به گزارش ایکنا، محمدحسین محمدزاده؛ مسئول کمیته تبلیغات و اطلاعرسانی، مجتبی ایزدی؛ مسئول کارگروه نظارت بر اجرای برنامههای قرآنی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، عبدالکریم خیامی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، واله نعمتیان، جواد نصیری، حسین زارعی، مهران رهبرحقیقت، محمدهادی صلحجو، محمد خالقی، مهدی صفری، سیدمحمد موجانی، ناصر کلانتری، علی شیرین از جمله کارشناسان و فعالان قرآنی و رسانهای بودند که در جلسه کمیته تبلیغات و اطلاعرسانی مسابقات قرآن که سهشنبه هشتم مهرماه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، حضور داشتند.
در ابتدای این جلسه محمدزاده طی سخنانی گفت: تلاش شده از ظرفیت مدیریت رسانهای در شبکههای رادیویی و تلویزیونی، خبرگزاریها و رسانههای مکتوب استفاده شود تا مسابقات کشوری و سپس بینالمللی قرآن ۱۴۰۴ که در ایام بعثت پیامبر (ص) برگزار میشود، به خوبی اطلاعرسانی شود.
وی ادامه داد: ابعاد تحول در تبلیغات شامل امور تأسیسی، اصلاحی و ارتقایی است و باید این موارد در قالب یک جدول ماتریسی مد نظر قرار گیرد تا برنامهریزی دقیقتری داشته باشیم.
این گزارش حاکی است در این جلسه، محمد خالقی، از مدیران شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به زمان برگزاری مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف از ۲۶ مهر تا ۶ آبان به میزبانی استان کردستان در شهر سنندج گفت: امسال مسابقات بانوان و آقایان همزمان در دو سالن برگزار میشود. ۱۳۰ شرکتکننده آقا و ۹۰ شرکتکننده خانم در این رقابتها حضور دارند.
مجتبی ایزدی؛ از مدیران و فعالان امور قرآنی کشور گفت: در امور قرآنی با یک آسیب مواجه هستیم که گاهی انحراف از اهداف از سوی ذینفعان درجه دو برنامهها اتفاق میافتد؛ مثلاً گاهی داوران در یک مسابقه مانع برخی تغییرات میشوند یا دیگر نمونهها که مانع از انجام تغییرات اساسی هستند.
وی با تعریف تغییر، تغییر بنیادین و تحول تصریح کرد: مسابقات قرآن در حال حاضر عامه مردم را درگیر نمیکند و برای این موضوع واقعاً باید رویه تحولی را اتخاذ کرد. یک زمانی برگزاری مسابقات قرآن در میزان ثبتنام کلاسهای قرآن اثرگذار بود ولی الان از این موارد خبری نیست.
ایزدی در ادامه با اشاره به تکرار حضور افراد در رقابتها و میزان هزینههای مسابقات و تناسب بین این دو به بیان نقدهایی در حوزه اهداف و لزوم بازنگری در آنها پرداخت.
علی شیرین؛ کارشناس روابط عمومی سازمان اوقاف نیز از جانمایی مناسب برای اصحاب رسانه، مستندسازی تصویری و فعالیت فعالان فضای مجازی خبر داد و گفت: با توجه به ترکیب مذهبی استان کردستان، هماهنگیهای لازم با مدیران استانی برای فضاسازی فرهنگی و تبلیغی صورت گرفته است.
همچنین در این جلسه، واله نعمتیان؛ خبرنگار و فعال رسانه نیز با انتقاد از کمبود جریانسازی اجتماعی پیرامون مسابقات گفت: دانشآموزان و دانشجویان باید به صورت هدفمند به این فضا وارد شوند. تبلیغات باید در سطح ملی صورت گیرد و حتی تلویزیونهای شهری نیز رقابت نماینده شهر خود را نمایش دهند.
وی ادامه داد: پیشنهاد میشود مسابقات به جای فردمحوری، به سمت گروهمحوری، خانوادهمحوری یا مؤسسهمحوری برود تا جذابیت بیشتری پیدا کند. همچنین میتوان از ظرفیت شیعه و سنی در استان سنندج و معرفی شرکتکنندگان شاخص در رسانهها نیز استفاده کرد.
به گزارش ایکنا، جواد نصیری؛ کارشناسمجری برنامه رادیویی و اطلاعرسانی «افق» در ادامه به اهمیت برنامهسازی در تبلیغات مسابقات اشاره کرد و گفت: برنامههای رسانهای باید به برگزاری و نقد مسابقات بپردازند و در عین حال برای مخاطب جذاب باشند. در این راستا استفاده از ابزارهای نوین رسانهای عاملی مؤثر در تحول اطلاعرسانی قرآنی است.
وی بر افزودن عنصر هیجان به مسابقات با هدف افزایش جذابیت برای مخاطب و فهم جریان مسابقات اعم از شیوه نمرهدهی و داوری تأکید و تصریح کرد: در جریان مسابقات قرآن به جز معدود افراد مسلط و آشنا به قوانین و شیوه داوری، عموم مردم هیجانی در موضوع مسابقه ندارند و میتوان از طریق اعلام نمرات شرکتکنندگان از استانهای مختلف به صورت برخط، این هیجان را به نوعی به وجود آورد.
سیدمحمد موجانی؛ فعال قرآنی نیز با اشاره به جایگاه رسانه گفت: رسانه ابزاری ارتباطی در اختیار حاکمیت است. در مسابقات قرآن نیز یک بخش به رسانه ملی مربوط میشود و بخش دیگر به سازمان برگزارکننده. زمانی که قهرمانان ملی در مسابقات قرآن معرفی میشوند، باید به شیوهای مؤثر به جامعه نیز معرفی و تجلیل شوند تا اثرگذاری رسانهای این موفقیتها بیشتر شود.
عبدالکریم خیامی نیز بر لزوم جریانسازی اجتماعی در فضای عمومی تأکید کرد و گفت: مدیران امور قرآنی باید فراتر از فضای درونی مسابقات فکر و مسابقات را به محیطی برای قرآنی کردن جامعه تبدیل کنند. از همان ابتدا که تصمیم به برگزاری مسابقات گرفته میشود، باید تعامل با کارشناسان رسانه و تبلیغات برقرار باشد.
مهران رهبرحقیقت نیز گفت: بهروزرسانی هویت بصری و رسانهای مسابقات ضروری است. باید برای هر دوره فراتر از تبلیغات مقطعی فکر کنیم و به ساختار و قالب رسانهای مسابقات هویت ببخشیم. توجه به رسانههای نوین، سکوهای چندرسانهای و مشارکت مردم در رأیگیری و تعامل با محتوا از جمله راهکارهای جذابسازی مسابقات است.
محمدهادی صلحجو؛ مجری و فعال رسانهای قرآنی نیز که از طریق ارتباط اینترنتی در جلسه شرکت کرده بود، تأکید کرد: طراحی دقیق رسانهای میتواند مسابقات قرآن را برای عموم مردم جذابتر کند و حضور چهرههای رسانهای شاخص و استفاده از ظرفیتهای حرفهای در تلویزیون از جمله ضرورتها برای دیدهشدن بهتر این رویداد قرآنی است.
در پایان، شرکتکنندگان در نخستین جلسه کمیته تبلیغات و اطلاعرسانی مسابقات قرآن کشور بر لزوم عبور از الگوهای سنتی اطلاعرسانی، تقویت تبلیغات خلاقانه و تولید محتوای متناسب با مخاطب عام تأکید کردند.
برگزاری این جلسه، گامی مهم در مسیر تحول تبلیغاتی و رسانهای مسابقات قرآن محسوب شده که میتواند مشارکت اجتماعی، رسانهای و فرهنگی مردم را در این رویداد ملی و بینالمللی افزایش دهد.