کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز قم:
حج و نماز آموزش وحدت، اتحاد و همدلی به سوی خداست

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در نشست «کامیابی و بی‌نیازی با نسیم حیات بخش رساله سجادیه» که با همکاری دفتر مدیرکل امور اجتماعی استانداری و دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، به بیان حق حاکم، رئیس، رهبر دینی و سلطان عادل از دیدگاه رساله حقوق امام سجاد(ع) پرداخت.

وی با اشاره به آیه 24 سوره انفال، ادامه داد: مردم عصر جاهلی گرچه زندگی مادی حیوانی داشتند اما از زندگی انسانی، معنوی و عقلانی محروم و فاقد حیات به معنی قرآنی بودند.

مدیر کانون نویسندگان نماز بیان کرد: پس دین و مذهب سلسله برنامه‌‌ای خشک، بی‌روح و خارج از محدوده زندگی و در حاشیه برنامه‌های فکری و اجتماعی نیست، بلکه دستورات قرآن در همه زمینه‌های زندگی حرکت ایجاد می‌کند و احساس مسئولیت می‌آفریند.

وی عنوان کرد: همبستگی و اتحاد، ترقی و تکامل ایجاد می‌کند. مسئله مدیریت و فرماندهی با اطاعت عاشقانه و آگاهانه و انظباط کامل به سامان می‌رسد و اگر هم کسی خودسرانه عمل کند شیرازه کارها به هم می‌ریزد. نمونه آن داستان شکست جنگ احد که به دلیل بی‌انظباطی گروهی اندک از سربازان و جنگجویان بود.

نگهبانی از حدود وطن اسلامی؛ از جمله تعهدات حاکم دینی

حجت‌الاسلام لطفیان یادآور شد: امام یا رهبر و زمامدار جامعه اسلامی، دارای مسئولیت‌ها و وظیفه‌ای خطیر است. حفظ مصالح عموم، پرورش قوی استعدادها، مراقبت از ارزش‌های اصیل، نگهبانی از حدود وطن اسلامی و الگو شدن برای مسلمانان از جمله تعهدات حاکم است؛ بدیهی است که با چنین وظایف و اختیاراتی، او هم بر گردن مردم حقوقی دارد.

وی ادامه داد: زمامداران معاصر با امام سجاد(ع) از دیدگاه اسلام و مسلمین صلاحیت زمامداری نداشتند، آنها این امانت الهی را دزدیدند و با ظلم و تجاوز به حکومت خود ادامه دادند. به نظر می‌رسد امام سجاد(ع) نیز با ملاحظه شرایط خاص دوران خود، درباره حق زمامدار بسیار کوتاه سخن گفته و فقط در رساله حقوق به بُعد بسیار محدودی از حق حاکم اشاره فرموده است.

مدیر و حاکم عادل همچون پدری مهربان است

حجت‌الاسلام لطفیان عنوان کرد: قرآن و اهل بیت(ع)، مدیر و حاکم عادل را همچون پدر مهربان برای انسان بیان می‌کنند، همان گونه که پدر شایسته، فرزند شایسته تحویل جامعه می‌دهد رئیس و مدیرکل عادل نیز جامعه را به سمت شایستگی و کمال هدایت می‌کند و عمران و آبادی جامعه بشری را در گرو وجود حاکم عادل و شایسته می‌داند.

وی عنوان کرد: اگرچه یاد گرفتن قرآن کریم و سخنان معصومین(ع) خوب است و در روایات سفارش زیادی برآن شده است، ولی نباید صرفا برای حفظ کردن و گفتن به دیگران باشد.

کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: تقوا یعنی حیا از خداوند و دوری از گناه و این سنگری است محکم که حتی در خانه دشمن انسان را حفظ می‌کند. تقوا سنگر نیرومند و قدرتمندی است که حتی در سرزمین دشمن نیز برای متقی امنیت و مصنویت ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: در واقع اگر حاکم مطابق با تقوا و موازین قرآنی بر مردم حکومت کند و شرایط لازم مانند عدالت، آگاهی و علمیت را کسب کرده باشد، در اداره جامعه موفق‌تر خواهد بود.

این مقام مسئول افزود: از دیدگاه اسلام، حاکم در قانون بر سایر مردم امتیاز خاص ندارد. حاکم، وزیر، استاندار، فرماندار و بخشدار باید علاوه‌بر مراعات حق و عدالت موظف است با مردم با مهربانی و عطوفت برخورد کرده و مراتب احترام و ادب را مراعات کند.

وی ادامه داد: جوانان و مردم نیز در مقابل مسئولان و علمای دینی و مراجع عظام تقلید موظفند به دستوراتشان گوش دهند و آگانه و عاشقانه نه منفعت طلبانه و کاسب کارانه به دستورات عمل کنند.

لطفیان درخصوص اسرار سیاسی و عبادی حج و نقش حاکم در هدایت صحیح مردم به مکه، بیان کرد: در فضیلت حج همین بس که امام صادق(ع) از قول پیامبر(ص) به مردم که فرصت حج را از دست داده بودند فرمود «اگر کوه ابوقبیس تماماً طلا شود و همه طلای سرخ آن از آن تو باشد و تمام آن را در راه خدا انفاق کنی آن فضیلتی که به حاجی می‌رسد به تو نخواهد رسید».

حجت‌الاسلام لطفیان گفت: برنامه حج چنانچه به نحو مطلوب و با پول حلال و با شرایط و آداب مربوطه انجام گیرد موجب آمرزش گناهان و سبب تهذیب نفس و تکامل روان می‌شود و زیارت امام رضا(ع) هم به حج فقرا تعبیر شده است.

وی با اشاره به اینکه حج و نماز دل‌ها را منقلب و دنیاپرستی را ذوب و ریشه‌کن می‌کند، افزود: در حج و نماز آموزش وحدت، اتحاد و همدلی به سوی خداست.

مدیر کانون نویسندگان نماز با اشاره به حق حج در رساله حقوق و منشور تربیتی و بخشنامه امام سجاد(ع)، عنوان کرد: حج یعنی آهنگ خانه خدا کردن و طبق دستور او مناسک و عبادات مخصوص را رد آن سرزمین به جای آوردن. این عمل نیز مانند اقامه نماز در سازندگی و تکامل فردی انسان دارای نقش عظیم بوده و در رفع مشکلات اجتماعی و سیاسی مسلمین نیز مؤثر است.

وی گفت: در موضوع خواب حضرت ابراهیم(ع) و مأموریت او برای ذبح فرزندش حضرت اسماعیل(ع) که به مهربانی پدر و مقام شامخ نبوت پدر، اعتماد و اطمینان قلبی، زبانی و عملی داشت. تسلیم کامل امر الهی شد و این تسلیم خدا بودن راه رسیدن به سعادت و خوشبختی است.

حجت‌الاسلام لطفیان با بیان اینکه قربانی کردن گوسفند در حج اشاره به کشتن و نابودی هواهای نفسانی دارد، گفت: این عمل با این هدف انجام می‌شود که حاجی پس از مراجعت از مکه مجدداً خود را اسیر تمایلات شهوانی نکند.

وی یادآور شد: قرآن تاریخچه پیدایش قربانی را طبق آیه 27 سوره مائده از بدو خلقت و آفرینش انسان و فرزندان آدم بیان می‌کند. یکی از راه‌های نزدیک شدن به خدا قربانی کردن است و فرزندان آدم، هابیل و قابیل، ملاک قرب خود به خدا را از همین راه آزمایش کردند.

حجت‌الاسلام لطفیان درخصوص اصول مواجهه با نظام سلطه و استکبار جهانی، گفت: یکی از اصول، اصل هوشیاری و دشمن‌شناسی است؛ امروز استکبار جهانی از مصادیق اولیای شیطان هستند و هم با هوشیاری عدم غفلت یا تغافل نسبت به دشمن به خصوص شیطان که سر سلسله دشمنان انسان است آماده جهاد اکبر شده‌اند.

وی به بیان اصول دیگر مواجهه با نظام سلطه پرداخت و افزود: اصل مرعوب نشدن و فریب نخوردن به خصوص در برابر نیرنگ و نرمش تاکتیکی دشمن و جنگ روانی مستکبران، اصل ضدیت و مقاومت در برابر مبارزه با مستکبران و اصل حفظ عزت و توجه به قاعده قرآنی برائت و نفرت از مشرکین و عدم سازش ذلیلانه از جمله آنهاست.

کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به آیه 193 سوره بقره، گفت: پیام اصلی انقلاب قرآنی ایران در طول سه دهه شکوهمند و عزت‌آفرین به تمامی جهانیان چیزی جز مقابله با نظام سلطه نبوده است و این مهم به فضل الهی و رهبری داهیانه و مقتدرانه امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای و نیز ایمان استوار و صبر انقلابی مردم شریف این مرز و بوم به زیبایی هرچه تمام‌تر تحقق یافته است.