سید رضا اکرمی عنوان کرد:
جاهلیت مدرن؛ نمایش زشت‌ترین رفتارها با زیباترین شعارها

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره مؤلفه‌ها و ویژگی‌های جاهلیت مدرن گفت:جاهلیت مدرن به لحاظ محتوایی همان جاهلیت گذشته است که درون آن می‌توان ضلالت، رذالت، خودفروشی، خودفراموشی، بردگی و وابستگی را مشاهده کرد.

تفاوت جاهلیت مدرن با جاهلیت گذشته به لحاظ شکلی است نه محتوایی

وی افزود: اما به لحاظ شکل و قالب، جاهلیت مدرن از واژه‌های زیبا استفاده می‌کند و خود را طرفدار آزادی، دموکراسی، حقوق بشر، برابری انسان‌ها معرفی می‌کند.

اکرمی اظهار کرد: در حقیقت جاهلیت مدرن برخلاف جاهلیت گذشته عناوین قشنگ، مردم‌پسند و دلفریب را به کار می‌‌گیرد اما زمانی که صحنه عمل می‌رسد می‌بینیم مسئله همجنس‌بازی را قانونی و انسانی می‌داند و آنجایی که براساس ادعای خود باید طرفدار گفت‌وگو و راه حل‌های مسالمت‌آمیز باشد یکدفعه برای حمله به یمن ائتلاف تشکیل می‌دهد، شورای امنیت هم آن را تأیید می‌کند وانسان‌های بی‌گناه را می‌کشند و اجازه رسیدن کمک‌های انساندوستانه را هم نمی‌دهند. 

عضو جامعه روحانیت مبارز اضافه کرد: در این راستا می‌بینیم در دنیایی که همین جاهلیت مدرن مدام تبلیغ می‌کند که دانستن و آگاه‌سازی حق انسان‌هاست، در همین قضیه یمن، سانسور شدیدی برقرار می‌شود، اخبار به صورت کاملا تحریف شده ارائه می‌شود و گزارش‌های یک‌‌طرفه فراوان منتشر می‌شود.

وی تأکید کرد: به عبارتی می‌توان گفت جاهلیت مدرن زشت‌ترین رفتارها را در قالب زیباترین الفاظ، واژه‌ها و عبارات انجام می‌دهد.

گفتمان جاهلیت مدرن؛ نماد منطق قدرت، گفتمان نوین اسلامی؛ نماد قدرت منطق

اکرمی درباره آشتی‌ناپذیر بودن گفتمان جاهلیت مدرن و گفتمان نوین اسلامی اظهار کرد: علامه سید شرف‌الدین در عبارتی می‌گوید «لاینتشر الهدی الا من حیث انتشر الضلال»؛ هدایت و آگاهی را باید از همان جایی که گمراهی و ضلالت گسترش یافته است، منتشر کرد.

وی در تشریح این عبارت گفت: یعنی ما باید منطق قدرت را از قدرت منطق تفکیک کنیم و به دنیا بشناسانیم؛ قدرت منطق دلالت بر اتکا بر استدلال، برهان، انسانیت و عقلانیت دارد که هدف آن ایجاد محبت و صمیمیت است، اما منطق قدرت خواهان تسلیم‌شدن در برابر زور، سلطه‌طلبی و کنار آمدن در مقابل هر کار غیرانسانی است.

اکرمی تصریح کرد: لذا این دو نمی‌توانند با هم یکی شوند و با هم آشتی برقرار کنند؛ یکی براساس زور، تفرعن، تکبر، تبختر، تزویر، تحقیر و تحمیل بناشده است و دیگری مبتنی بر تواضع، تحمل، تعاون، تعاطف و تواصل است.

وی در پایان یادآور شد: در واقع فاصله این دو مانند نورـ ظلمت و حق ـ باطل است که هیچ وقت با هم سازگار نمی‌شوند مگر اینکه یکی دیگری را از صحنه کنار بزند که براساس تعالیم اسلامی و الهی این حق و نور است که باطل و ظلمت را نابود خواهد کرد.