یکی از مصوبات هفتاد و ششمین نشست شورای هماهنگی فعالیتهای قرآن و عترت دانشگاهها، برگزاری همایش سراسری مسئولان کانونهای قرآن، عترت و نماز دانشگاهها به میزبانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش در آیندهای نزدیک بود.
وزارت علوم میزبان چهلمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان شد
برگزاری این برنامه تجمیعی با حضور مسئولان کانونهای قرآن و عترت دانشگاههای سراسر کشور در زمان و مکانی واحد، بستر و مجال مناسبی را فراهم خواهد آورد که در آن هر یک از نمایندگان نهادهای قرآنی دانشگاهها علاوه بر ایجاد ارتباط مؤثر با یکدیگر با طرح دیدگاهها و نظرات به تشریک مساعی و انتقال تجارب موفق به واحدهای همسان در سایر واحدهای دانشگاهی بپردازند.
همچنین در جریان این برنامه، زمینه برای ارتباط بیواسطه و رو در رو با مسئولان به ویژه در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها به منظور طرح برخی دیدگاهها فراهم میشود که در این راستا مسائل و مشکلات پیش روی هر کدام از آنها جهت ارائه راهکار و رفع از سوی مسئولان مطرح خواهد شد.
در این ارتباط نظرخواهی از برخی مسئولان کانونهای قرآن و عترت از سوی خبرنگار ایکنا به عمل آمد مبنی بر اینکه طرح چه مسائلی در این همایش میتواند در اولویت قرار گیرد تا به این واسطه امیدوار بود که به تدبیر و تمهید مسئولان، این امور به عنوان مطالبات فعالان قرآنی در دانشگاهها مورد پیگیری قرار گرفته و محقق شود.
هر چند که همچنان در مورد محتوای این برنامه تصمیمگیری نهایی صورت نگرفته اما با طرح مهمترین مواردی که برخی از مسئولان کانونهای قرآنی همچون دانشگاه علامه طباطبایی و صنعتی شریف سعی بر آن است تا در صورت تدوین دستورالعملی برای این برنامه، این محورهای که در ادامه بیان میشود، مورد توجه قرار گیرد:
ـ تلاش به منظور ارتقای جایگاه کانونهای قرآن و عترت دانشگاهها از رهگذر برگزاری برنامههای جامع قرآنی که به شناخت هر چه بیشتر قشر دانشجو از این کانونها منجر میشود؛ ضمن آنکه باید حفظ این جایگاه و شأنیت همیشگی بوده و محدود و منحصر به برگزاری برنامه و رویداد خاصی نشود تا دانشجویان همواره کانونها را مکانی مرجع برای برگزاری و اجرای برنامههای دینی و قرآنی فرض کنند.
ـ لزوم تدوین یک تقویم ثابت زمانی برای برگزاری منسجم و هدفمند جشنواره ملی قرآن دانشجویان؛ این امر به معنی است که باید ماهیت برگزاری این جشنواره فرایندمحور بوده و به شکل دفعی محدود به درج تاریخ به منظور برگزاری نشود. با تدوین آئیننامه کلی برگزاری هر دوره از این جشنواره، باید این امکان به واحدهای دانشگاهی داده شود که به تدریج از ابزارهای تبلیغی و تشویقی خود به منظور جذب حداکثری دانشجویان به مشارکت در این جشنواره اقدام کنند به ویژه آنکه دانشگاهها در برههای از زمان ترمهای تحصیلی درگیر امتحانات میشوند و لذا اینگونه نباشد که پس از فوت زمانی تعیینکننده، واحدهای دانشگاهی منتظر صدور ابلاغیه از سوی ستاد برگزاری جشنواره باشند. با چنین فرضی تا زمان رسمیت یافتن برگزاری جشنواره طبق زمانبندی خاص، قشر دانشجو در تمامی رشتههای موجود در جشنواره، مجال و فرصت بیشتری برای آمادگی بیشتر و کیفیسازی آثار خود و همچنین حضور در جشنواره پیدا خواهند کرد.
ـ ارتقای کمی و کیفی سامانه جشنواره ملی قرآن که این امر در سهولت بارگذاری و ارسال آثار به منظور شرکت هر یک از متسابقان مؤثر است چرا که در طی سالها این امر مشهود بوده است که سامانه جشنواره با فراز و فرودهایی مواجه بوده و بعضاً دانشجویان در ارسال آثار و مدارک خود به منظور شرکت در جشنواره به جهت ترافیک باند، دچار مشکل شدهاند.
ـ اضافه شدن رشتههای مغفول ماندهای به جشنواره ملی قرآن دانشجویان همچون رشته ابتهال چرا که بسیاری از دانشجویان در زمینههای غیرمستقیم با رشتههای آوایی مسابقات قرآن فعالیت دارند و اگر این رشتهها به جشنواره اضافه شود، زمینه برای مشارکت طیف متنوع و مختلف از اقشار دانشجویان در جشنواره فراهم خواهد شد.
ـ مجاب ساختن مسئولان دانشگاهها به منظور تشخصبخشی به کانونهای قرآن و عترت دانشگاه که به این منظور هم مکان مناسب دفتری با در اختیار قرار دادن مجموعهای از امکانات سختافزاری و نرمافرازی برای ایشان در نظر گرفته شده و هم مجموعهای از مأموریتها و مسئولیتها با ماهیت فعالیتهای قرآنی برای آنها لحاظ شود که قشر دانشجو را با مراجعه به مرجع مشخص این امور، سردرگم نخواهد کرد.
ـ ایجاد ساختار مرجع اطلاعرسانی در مورد آگاهی از آخرین تصمیمات مدیریتی که به سبب نبود چنین ساختاری عملاً شاهد فعالیتهای جزیرهای از سوی کانونهای قرآن و عترت دانشگاهها بوده و نتیجه اینکه این اقدامات نه در امتداد هم بلکه به شکل موازی و تکراری از سوی هر یک از کانونهای قرآن و عترت در حال انجام است. با ایجاد این ساختار مرجع اطلاعرسانی کانونهای قرآن و عترت دانشگاهها نسبت به برخی اقدامات همچون تصمیم به منظور برقراری قرارگاه دانشجویان از سوی ستاد راهبری حفظ قرآن کریم که اغلب از آن بیخبر هستند، اطلاع پیدا میکنند.
ـ تصویب ساز و کاری به منظور رونق یافتن جریان حفظ قرآن در دانشگاهها تا در این مسیر، حفظ کل قرآن از سوی دانشجویان که چهار سال تحصیلی آنها معمولاً زمان مطلوبی برای اقدام در زمینه حفظ قرآن است به مثابه گذراندن موفق چند واحد درسی تلقی شود تا به این واسطه دانشجویان بیشتری ترغیب به حفظ قرآن شوند.
ـ تعیین تکلیف در مورد حضور بخش دانشگاهی در جریان نمایشگاه بینالمللی قرآن که با توجه به نقش این بخش در رونق و پویایی هر چه بیشتر نمایشگاه قرآن لذا انتظار میرود که مطالبه جدی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور حضور هر چه مقتدر این بخش در بزرگتری رویداد قرآنی کشور را شاهد باشیم. این امر علاوه بر جانمایی مؤثر این بخش در نمایشگاه قرآن به تعیین مجموعهای مأموریتها و مسئولیتهایی که بخش دانشگاهی قادر به انجام آنهاست محقق میشود.