به گزارش ایکنا از قم، آیتالله سیدمحمد سعیدی، تولیت آستان مقدس حرم بانوی کرامت در نخستین برنامه از سلسله جلسات «حضرت معصومهشناسی(س)» با عنوان «سیری در زیارتنامه» که بهصورت ویدئویی به همت پایگاه رسمی مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، ضمن بررسی محتوای زیارتنامه حضرت معصومه(س) گفت: یکی از برنامههای ضروری و لازم ما نسبت به ولینعمت بزرگوارمان، حضرت فاطمه معصومه(س)، آن است که نگاهی ژرف به زیارتنامه آن بانوی کریمه داشته باشیم و در فرازهای مختلف آن تأمل کنیم تا بدانیم در این زیارت، در محضر نضرن چه میگوییم و چه برنامه و معنا در پس این کلمات نهفته است.
وی افزود: پس از آن تسبیحات آغازین زیارتنامه، بنابر توصیه امام رضا(ع)، زائر ابتدا بر ابوالبشر، حضرت آدم(ع) سلام میکند. این، خود ادب بزرگی است؛ یعنی تو، ای انسان، فرزند آدمی، در هر حال باید به یاد آن پدر بزرگوار و مبدأ آفرینش خویش باشی.
سعیدی با تبیین و توصیف آنچه که در ادامه زیارتنامه حضرت معصومه(س) میخوانیم، بیان کرد: پس از سلام بر حضرت آدم، نوبت سلام بر حضرت نوح(ع)، نخستین پیامبر اولوالعزم میرسد. سپس زائر به حضرت ابراهیم خلیلالرحمن سلام میکند؛ آن پیامبر عظیمالشأنی که خداوند، او را به سختترین آزمونها آزمود و پس از موفقیت در آن امتحانات، مقام امامت را به وی عطا فرمود. در قرآن کریم نیز آمده است که این مقام، نتیجه همان صبر و تسلیم حضرت ابراهیم(ع) در برابر فرمان خدا بود.
وی ادامه داد: آنگاه سلام بر حضرت موسی کلیمالله فرستاده میشود. این ادب را بنگرید؛ زائری که قصد زیارت حرم حضرت معصومه(س) را دارد، پیش از هر چیز، با یاد سلسله پیامبران الهی، دل و زبان خود را مهیا میکند. سلام بر حضرت موسی(ع)، در حقیقت اعلام این معناست که ما پیروان اسلام، همه ادیان الهی را قبول داریم. گرچه پیامبر ما حضرت محمد مصطفی(ص) است، اما ما به همه پیامبران پیشین ایمان داریم و آنان را نه تنها محترم، بلکه حق و راستین میدانیم. چنانچه خداوند متعال در آیه ۱۳۶ سوره مبارکه بقره میفرماید: «لَا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ؛ هیچ یک از ایشان فرق نمىگذاریم.»
تولیت آستان مقدس حرم بانوی کرامت ادامه داد: پس از این سلامها، زائر در حرم بیبی، به حضرت عیسی روحالله سلام میکند و در این لحظه، تمام آیین مسیحیت در ذهن و دل زائر جلوهگر میشود. گویی همه مسیحیان عالم باید بدانند که در حرم کریمه اهل بیت(ع)، ما مسلمانان به پیامبر بزرگ آنان احترام میگذاریم و بر او سلام میفرستیم. همچنان که همه یهودیان عالم بدانند؛ ما در حرم حضرت معصومه(س)، بر حضرت موسی(ع) نیز سلام میکنیم و به او احترام میگذاریم. آری، مسئله صهیونیسم و تجاوزگریها بحثی دیگر است، اما ما برای همه ادیان الهی و پیامبران راستین حرمت قائلیم.
سعیدی بیان کرد: پس از این سلامها، وقتی در محضر بیبی چنین اظهار ادب و ایمان کردیم، نوبت به اشرف انبیا، خاتم پیامبران، حضرت محمد مصطفی(ص) میرسد. در اینجا لحن زیارت تغییر میکند تا این لحظه، سلامها بهصورت سوم شخص بود، اما اکنون به خطاب مستقیم درمیآید، معنای این تغییر آن است که زائر، رسول خدا را حاضر و ناظر میبیند و با او به سخن درمیآید.
وی با بیان توصیفات پیامبر(ص) در این نوع سلام و عرض احترام به ایشان گفت: در این بخش، پیامبر(ص) را با چند وصف میستاییم؛ نخست بهعنوان رسول خدا، سپس بهعنوان بهترین آفریده پروردگار، بعد بهعنوان صفیالله و برگزیده الهی، و سرانجام با نام مبارکش محمد بن عبدالله، خاتم النبیین و بر او سلام میفرستیم.
تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) تصریح کرد: میدانید که سلام، هنگامی که به شخص زنده و حاضر گفته میشود، پاسخ آن واجب است؛ و چه افتخاری بالاتر از اینکه پیامبر خاتم، پاسخ سلام زائر حرم کریمه اهل بیت(ع) را بدهد.
وی بیان کرد: پس از سلام به پیامبر اکرم(ص)، زائر حضرت معصومه(س) به ۱۲ امام معصوم(ع) سلام میکند که هر یک با وصفی درخور و عنوانی شریف یاد میشوند و زائر با این اوصاف به آنان عرض ادب میکند. در پایان، نوبت میرسد به امام غائب، حضرت بقیةاللهالاعظم(عج)؛ با تعبیر «السلام علی الوصی من بعده؛ یعنی سلام بر آن وصی و جانشین پس از امام حسن عسکری(ع).»
سعیدی در پایان تؤکید کرد: به این ترتیب، زائر حرم حضرت معصومه(س) در این زیارت، از سلسله انبیا آغاز میکند تا به اولیا و اوصیای الهی میرسد و در حضور بیبی کریمه(س)، بر همه آنان سلام میفرستد و در این سلامها، تمام خط ایمان، ولایت، نبوت و محبت اهل بیت(ع) را در کنار مضجع نورانی کریمه آلالله بازگو میکند.
هاینه محمدنژاد