نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی کشور در خراسان رضوی برگزار می‌شود

بازی‌های ویدئوییبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان ضوی، نشست برنامه‌‌ریزی نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی در بخش استانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با حضور محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، محمد فاضلی، دبیر هماهنگی بین استان‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کشور، حجت طباطبایی، مسؤل دبیرخانه صنایع خلاق خراسان رضوی، سعید فراهانی واحد نظارت بنیاد، محمدرضا محمدی، نماینده بنیاد ملی بازی‌ها در خراسان رضوی و نمایندگانی از اتحادیه بازی و سرگرمی استان در مشهد برگزار شد.

در این نشست محمد فاضلی، دبیر هماهنگی استان‌ها و روابط بین سازمانی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کشور در خصوص رویکردها و سیاست‌های نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران گفت: این جام با هدف ایجاد شور و نشاط در بین کودکان، نوجوانان و جوانان در محیطی شاد و سالم همراه با خانواده‌ها، آماده‌سازی بستر حمایت از بازی‌سازان ایرانی از طریق جذب کاربر جدید، معرفی بازی‌های با کیفیت ایرانی و دارای محتوای سالم و مفید، پر رنگ کردن نقش آموزشی- فرهنگی بازی‌های موبایلی ایرانی در بین خانواده‌ها و نمایش ظرفیت بالای این بازی‌ها برای مسئولان در جهت استفاده بهینه در بخش آموزش، فعالیت‌های فرهنگی و هنری و تبلیغات برگزار می‌شود.

وی در توضیح بخش‌های جام بازی‌های رایانه‌ای افزود: بخش‌های مختلف نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی شامل بازی‌های برخط در دو بخش بین الملل و  بازی‌های موبایلی ایرانی و بازی های حضوری در دو بخش بازی کوئیز و fc24 است.

فاضلی ادامه داد: برای اولین بار در جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی بخش مسابقات موضوعی اضافه شده است که بر اساس موضوعات روز کشور برنامه‌‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است. موضوعاتی نظیر انتخابات، ایام الله قربان تا غدیر، محرم و پرداختن به مشاهیر ایران و زبان فارسی که می‌تواند با ایده پردازی‌های مناسب مخاطبان را در رده‌های سنی مختلف جذب کند.

 در ادامه محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به شعار فرهنگی نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران که «نشاط خانوادگی با بازی ایرانی» بیان شده است، گفت: کارکرد ابزار هنری در انتقال مفاهیم و فرهنگ‌ها، بسیار گسترده و مؤثر  و در این بین، بازی‌های رایانه‌ای به دلیل برخورداری از کارکردهای متفاوت در ایجاد انبساط، نشاط، هیجان و پُر کردن ایام فراغت، از اقبال بالاتری برخوردار است.

وی بیان کرد: تأثیرات فراوان این بازی‌ها در قشر کودک و نوجوان به عنوان گروهی که از آموزش‌پذیری و گیرایی بسیار بالایی برخوردارند بر افزایش سواد بازی در بین خانواده و آگاهی والدین و همچنین آشنایی با بازی‌های ایرانی و برگرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی اهمیت دارد. 

حسین‌زاده برگزاری نمایشگاهی از آثار بازی‌سازهای ایرانی و انجام بازی‌های حضوری در این نمایشگاه را پیشنهاد داد و میزان بالای استقبال از این نمایشگاه را پیش‌بینی کرد.

 سعید فراهانی، کارشناس واحد نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در خصوص رصد و نظارت بر بازی‌های دیجیتال به عنوان محصولاتی هنری و تجاری واجد تأثیرات گسترده فرهنگی و اقتصادی بر بازیکنان اظهار کرد: توجه ویژه به حوزه نظارت بر مجموعه فعالیت بازی‌سازها و محتوای بازی با توجه به اثرگذاری بالای آن بر قشر کودک و نوجوان امری بدیهی و ضروری است.

وی گفت: در موازات حمایت از صنعت بازی‌سازی کشور و فعالان این حوزه، آموزش بازی‌سازی و ترویج امر سواد بازی‌های دیجیتال، نظارت بر تولید و عرضه بازی‌های دیجیتال در بازار و پژوهش و حمایت از تحقیق، تولید و ترویج بازی‌های جدی در کشور از عمده وظایف و اهداف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در کنار سیاستگذاری است.

 در پایان این نشست موضوع نظارت بر چند و چون ساخت و محتوای بازی‌ها و عملکرد خانه‌های بازی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.