پژوهش شرط اساسی در برنامه‌ریزی فرهنگی است

علی دژبانی، کارشناس پژوهش‌های کاربردی تبلیغات اسلامی اردبیل در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، اظهار کرد: دانشگاه علاوه بر کارکرد علمی و پژوهشی، نهادی است فرهنگی، اجتماعی که نقش مهمی در تغییرات و تحولات فرهنگی جامعه دارد. از طرف دیگر سرمایه فرهنگی پیوند مستقیمی با کارکرد موفق دانشگاه در عرصه آموزش عالی دارد. چنین پیوندی توجه دانشگاه را به مقوله فرهنگ و هماهنگ نمودن خود با ارزش‌ها، نیاز‌ها و تحولات و تغییرات فرهنگی جامعه ضرورت می‌بخشد.

وی افزود: پژوهش پشتوانه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی است. بدون انجام مطالعات و پژوهش، برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و اجتماعی فاقد وجاهت علمی بوده و در نتیجه اثربخشی و بازخورد لازم را نخواهد داشت در واقع، پژوهش مبنا و پشتوانه‌ی علمی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی بوده و به آن جهت می‌بخشد. ضرورت و اهمیت پژوهش در دنیای امروز که تبادل اطلاعات، سرعت اطلاعات، دانایی، پردازش اطلاعات، دانش و فرزانگی از مشخصه‌های مهم آن است، بر کسی پوشیده نیست. جنانچه حضرت علی(ع) در اهمیت و ضرورت آن می‌فرمایند: «هیچ کرداری مانند پژوهش نیست».

دژبانی ادامه داد: از طرح‌های پژوهشی انجام یافته اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان متناسب با ماموریت‌ها و اهداف سازمان، 3 طرح پژوهشی با موضوعات «رصد جریان‌های فرهنگی اجتماعی حاکم بر استان اردبیل، مطالعه و بررسی سیمای مصرف کالاهای فرهنگی غیر مجاز در اردبیل، نقش روحانیون مستقر در ترویج فرهنگ دینی در مناطق محروم و روستاها» در سال های ۹۱، ۹۲ و ۹۳ می‌باشد.

کارشناس پژوهش‌های کاربردی اشاره کرد: انجام طرح‌های پژوهشی با همکاری مراکز علمی و پژوهشی، تهیه مقالات دینی و فرهنگی، تولید متون آموزشی متناسب با نیازهای شبکه تبلیغ، تهیه ویژه نامه‌ها به مناسبت‌های مختلف، تهیه بروشورهای آموزشی، انجام نیازسنجی‌های آموزشی، تعامل با مراکز پژوهشی و علمی، حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری، برگزاری دومین کنگره ملی تفکر و پژوهش دینی، برگزاری گفتمان‌های دانشجویی، تهیه نرم‌افزارهای دینی و فرهنگی با همکاری کانون‌های فرهنگی و پژوهشی، حمایت از تألیفات و نشریات فرهنگی و دینی و... از مهم‌ترین فعالیت‌های حوزه  پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل می‌باشد.