی در مناسبت‌های مختلف می‌توانیم با بچه‌ها در مورد ادعیه با کودکان‌مان صحبت کرده و جذابیت‌های آن را برای فرزندان‌مان تشریح و تبیین کنیم و همچنین هرگاه مشغول مطالعه هستیم نکات جذاب را به فراخور زمان و موضوع، با فرزندان‌مان نیز به اشتراک بگذاریم.