یادداشت
آموزش و سوادآموزی، عامل پیشرفت و رشد کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمی‌نیا، فعال فرهنگیحجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمی‌نیا، فعال فرهنگی در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داد، نوشت: هفتم دی‌ماه امسال برابر است با چهل و ششمین سالروز تاسیس نهاد مقدس نهضت سوادآموزی در سال ۱۳۵۸ به فرمان تاریخی بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) که این رویداد مهم و راهبردی را به تمام فعالین عرصه سوادآموزی، آموزشیاران و آموزش‌دهندگان، مدیران و کادر آموزشی و اجرایی مدارس، کارشناسان و سوادآموزان و خانواده آنان تبریک و خداقوت می‌گوییم و یاد و نام خاطره شهیدان قهرمان و ایثارگران عزیز و همسنگران خدوم مرحوم را ارج می‌نهیم.

قرآن کریم و آموز‌های رهبران دینی و حضرات معصومین(ع) برای سعادت و رستگاری و دستیابی انسان‌ها به اعمال صالح و خیر دنیا و آخرت او را به تعلیم و تعلم و سوادآموزی و علم‌جویی دعوت و تشویق نموده است.

در میان شاخص‌های پیشرفت، رشد و توسعه در کشور‌ها موضوع آموزش و سوادآموزی از جایگاهی برجسته و مؤثر و تحول‌زا برخوردار است.

حضرت امام راحل قدس سره در پیام بلند و تاریخی که به مناسبت تشکیل نهضت سوادآموزی صادر شد، می‌فرمایند: «ما باید در برنامه درازمدت فرهنگ وابسته کشور را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم» ایشان رسیدن به استقلال فرهنگی را در این پیام در پرتو ریشه‌کنی ‌بی‌سوادی و آموزش تصریح می‌کنند.

و یا می‌فرمایند: «ازجمله حوائج اولیه برای هر ملتی در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهم‌تر از آن‌ها، آموزش برای همگان است.»

آموزش همگانی و فرهنگ مستقل و خودکفا از واژه‌های کلیدی و راهگشا در هر جامعه‌ای است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای سوادآموزی را یک جریان مهم فرهنگی قلمداد کرده‌ و آن را جهادی بلندمدت و آینده‌ساز شمرده‌اند.

ایشان در بند اول سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، بر ریشه‌کن کردن بی‌سوادی تأکید نموده‌اند.

در جمهوری اسلامی ایران، توجه به یادگیری و آموزش و خواندن و نوشتن ابتدایی از روز‌های نخست پیروزی انقلاب تا امروز، از سیاست‌ها و برنامه‌های کشور بوده است.

کسب توفیقات درصد بالای باسوادی و کاهش فاصله جنسیتی و مناطق شهری و روستایی و رشد آن در گروه‌ها و رده‌های سنی از بارقه‌های امید بوده است.

جهادگران بی‌ادعای حوزه سوادآموزی با گذشت سال‌ها فعالیت در تمام نقاط کشور و برای همه اقشار و اصناف با کم‌ترین انتظار و امکانات و تجهیزات و با پایین‌ترین دستمزد و حق‌الزحمه با هدف تحقق برنامه‌های عدالت آموزشی و فرصت‌های برابرآموزشی و یادگیری با داشتن روحیه بسیجی از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نورزیدند.

البته درکنار سایر رشد و پیشرفت کشور در عرصه‌ها و شاخص‌های علمی و پژوهشی و تولیدعلم، تکنولوژی، فن آوری، هوافضا، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و ورزشی انتظاری جز این نبوده است.

و در برابر این توفیقات بر خود می‌بالیم و خداراشکر می‌کنیم و باید با همت و اراده بیشتر که در کسب آن دستاوردها شده است، نسبت به حفظ‌ و نگهداشت آن‌ها پرتلاش‌تر و متعهدتر انجام وظیفه، نظارت و کنترل شود.

توجه به مناطق مرزی و کم برخوردار و نیمه‌برخوردار، بازگشت به بی‌سوادی، کم‌سوادی میلیون‌ها نفر، دانش‌آموزان تارک میان پایه تحصیلی، دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، دانش‌آموزان دیرآموز و لازم‌التوجه، غیر حضوری شدن مدارس، آزمون‌های بین‌المللی، دانش‌آموزان مناطق مرزی، سوادآموزی اتباع، آموزش کودکان کار و کودکان‌ فاقد سرپرست مؤثر و کودکان کم‌توان و معلول جسمی حرکتی، سوادآموزی مهارت محور، ورود پرسرعت هوش مصنوعی و کوانتوم و اینترنت و رسانه‌ها و سایر پیشرفت‌های علمی از موضوعاتی هست که باید برای ایران قوی در برنامه‌ها و سیاست‌ها و حمایت‌ها و پشتیبانی‌های آموزشی و فرهنگی قوای سه‌گانه و سازمان‌ها و نهاد‌های مربوط با نگاه باورمند قرار بگیرد.

با عنایت به تذکرات مستمر ریاست محترم جمهور در موضوع عدالت آموزشی و ایجاد فرصت‌های برابر یادگیری و تحقق شعار ایران را مدرسه کنیم دو اقدام اساسی پیشنهاد می‌شود:

۱- توجه به کیفیت و بهبود آموزشی در تمام دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی و به خصوص محتوای آموزشی، برنامه درسی، معلم، دانش‌آموز ‌و خانواده‌ها.

۲- ضرورت ایجاد معاونت آموزش بزرگسالان و مادم‌العمر در نهاد ریاست جمهوری.