انجم‌شعاع پیشنهاد کرد:
تعیین مکانی ثابت برای برپایی نمایشگاه‌های دائمی و فصلی قرآن

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با کاهش مدت زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: در بحث نمایشگاه قرآن بحث کمیت زمانی را نباید به صورت صرف مبنا قرار داد، هر چند که عطش و نیازهای قرآنی نه طی یک ماه که حتی با برپایی نمایشگاه دائمی در طول سال نیز برطرف نمی‌شود.

توجه به تحقق اهداف نمایشگاه طی 20 روز

وی در ادامه با بیان اینکه در برپایی نمایشگاه قرآن باید واقعیت‌هایی را مبنا قرار داد، افزود: اگر اهداف نمایشگاه قرآن در طول مدت 20 روز محقق شود، این نشان‌دهنده این است که مسئولان برپایی این نمایشگاه زمان کافی را برای رسیدن به اهداف خود در نظر گرفته‌اند.

مدیرعامل سابق اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور تصریح کرد: در شرایطی که دولت با مشکلات جدی برای تأمین بودجه مواجه است، اگر بتوان تجلیل از برنامه‌ها را طی مدت زمان برپایی نمایشگاه در نظر گرفته، نمایشگاه می‌تواند نیازمندی‌های جامعه قرآنی را پاسخ دهد.

تعریف بازارچه قرآنی جهت عرضه محصولات قرآنی

وی در ادامه با بیان اینکه نیاز است تا نمایشگاه قرآن به یک نمایشگاه دائمی تبدیل شود، اظهار کرد:  ضروری است تا عرضه محصولات قرآنی به صورت متمرکز و دائمی، مانند یک بازارچه قرآنی ایجاد شود.

مدیرعامل بنیاد بین‌ا‌لمللی حفظ قرآن افزود: بخش‌های دیگری هم هست که مورد اتفاق جامعه قرآنی بوده و نیاز است که یک مجموعه نمایشگاهی شکل گرفته و رخداد‌های قرآنی در سایه آن تعاملات قرآنی انجام گیرد که در این رابطه مدت 20 روز برای برپایی این نمایشگاه کافی است.

وی در رابطه با فضای برپایی نمایشگاه گفت: فضای مصلی به جهت معنوی بودن، فضای مطلوبی است، اما از جهت مکان، وسعت و ابعاد کار، پاسخگوی برنامه‌های موظف نمایشگاهی که هر روز ابعاد جدیدی به آن اضافه می‌شود نیست، به عنوان مثال در بحث بین‌المللی نمایشگاه، این بخش نیازمند فضایی است که در خور شأن نظام جمهوری اسلامی باشد و کار انجام دهد، اما برای بحث داخلی، فضای نمایشگاهی تا حدودی قابل قبول است.

انجم‌شعاع تصریح کرد: مطلوب‌ است تا کلنگ مکانی برای نمایشگاه قرآن که بخشی از آن ثابت باشد و بخشی فصلی، زده شود تا این مکان در مقاطع مختلف بتواند مسابقات قرآن را هم توأمان پاسخگو باشد؛ یعنی یک طرح جامعی اجرا شود که کارهای بزرگ ملی و بین‌المللی ما را در نمایشگاه و کارهای دیگری که در حال انجام است را همزمان پاسخگو بوده و مرکز ثقلی باشد برای جمهوری اسلامی که در دو مقطع فصلی و دائمی محل رجوع مخاطبان و پاسخگوی نیازهای قرآنی داخل و خارج در ماه‌هایی مانند رمضان، ایام مسابقات قرآن و ... باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: برای پرورش خلاقیت‌های قرآنی نیاز است فرایندی تعریف شود تا با این فرایند بستری آماده شده و خلاقیت‌های افراد ظهور پیدا کند؛ یعنی شناسایی و استعدادیابی خلاقیت‌های موجودی که به صورت بالقوه هستند باید در گام اول انجام شود.

بستر مناسب نمایشگاه برای به فعلیت رسیدن استعدادهای قرآنی

انجم‌شعاع اظهار کرد: تردیدی نیست که بستر نمایشگاه برای به فعلیت رسیدن این استعدادها بسیار مناسب است؛ اما لازمه این کار این است که ابعاد رشته‌هایی که باید از درون آن استعدادهای نهفته‌ای که در جامعه هست چه در بُعد هنری و در آثار مکتوب و چه در بُعد نغمات قرآنی، معرفی کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: نمایشگاه، مکانی برای عرضه دوسویه توانمندی‌هاست. از یک سو عرضه توانمندی‌های کسانی که در خود استعدادی می‌بینند که در دوره‌های آموزشی شرکت کنند و از سویی دیگر محل عرضه توانمندی مجموعه‌هایی است که توان دارند این استعدادها و این مجموعه‌ها را به فعلیت برسانند و یا این خواسته‌ها را اجابت کنند که این طرفین می‌توانند با یکدیگر در نمایشگاه قرآن آشنا شوند.

این معلم قرآن با بیان اینکه دو نکته باید در راستای ارتقای نمایشگاه مورد توجه قرار گیرد، افزود: نکته اول این است که باید تدابیری برای افزایش مخاطبان که تعامل جدی با برنامه‌های قرآنی ندارند اندیشیده شود و این نمایشگاه جایی برای آشتی این افراد با برنامه‌های قرآنی باشد.

عرضه توانمندی‌ها در نمایشگاه قرآن

وی در ادامه افزود: نکته دوم این است که نمایشگاه قرآن قالب ساختاری خود را تبدیل به یک فروشگاه بزرگ کرده که این فروشگاه بزرگ مطلوب است، اما باید در جای دیگری باشد، زیرا در این نمایشگاه، عرضه توانمندی‌ها مهمتر از تمامی این موارد است.

انجم‌شعاع با بیان اینکه نمایش توانمندی‌ها، نمایش میزان افزایش فروش نیست، گفت: نمایشگاه قرآن باید مکانی باشد برای تحقق یا پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری و چه مطلوب است که بتوان راهی ایجاد کرد که بحث 10 میلیون حافظ قرآن بین مجموعه‌های توانمند و افراد مختلف برقرار کرده و فرد رابطه خود را با این مطالبات مشخص کند.

تعیین فضایی مناسب برای مؤسسات قرآنی ـ مردمی در نمایشگاه قرآن

این فعال قرآنی با بیان اینکه توانمندی عرضه واقعی مؤسسات قرآنی دغدغه جدی مدیران باشد، اظهار کرد: امروز نزدیک به پنج هزار مؤسسه قرآنی در کشور نقش آفرینند و باید در این نمایشگاه قرآن به صورت جدی پیش از اینکه فروشگاه عرضه کتاب‌های عمومی را تعیین کنند، برای این مراکز جای مشخصی در نظر گیرند.

وی با بیان اینکه نیاز است تا در نمایشگاه قرآن، بین مجموعه‌هایی که نیاز به پژوهش دارند با پژوهشگران ارتباط برقرار شود، افزود: این نمایشگاه فرصت خوبی است تا بین کسانی که علاقه‌مند به آموزش و فراگیری قرآن هستند با مؤسسات و مراکز قرآنی ارتباط برقرار شود.

انجم‌شعاع اظهار کرد: نکته‌ای که باز دغدغه جامعه قرآنی امروز است، دغدغه‌ای است که مقام معظم رهبری در فرمایشات دو سال قبلشان در خراسان شمالی داشتند. امروز ما همه تلاشمان را می‌کنیم که جامعه قرآنی ما عامل به قرآن باشند، قرآن در صحنه زندگی ما حضور پیدا کند و از بحث تشریفات جاری به بحث روزمره زندگی، بحث شعار زندگی و شعور زندگی و رفتار افراد در جامعه تبدیل شود.

وی در پایان تصریح کرد: نمایشگاه قرآن، ظرفیتی است که باید مباحثی همچون زندگی با قرآن و کارگاه‌های مهارت‌های انس با قرآن و مهارت‌های زندگی با قرآن در آن مطرح شود. اگر اعتقاد داریم که قرآن تنها کتابی است که قادر است ناهنجاری‌ها، نابسامانی‌ها و آسیب‌پذیری‌های اجتماعی را مرتفع کند این کار باید خود را در چنین نمایشگاهی بروز دهد و این نمایشگاه باید محلی باشد برای کسانی که از زندگی سرافکنده شده‌اند و باید مرجع و مأوای خودشان را قرآن بدانند و نکته‌ای را برای ترمیم زندگی خود پیدا کنند.