عضو هیئت مدیره مرکز قرآن، عترت و نماز کانون مدارس اسلامی با اشاره به استقبال چشمگیر از دومین دوره همایش ایدهپردازان قرآنی در سال گذشته که منجر به تشکیل این مرکز شد، گفت: مقرر شد در دوره سوم جذب ایدههای قرآنی فعالان خارجی را نیز داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری سومین همایش ایدهپردازان قرآنی که به همت مرکز قرآن، عترت و نماز
کانون مدارس اسلامی و با رویکرد آموزش قرآن در مدارس برپا میشود، روز گذشته به میزبانی مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
بیشتر بخوانید؛
در ابتدای این نشست ابوالفضل جویاییان؛ عضو هیئت مدیره مرکز قرآن و عترت این کانون طی سخنانی با اشاره به سابقه فعالیت کانون مدارس اسلامی گفت: مدارس زیر نظر این کانون از جمله واحدهای آموزشی هستند که نسبت به سایر مدارس دغدغه بیشتری در زمینه پرداختن به فعالیتهای دینی و قرآنی دارند، البته تاکنون، اقداماتی نیز به انجام رساندهاند.
وی تشکیل این کانون را حاصل دغدغهمندی افرادی همچون محمود فرشیدی؛ وزیر فقید آموزش و پرورش، غلامعلی حدادعادل؛ رئیس فرهنگستان ادب و زبان فارسی و مرحوم آیتالله مهدویکنی دانست و گفت: متأسفانه تا مقطع زمانی خاصی با وجود همه این فعالیتها اما این سلسله اقدامات که به ویژه از سال 88 جدیت و رسمیت یافت، آنگونه که باید و شاید معرفی نشد تا اینکه رمضان سال 1402 طی نشستی و با توجه به وضعیت نامطلوبی که در امر آموزش عمومی قرآن به ویژه در مدارس، شاهد آن بودیم، تصمیم بر آن گرفته شد که به این موضوع پرداخته شود.
این قاری ممتاز قرآن تصریح کرد: رمضان دو سال قبل در مجتمع آموزشی «پیام غدیر»، دوستان مسئول گرد هم آمدند و مقرر شد تا از رهگذر برگزاری نشست و همایشی، تلاشی صورت گیرد تا طرحها و ایدههایی که نوعاً در برخی از مدارس در زمینه شیوههای آموزش دینی و قرآنی در حال اجراست و غالباً هم با موفقیت همراه بوده معرفی شود تا این خود الگویی برای سایر مراکز آموزشی نیز شود و البته در کنار آن نیز به ارائه طرح و ایدههایی بپردازیم که شاید به سبب عملیاتی شدن بتواند وضعیت موجود را به شرایط مطلوب در امر آموزش قرآن سوق دهد.
جویاییان گفت: با وجود آنکه فراخوان ما برای ارائه طرحها چندان رسمی و عمومی نبود، اما خوشبختانه استقبال خوبی از آن صورت گرفت و برای نخستینبار حدود 15 طرح ارائه شد که همان سال نیز در مؤسسه پیام غدیر با حضور کارشناسان و صاحبنظران ارائه و مورد ارزیابی قرار گرفت. چنین استقبالی ما را برای تداوم این رویداد دلگرم کرد و لذا برای سال آینده تصمیم گرفتیم که فراخوان ارائه ایدههای قرآنی را به شکلی عمومی و فراگیر تهیه و منتشر کنیم که دیماه سال گذشته فراخوان دومین رویداد را اعلام کردیم و پیشبینیها درست بود، چرا که دبیرخانه این رویداد، شاهد ارسال حدود 150 طرح از سراسر کشور بود.
وی با اشاره به اینکه در زمینه فعالیتهای قرآنی در بُعد تخصصی ایران از جمله سرآمدان کشورهای اسلامی است، گفت: همانطور که اشاره شد، رویکرد ما در زمینه برگزاری این رویداد، پرداختن به آموزش عمومی قرآن به ویژه در نظام آموزشی کشور و مدارس است. البته آمارها حاکی از آن است که وضعیت مطلوبی ندارد و با این هدف در دومین سال برگزاری این همایش، سال گذشته آثار در دو مرحله مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت تا اینکه رمضان سال گذشته، در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) همایش برگزار و پنج طرح به شکل نمادین در آن مراسم ارائه شد و طرحهای برگزیده دیگر نیز در فضای نمایشگاهی در معرض دید عموم علاقهمندان قرار گرفت.
عضو هیئت مدیره مرکز قرآن، عترت و نماز کانون مدارس اسلامی تأکید کرد: سلسله اقداماتی که طی این دو سال به انجام رسید، مقدمهای شد برای اینکه کانون مدارس اسلامی به فکر ایجاد مرکزی بیفتد که با تمرکز بر روی مباحث دینی و قرآنی به شکلی برنامهریزی شده بیشترین تمرکز را بر روی برگزاری این برنامهها در زمینه گسترش فعالیتهای قرآنی داشته باشد و ثمره آن تشکیل مرکز قرآن، عترت و نماز کانون مدارس اسلامی شد و برای آن واژه «همقدم» در نظر گرفته شد که مخفف هماندیشی معلمان قرآنی و دینی مدارس است.
جویاییان ادامه داد: استقبالی که از این همایش در مرحله دوم آن سال گذشته صورت گرفت، مرکز قرآن، عترت و نماز کانون مدارس اسلامی را در برگزاری سومین دوره آن بیش از پیش مصمم کرد و لذا در آستانه برگزاری دوره سوم این همایش با انتشار فراخوانی سعی بر آن داریم تا این رویداد قرآنی را در سطحی فراملی نیز دیده و با استفاده از ارتباطات و رایزنیهایی که از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت میگیرد، پذیرای طرح و ایدههای قرآنی از سوی مبدعان و طراحانی باشیم که در این عرصه در اقصی نقاط جهان به ویژه در کشورهای اسلامی در حال فعالیت هستند و در این زمینه از ارتباطاتی که به واسطه حجتالاسلام محمدیدوست؛ مدیرعامل مؤسسه نورالمبین با این فعالان وجود دارد، نهایت استفاده را خواهیم برد.
وی ارتباط مرکز قرآن، عترت و نماز کانون مدارس اسلامی با ادارهکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش را مثبت و مفید ارزیابی کرد و گفت: تحقق بسیاری از اهداف از جمله عمل به منویات مقام معظم رهبری در زمینه پرورش و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن تنها از طریق نظام آموزشی و وزارت آموزش و پرورش ممکن است؛ البته که مؤسسات آموزش قرآن نیز در این زمینه نقش تعیینکنندهای دارند، اما با توجه به فراوانی و کثرت دانشآموزان تحت تعلیم آموزش و پرورش، سرمایهگذاری در این بخش میتواند یک جهش آماری از نظر کمی را در تربیت حافظان قرآن فراهم آورد در نتیجه امیدواریم که با برگزاری این رویداد و بازتاب طرحها و نتایج آن به نظام آموزشی کشور، گامی در جهت توفیقات بیشتر نظام آموزشی کشور برداریم.
وی درباره فراخوان این دوره از همایش ایدهپردازان قرآنی گفت: مقرر شده است تا دبیرخانه این دوره از همایش تا 15 دیماه که پیشبینی میشود، زمان آن نیز تمدید شود، پذیرای ارائه طرحها از ایدهپردازان باشد و لذا از همین فرصت استفاده میکنم و از معلمان و صاحبان آثار و طرحها میخواهم نسبت به ارسال ایدههای خود کمال همکاری را با دبیرخانه داشته و همچنین اصحاب رسانه نیز بیشترین اهتمام را در انعکاس مطلوب این رویداد داشته و دبیرخانه را در این امر یاری رسانند.
جویاییان با تشریح اهداف و محورهای مهم برگزاری این همایش گفت: ما تنها به دنبال آشنایی ظاهری دانشآموزان و متعلمان قرآنی با اموری همچون روخوانی یا حفظ قرآن نیستیم که البته آن نیز از جمله مقاصد ماست، اما مطلوب ما آن است تا از رهگذر این قرائت و حفظ، دانشآموز و آیندهساز این کشور، بتواند بیش از پیش انس با کلام وحی داشته و آن را در مقاطع حساس زندگی خود به کار گیرد.
این عضو هیئت مدیره مرکز قرآن، عترت و نماز کانون مدارس اسلامی اظهار کرد: مراحل بررسی و ارزیابی آثار این دوره از همایش هم همچون سال گذشته در دو مرحله صورت خواهد گرفت و در نظر داریم تا پنجم اسفندماه مراسم رسمی سومین همایش ایدهپردازان قرآنی را به احتمال زیاد در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) همچون سال قبل برگزار کنیم.
این گزارش حاکی است، در بخش دیگری از این نشست حجتالاسلام علیاصغر محمدیدوست؛ مدیرعامل مؤسسه نورالمبین که به نمایندگی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در بخش فراخوان ایدههای قرآنی از کشورهای خارجی با دبیرخانه این رویداد همکاری دارد، توضیحاتی در باب اهمیت این موضوع ارائه و ابراز امیدواری کرد تا با جذب این ایدههای موفق بینالمللی که بعضاً شیوههای موفقی در امر آموزش قرآن در کشورهای گوناگون هستند، شاهد ایجاد تحولی در امر آموزش قرآن در نظام آموزشی کشور باشیم.
در ادامه این نشست همچنین محمدعلی سعیدینژاد؛ مدیرعامل مجتمع آموزشی پیام غدیر و از اعضای هیئت مدیره مرکز قرآن، عترت و نماز کانون مدارس اسلامی با اشاره به حمایت برخی از نهادها و سازمانهای قرآنی همچون شورای عالی قرآن، مرکز طبع و نشر قرآن و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از تشکیل کارگروههایی در بدنه این مرکز همچون کارگروه پژوهش خبر داد و گفت: پس از جمعآوری طرحها همانگونه که اشاره شد، آنها در دو مرحله مورد سنجش قرار خواهند گرفت. درصددیم در پیامرسانهای مجازی کانالی را با عنوان «ایدهشو» ایجاد کنیم که دوستان عضو میتوانند مراحل گوناگون سیر پیشرفت این دوره از همایش را با مراجعه به آن رصد کنند.
به گزارش ایکنا، در پایان این نشست سیدمهدی سیف، مدرس قرآن و از اعضای هیئت علمی مؤسسه کشوری مهد قرآن که به عنوان مشاور در این همایش با هیئت مدیره این مرکز و دبیرخانه آن همکاری دارد، طی سخنانی گفت: حرکت خوبی را به واسطه برگزاری این همایش شاهدیم. باید دوستان مسئول به دنبال خروجی مطلوب آن نیز باشند تا این چرخه به احسن وجه به انجام برسد.
وی به بیگانگی دانشآموزان با قرآن در طول مدت تحصیل اشاره کرد و گفت: ارائه طرحهایی خلاقانه که بتواند ارتباطی میان جریان اصلی علمآموزی با قرآن برقرار کند، مهمترین راه برای آشنایی و آشتی دانشآموزان با قرآن است به این معنی که محصل نباید قرآن را مقوله آموزشی جدای از روند طبیعی تحصیلی خود فرض کند، بلکه باید حتی به دنبال پاسخهای علمی و تحصیلی خود از رهگذر مراجعه به قرآن و تفاسیر آن باشد، چرا که معتقدیم قرآن پاسخ به همه ابهامات و شبهات بشری را در همه اعصار داده است. امیدواریم در قالب این همایش، پیوندی میان جریان جاری علم و علمآموزی با قرآن فراهم شود.