استاد علی قائمی تأکید کرد
تقدم تربیت اعتقادی بر قانون در سیره نبوی

تقدم تربیت اعتقادی بر قانون در سیره نبویبه گزارش خبرنگار ایکنا از مازندران، علی قائمی، استاد پیشکسوت حوزه تعلیم و تربیت و پژوهشگر علوم دینی، امروز چهارم دی‌ ماه در آیین نکوداشت خود که در دانشگاه نوشیروانی بابل برگزار شد، با ابراز تواضع نسبت به برگزارکنندگان این مراسم اظهار کرد: در محضر بزرگان و فرهیختگان، احساس کوچکی می‌کنم و به خدا سوگند خود را شایسته چنین برنامه‌ای نمی‌دانستم، چراکه بزرگان بسیاری در این سرزمین عمر خود را صرف خدمت به اسلام و مردم کرده‌اند.

وی افزود: آنچه امروز مطرح می‌کنم، از یک سو روایت زندگی شخصی من است و از سوی دیگر، روایت مشترک بسیاری از کسانی است که این سخنان را می‌شنوند.

این استاد حوزه تعلیم و تربیت با اشاره به ساختار قرآن کریم گفت: قرآن ۱۱۴ سوره دارد؛ سوره‌هایی کوچک و بزرگ، اما این سوره‌ها به دو دسته مکی و مدنی تقسیم می‌شوند. پیامبر اکرم(ص) به مدت سیزده سال در مکه حضور داشتند و آیات نازل‌شده در آن دوران، عمدتاً به اصلاح بنیان‌های فکری و اعتقادی مردم می‌پرداخت.

قائمی با بیان اینکه در دوره مکه هنوز از حکومت، قانون و ساختار اجتماعی خبری نبود، تصریح کرد: محور دعوت پیامبر (ص) در این دوره، ایمان، توحید، اخلاق و تنظیم باور‌های انسان‌ها بود. پیامبر(ص) تلاش کردند به مردم بفهمانند خدا کیست، دین برای چیست، پیامبران چرا آمده‌اند و انسان چگونه باید مسیر زندگی خود را انتخاب کند.

وی ادامه داد: در مکه، نه حکمی اجرا شد، نه جنگی صورت گرفت و نه ساختار سیاسی و اجتماعی شکل گرفت؛ بلکه همه تلاش‌ها بر پایه‌گذاری اندیشه و اعتقاد انسان‌ها متمرکز بود. تنها پس از هجرت به مدینه و شکل‌گیری جامعه اسلامی بود که آیات نازل‌شده ناظر به قانون، نظم اجتماعی، مسئولیت‌ها و ساختار‌های حکومتی شدند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر پیام این سیر تاریخی و قرآنی گفت: تمام سوره‌های مکی درباره پایه‌گذاری بنیان‌های اعتقادی انسان‌هاست و این نشان می‌دهد که بدون اصلاح باور، دین به شکل پایدار در زندگی انسان معنا پیدا نمی‌کند.

قائمی با اشاره به تجربه شخصی خود افزود: از همان سال‌های نوجوانی، برای من روشن شد که انسان برای زندگی نیازمند دین است و دستورالعمل زندگی را باید از آیات مکی قرآن آموخت؛ همان آیاتی که به انسان می‌آموزند چرا باید دیندار باشد و دین چه نقشی در سامان‌بخشی به زندگی فردی و اجتماعی دارد.

وی با اشاره به تألیفات خود گفت: براساس همین اندیشه‌ها، کتاب‌هایی با محور «چرایی دین»، «چرایی اسلام» و «چرایی تشیع» نوشتم تا بتوانم این پرسش‌ها را در حد توان خود پاسخ دهم که انسان چرا باید دین‌دار باشد، چرا اسلام را انتخاب کند و چرا در میان مذاهب، تشیع را برگزیند.

این اندیشمند دینی تصریح کرد: تشیع برای من یک باور صرف نیست، بلکه جزئی از وجود و هویت من است و آینده بشر را در پرتو اندیشه اسلامی و مکتب تشیع می‌دانم.

قائمی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر نقش اندیشه دینی در نظام تربیتی جهان بیان کرد: نظام تربیتی‌ای که قابلیت پیاده‌سازی در سطح جهانی دارد، نظامی است که بر پایه اندیشه دینی و انسانی استوار باشد و بتواند انسان را از درون تربیت کند.

وی در پایان، ضمن قدردانی از حاضران و برگزارکنندگان مراسم، خاطرنشان کرد: اگر در طول این سال‌ها توفیقی در مسیر علمی و فرهنگی حاصل شده، نتیجه هدایت اساتید، معلمان و بزرگان دینی بوده است که از آغاز جوانی، مسیر اندیشه و باور را برای من روشن کردند.