مدیرکل آموزش و پرورش لرستان:
چالش‌های آموزش و پرورش با پژوهش کاربردی قابل حل است

سید عیسی سهرابی، مدیرکل آموزش و پرورش لرستانبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان، سید عیسی سهرابی، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، روز گذشته دوم دی‌ماه، در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر لرستان، با اشاره به گسترش کارهای گروهی در حوزه پژوهش، اظهار کرد: امسال ۸ دانش‌آموز پژوهنده برتر کشوری از لرستان معرفی شده‌اند که این رقم نسبت به سال گذشته، که ۵ دانش‌آموز برتر کشوری داشتیم، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. این موفقیت در مقایسه با استان‌هایی با جمعیت دانش‌آموزی بیشتر، اهمیت و برجستگی بیشتری پیدا می‌کند و بیانگر جهش کیفی فعالیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان لرستانی است.

وی با تأکید بر نقش محوری پژوهش در حل مسائل نظام تعلیم و تربیت، تصریح کرد: آموزش و پرورش علی‌رغم برخورداری از ظرفیت‌ها و نقاط قوت، با چالش‌های متعددی روبه‌رو است که بدون پژوهش واقعی و کاربردی قابل حل نخواهد بود.

سهرابی با اشاره به آسیب‌های موجود در حوزه پژوهش، افزود: بخشی از مشکلات به نگاه شعاری، جشنواره‌ای و نمایشی به پژوهش بازمی‌گردد، در حالی‌که اقدام‌پژوهی باید به‌عنوان یک فعالیت روزمره برای حل مسائل واقعی مدرسه تلقی شود. 

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان همچنین نبود درک مشترک از اهمیت پژوهش در سطوح مختلف مدیریتی را از موانع اصلی نهادینه‌شدن فرهنگ پژوهش دانست و تأکید کرد: فرهنگ پژوهش با بخشنامه و سخنرانی ایجاد نمی‌شود، بلکه زمانی شکل می‌گیرد که مدیر، معلم و دانش‌آموز در عمل تجربه مشترک پژوهشی داشته باشند.

وی بیان کرد: نزدیک به سه هزار نفر پژوهشگر در فرآیندهای پژوهشی استان مشارکت داشتند که از میان آنان ۳۰ نفر به‌عنوان پژوهشگران برتر انتخاب شدند و ۱۰ نفر نیز موفق به کسب رتبه نخست شدند، همچنین یک معلم برتر کشوری و برگزیدگانی با رتبه‌های دوم و سوم استانی نیز در میان منتخبان امسال حضور دارند.

معلمان و دانش‌آموزان پژوهش‌محور زمینه‌ساز آینده‌ای روشن هستند

فرزاد محمدی، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش لرستان نیز در این مراسم، پژوهشگران را سرمایه‌های ارزشمند آموزش و پرورش مطرح کرد و گفت: وجود معلمان و دانش‌آموزان پرسشگر و پژوهش‌محور، زمینه‌ساز ارتقای کیفیت آموزشی و آینده‌ای روشن برای استان است.

وی به اقدامات انجام‌شده برای کاربست نتایج پژوهش‌ها اشاره کرد و افزود: نتایج دوره بیست‌وهفتم فعالیت‌های پژوهشی به‌صورت مکتوب چاپ و در اختیار مدارس قرار گرفته تا زمینه اشتراک‌گذاری تجربیات و یادگیری متقابل همکاران فراهم شود. همچنین تعداد طرح‌های پژوهشی از ۸ طرح در سال‌های گذشته به ۱۲ طرح در سال جاری افزایش یافته است.

همچنین حسن اسماعیل‌زاده، رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت لرستان، در این  مراسم به موفقیت‌های دانش‌آموزان پژوهنده اشاره کرد و گفت: در این مراسم، یک رساله دکتری به‌عنوان رساله برتر استان و یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد به‌عنوان پایان‌نامه برتر انتخاب و مورد تقدیر قرار می‌گیرند. همچنین از یک کارشناس پژوهشی برتر، داور برتر معلم پژوهنده و داور جشنواره دانش‌آموز پژوهنده نیز تجلیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته تعداد آثار اقدام‌پژوهی از حدود ۲۲۰۰ اثر به نزدیک ۳۰۰۰ اثر افزایش یافته است که علاوه بر رشد کمی، تمرکز اصلی ما بر ارتقای کیفیت آثار بوده و ارزیابی‌های داوران نشان‌دهنده رشد قابل توجه کیفی پژوهش‌هاست.

اسماعیل‌زاده اضافه کرد: مقالات مستخرج از طرح‌های پژوهشی در قالب کتاب منتشر شده و در اختیار فرهنگیان و به‌ویژه مدیران و تصمیم‌گیران قرار گرفته تا تصمیم‌سازی‌ها مبتنی بر داده‌های پژوهشی انجام شود. علاوه بر این، دو عنوان کتاب دیگر نیز در مراحل نهایی چاپ قرار دارند که به‌زودی معرفی خواهند شد.