
در جریان برگزاری چهلوهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، نازنین حسننژاد، حافظ کل قرآن کریم از استان خراسانرضوی از انگیزه، برنامه فشرده و تأثیر قرآن بر زندگیاش سخن گفت.
حسننژاد ۲۱ ساله، در این دوره در رشته حفظ کل بالای ۱۸ سال شرکت کرده است. روخوانی را از حدود ۱۰ سالگی و از ۱۲ سالگی بهطور پیوسته، حفظ قرآن را آغاز کرده است.
نکته قابل توجه در سابقه این حافظ، توانایی او در حفظ به مدت یک سال، همزمان با تحصیل در مدرسه است. روزی ۱۰ ساعت یعنی از ساعت 13 تا نیمه شب را صرف حفظ قرآن کرده؛ و بیشتر درسهای مدرسه را در همان ساعات بین حفظ آیات مطالعه داشته است. او اذعان دارد که حفظ قرآن تأثیر بسیار مثبتی بر درسهایش گذاشته و معدلش را بالا برده است.
خبرنگار ایکنا از کردستان برای آشنایی بیشتر با این شرکتکننده مسابقات سراسری قرآن، گفتوگویی انجام داده است که با هم میخوانیم؛
وی که فرزند دوم خانواده است و مادرش اولین مربیاش بوده، در پاسخ به دشواری استمرار در مسیر حفظ، به نقش قرآن در مدیریت اضطراب اشاره کرد و گفت: در یکی از امتحانات مدرسه که اضطراب زیادی داشتم، با خواندن یک آیه از قرآن، آرام شدم و متوجه تأثیر عمیق قرآن شدم.
نازنین حسننژاد، خانواده و محیط اطراف را عاملی حیاتی برای موفقیت در حفظ قرآن دانست و افزود: اگر خانوادهای بخواهد فرزند قرآنی تربیت کند، اما حمایت محیطی نباشد، این اتفاق نمیافتد.
این حافظ کل، روش بهینه برای حفظ را ترکیبی از سه شیوه اصلی بیان کرد و گفت: یک حافظ باید هر سه روش تصویری، آوایی و مفهومی را داشته باشد. قطعاً مفهوم آیه باید مشخص باشد و هر سه کنار هم باشند.
حسننژاد که پس از اتمام حفظ، اولین مسابقه دانشآموزی شرکت کرده و رتبه اول را کسب کرده است، معتقد است حفظ قرآن، نقش مستقیمی در شناخت عمیقتر مفاهیم دارد و اظهار کرد: وقتی یک آیه را حفظ میکنیم، شاید بیش از صد یا هزار بار آن را تکرار کنیم. این تکرار باعث میشود تدبر و ترجمه مفاهیم در ذهن ما بسیار تأثیرگذار باشد.
وی همچنین به موفقیتهای خود در مسابقات مختلف اشاره کرد و افزود: کسب رتبه اول مسابقات دانشآموزی، کسب رتبه چهارم کشوری سال گذشته، رتبه اول مسابقات گروهی بسیج و رتبه اول سفیران نور از جمله افتخارات است.
این حافظ قرآن کریم در پایان، خطاب به جوانان گفت: همه جوانان باید به سمت حفظ قرآن بیایند؛ چون بهترین راهنما و الگویی است که میتوانند از آن تأثیر گیرند. با ورود به عرصه حفظ، بحث روخوانی و تجوید قوی میشود و در کنار آن میتوان تدبر در تفسیر و ترجمه مفاهیم را نیز انجام داد.