میرزایی عنوان کرد:
مشکلات توزیع؛ عامل «فروشگاه» شدن نمایشگاه‌های کتاب

نجفعلی میرزایی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به مشکلات حوزه کتاب گفت: در زمینه توزیع کتاب در کشور مشکل جدی داریم و یکی از بحران‌های ایران در عرصه کتاب، همین موضوع است. متأسفانه دیده می‌شود که در برخی از شهرها یک کتابفروشی بیشتر وجود ندارد.

وی افزود: اگر مثلاً همان یک کتابفروشی هم در آن شهر تعطیل شود، آن شهر از کتاب محروم می‌شود؛ این امر سبب شده تا مردم برای دیدن و گشتن به دنبال کتاب خود، به نمایشگاه مراجعه کنند.

میرزایی ادامه داد: ابتدا باید  این مشکلات را حل کرد و سپس به دنبال تقویت نمایشگاه‌های کتاب در کشور شد. از این رو نقشه‌های مدیریتی خارج از کشور را نمی‌توان در داخل کشور گرته‌برداری کرد و باید براساس ذوق و سلیقه ایرانی به وضعیت شاخص‌های فکری و فرهنگی کشور خود توجه کنیم.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی درست، سمت و سوی نمایشگاه کتاب شناخت وضعیت اندیشه ایران و عرضه‌گاه و نمایشگاه علم و اندیشه باشد؛ به گونه‌ای که امکان تحلیل، بررسی، شناخت و اطلاع‌رسانی دقیق برای همه مردم و مسئولان فراهم شود.

وی در ادامه بیان کرد: برای اینکه جنبه فروشگاهی نمایشگاه‌های کتاب کشور کمرنگ‌تر شود و اطلاعات مردم از آخرین داده‌ها و کتاب‌های منتشر شده به‌روز باشد، باید امکانات و تسهیلات سفارش و خرید کتاب را زیاد کنیم، در غیر این صورت نمی‌توانیم به سمت یک نمایشگاه کتاب مدرن پیش برویم.

میرزایی در رابطه با انعقاد قرارداد با ناشران خارجی گفت: ما به دنبال انعقاد قرارداد با ناشران خارجی برای نشر کتاب‌های فکری نبوده و رقیب آنها نیستیم، البته ناشران به دنبال انعقاد قراردادهایی برای تبادل کتاب هستند؛ از این رو ما قراردادهای همکاری و تفاهم‌نامه‌هایی را با نهادهای تخصصی کتاب در حوزه حوزه کتابشناسی، کتاب‌پژوهی و اطلاع‌رسانی خواهیم داشت.