حجت‌الاسلام لطفیان:
صله رحم وظیفه‌ای اخلاقی است که محدود به بستگان نمی‌شود


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در نشست «آموزش خانواده در سیره اخلاقی معصومین(ع)» که در مدرسه حضرت فاطمه زهرا(س) منطقه چهار قم برگزار شد، طی سخنانی عنوان کرد: هر چند با سلام گفتن به خویشاوندان پیوند برقرار می‌کنید، پیوند خویشاوندی و دوستانه آثار دنیوی و اخروی فراوانی دارد. امام محمدباقر(ع) فرموده است «صله رحم اعمال را پاک، اموال را فراوان، بلاها را دفع و حساب را آسان کرده و اجل معلق (مرگ) را به تأخیر می‌اندازد».



وی ادامه داد: همچنین در حدیث دیگری در اصول کافی از امام صادق(ع) نقل شده «صله رحم اخلاق را نیکو، دست را بخشنده و دل و جان را خوش می‌کند و رزق را افزوده و اجل و مرگ را به تأخیر می‌اندازد».



مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم بیان کرد: صله رحم اختصاصی به بستگان پاک و باتقوی و حزب الهی ندارد و یک وظیفه اخلاق عمومی است. چه بسا به برکت رفت‌ و‌ آمدهای بستگان صالح گناهکاران هم راه صلاح پیش گیرند و تأثیر بپذیرند. صله رحم یک تکلیف است مگر اینکه خود انسان در اثر این صله رحم به گناه بیفتد. رسول خدا(ص) در «بحار الانوار» به ما می‌آموزد که «به کسی که محروم است هرگاه چنین کردی خداوند پشتیبان تو خواهد بود»، بنابراین سنت صله رحم از نیکوترین برنامه‌های دینی در حیطه معاشرت است.



وی یادآور شد: یقیناً افرادی را می‌شناسید که وجودشان، رفتارشان و زبانشان برای شما دردسر تولید می‌کند و شما از دست و زبان آنان آسوده نیستید. آسایش در محیط کار و خانه خواسته هر انسان است آن که آسایش دیگران را به هم بزند مزاحم تلقی می‌شود و مزاحم از دایره اسلام و قرآن بیرون است. پیامبر اسلام(ص) فرمودند «مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و زبان او آسوده باشند».



حجت‌الاسلام لطفیان با اشاره به تفسیر آیاتی از سوره طاها به نقش نفس اماره در انسان پرداخت و افزود: درون انسان دام جنگی است که از نظر اسلام جهاد اکبر نامیده می‌شود به این معنا که جنبه معنوی روح ما با جنبه حیوانی آن دائماً در مبارزه است.  بر طبق آیه دوم سوره انفال «الذین لا یعقلون ...» نفس مانند اسب چموش است باید آن را دهنه کرد و از آن سواری گرفت و اگر یکی از تمایلات و غرایز توانست بر بعد معنوی و عقل ما غلبه کند شقاوت دنیا و آخرت معلول این غلبه است.



وی ضمن تفسیر سوره فلق ادامه داد: ریشه اصلی تمامی امراض همان روگردانی از خدا و درمان این امراض نیز بازگشت به سوی خدا است. خودخواهی سرچشمه رذایل اخلاقی است و ام‌الفساد درونی است. براساس آیه 43 سوره فرقان کسانی که قبل از تربیت نفس و تهذیب نفس به فکر تشکیل گروه، انجمن و حزب و امثال آن می‌افتند در عمل چیزی جز اختلاف، پراکندگی و شکست بهره‌ای نصیبشان نمی‌شود.



کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پایان یادآور شد: از راه‌های عملی مبارزه با خودخواهی، توجه به خدا و پرهیز کردن از هرگونه تعلق و گرایشی که انسان را به خود مشغول داشته و از یاد خدا غافل کند، است. تعالیم قرآنی برای انسان دستورالعمل‌های خاصی تعیین کرده تا اعتدال را برای انسان ایجاد کند و حقوق سه گانه حق‌الله، حق‌النفس و حق‌الناس را مطرح کرده است.