ابلاغ ماده واحده «تکمیل ترکیب اعضای شورای عالی نوجوانان و جوانان»، انصراف ۱۹ هزار مادر از سقط جنین با حمایتهای «نفس»، افزایش سرانه آموزشی و بهداشتی پایتختنشینان، تغییر دستورالعملهای خدمات بهداشتی حج، برپایی تجمعات عزاداری حضرت زهرا(س) در ۱۵ میدان اصلی پایتخت و امضای تفاهمنامه ۲۱۰ میلیارد تومانی برای محرومیتزدایی از قشم از مهمترین رویدادها و اخبار اجتماعی در آخرین هفته آبان ماه است.

به گزارش ایکنا؛ ابلاغ ماده واحده «تکمیل ترکیب اعضای شورای عالی نوجوانان و جوانان»، کاهش ۴.۷ میلیونی جامعه گیمرهای ایران، انصراف ۱۹ هزار مادر از سقط جنین با حمایتهای «نفس»، اعلام فراخوان مقاله کنفرانس بینالمللی «گردشگری و معنویت»، افزایش سرانه آموزشی و بهداشتی پایتختنشینان، تغییر دستورالعملهای خدمات بهداشتی حج، برپایی تجمعات عزاداری حضرت زهرا(س) در ۱۵ میدان اصلی پایتخت و امضای تفاهمنامه ۲۱۰ میلیارد تومانی برای محرومیتزدایی از قشم از مهمترین رویدادها و اخبار اجتماعی در آخرین هفته آبان ماه است.
درسگفتارهای «خانواده؛ محور زندگی و آگاهی» با موضوعات «حقوق و تکالیف خانواده»، «تقویت تابآوری و ارتقای مهارتهای اجتماعی» و «خانواده؛ پناهی امیدآفرین» یکی از تولیدمحتواهای جذاب و خواندنی در گروه اجتماعی ایکناست که مورد مخاطبان قرار گرفته است.
دانشآموز آگاه و عمره دانشجویی از سوژههای دیگری است که در هفته پایانی ایکنا به آنها پرداخته شده و کارشناسان برجسته به نکات مهمی در این زمینه اشاره کردهاند. در ادامه گزیدهای از رویدادها، درسگفتارها و مصاحبههای یادشده آمده است.
ابلاغ ماده واحده «تکمیل ترکیب اعضای شورای عالی نوجوانان و جوانان»
مسعود پزشکیان، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «تکمیل ترکیب اعضای شورای عالی نوجوانان و جوانان» که در جلسه ۹۲۳ مورخ ۱۴۰۴/۰۸/۱۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی بهتصویب رسیده است، را برای اجرا ابلاغ کرد.
«ماده واحده با استناد به بند ۲۴ ماده ۳ اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان(مصوب جلسه ۹۰۰ مورخ ۰۸/۰۳/۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی) و ناظر به اتمام دوره عضویت اعضای حقیقی موضوع مصوبه جلسه ۸۶۷ مورخ ۲۵/۰۵/۱۴۰۳ و در راستای تکمیل ترکیب اعضای این شورا؛ آقایان ابراهیم نورمحمدی، سیدمحمد بطحائی، حامد تقدیری و خانم فاطمه قاسمپور، برای مدت ۳ سال برای عضویت در شورای عالی نوجوانان و جوانان انتخاب میشوند».
برترین انسانرسانههای «سوگواره بینالمللی روایت اربعین» معرفی شدند
آیین اختتامیه «سوگواره بینالمللی روایت اربعین» و بازخوانی حماسه اقتدار ملت ایران در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه دوشنبه ۲۶ آبان ماه در تالار امام خمینی(ره) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور جمعی از مسئولان و دانشجویان برگزار شد.
در آغاز این مراسم، حجتالاسلام علی خدیوی، دبیر سوگواره بینالمللی روایت اربعین و مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی، در سخنانی با اشاره به برگزاری اختتامیه سومین و چهارمین دوره سوگواره بینالمللی اربعین حسینی، اظهار کرد: «اختتامیه سوگواره سوم، به دلیل شرایط جنگ برگزار نشد.
وی در ادامه به اهداف این سوگواره اشاره کرد و گفت: در برنامه سوگواره، سه هدف اصلی را دنبال میکنیم: نخست، عمل به توصیه امام راحل که بر زنده نگهداشتن یاد و نام امام حسین(ع) در ماههای محرم و صفر تأکید داشتند. همه ما باید بکوشیم تا این قیام بزرگ را که نماد مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم، فساد و قلدری است، هر ساله بازتولید و ترویج کنیم. یاد امام حسین(ع) و آیینهای محرم و صفر، همواره در دل دانشگاه زنده است و زنده خواهد ماند.
محمد اسماعیل قیداری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه نقش دانشگاه در تقویت امنیت ملی را برشمرد و گفت: دانشگاه باید دو مأموریت کلیدی را دنبال کند: اول، شتاببخشی به تولید علم. هرچه سطح دانش اجتماعی یک ملت بالاتر باشد، امنیت ملی آن کشور بیشتر خواهد بود. بنابراین، هر اندازه تولیدات علمی افزایش یابد و این دانش به محصول تبدیل شود، امنیت ملی ما نیز تقویت میشود. هرکس که علم تولید میکند یا میآموزد، سرباز این کشور محسوب میشود، حتی اگر دارای عقاید متفاوتی باشد.
قیداری بر ارتقای کیفیت دانشگاهها به عنوان دومین وظیفهٔ مهم تأکید کرد و افزود: از نظر کمی در حوزه دانشگاهها رشد داشتهایم، اما اکنون کیفیتبخشی به دانشگاهها برای تربیت دانشجویان برتر و ارتقای امنیت ملی، امری ضروری است.
بخشی از این مراسم به رونمایی از سه اثر برجسته با عناوین «روایت دیدهها، شنیدهها و گفتهها» اختصاص یافت که شامل مجموعهای از آثار برگزیده سه دوره سوگواره در قالب عکس، شعر و خاطره بود.
مدیریت مردمی بقاع متبرکه؛ از ساعت فعالیت تا بهینهسازی مصرف انرژی
ایکنا در راستای بررسی جزئیات تصمیمگیری درباره ساعات فعالیت آستان امامزادگان و نحوه پرداخت هزینههای جاری در این اماکن متبرکه به گفتوگو با حجتالاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه پرداخته است.

حجتالاسلام نوروزپور در این مصاحبه گفت: موضوع ساعات فعالیت بقاع متبرکه تابع شرایط و وضعیت خاص هر بقعه است. در واقع، هیچ دستورالعمل ثابت و یکسانی برای همه بقاع وجود ندارد، زیرا میزان حضور زائران، موقعیت مکانی، امکانات، شرایط امنیتی و وضعیت فرهنگی هر منطقه با دیگری متفاوت است. در بقاعی که میزان مراجعه و حضور زائران زیاد است، معمولاً هیئت امنا تصمیم میگیرد تا ساعات بیشتری از شب و روز دربهای بقعه باز باشد تا مردم بتوانند در هر زمان برای زیارت حضور یابند. برای نمونه، در برخی امامزادهها بهویژه در شهرهای بزرگ یا در شبهای خاص همچون شبهای جمعه و ایام مذهبی، بقعه بهصورت شبانهروزی فعال میماند. در مقابل، در مناطق روستایی یا بقاعی که معمولاً پس از اقامه نماز مغرب و عشا تردد زائران کاهش مییابد، دربها زودتر بسته میشود؛ گاه حتی یک ساعت پس از نماز، هیئتامنا تصمیم به تعطیلی بقعه میگیرد.
وی افزود: هر بقعه متبرکه هیئت امنای خاص خود را دارد و تصمیمگیری درباره ساعت بازگشایی و تعطیلی در همان سطح انجام میشود. البته شورای تأمین شهرستانها نیز ممکن است بنابر ملاحظات امنیتی و حفاظتی دستورالعملهایی را برای اماکن مذهبی تدوین و به هیئتامنا ابلاغ کند تا از منظر حراست و مراقبت بهتر عمل شود. بنابراین، نمیتوان برای تمام بقاع کشور یک نسخه واحد و الزامآور صادر کرد، بلکه لازم است هر مجموعه با در نظر گرفتن شرایط محلی و با هماهنگی مراجع انتظامی تصمیمگیری کند.
تکالیف مهم زوجین برای تأمین استحکام خانواده
مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی «خاتم» در همکاری با خبرگزاری ایکنا با باور به اینکه خانواده اسلامی، سنگ بنای تمدن نوین اسلامی است، مجموعهای ارزشمند از درس گفتارهای تخصصی را با عنوان «خانواده؛ محور زندگی و آگاهی» تولید کرده است.
در این سلسله گفتارهای آموزشی، اساتید و صاحبنظران برجسته به بررسی ژرفترین مباحث در حوزههای سلامت روان، تربیت نوجوان، تحکیم بنیان خانواده و سواد رسانهای و ... خواهند پرداخت. با ما در این سفر معرفتی همراه شوید تا بیاموزیم چگونه میتوان خانواده را به کانونی امن، پرنشاط و پایدار برای پرورش نسل فردا تبدیل کرد.

اردشیر بهرامی، پژوهشگر حوزه خودکشی در نهمین قسمت از مجموعه آموزشی «خانواده؛ محور زندگی و آگاهی» به موضوع «
خانواده؛ پناهی امیدآفرین» پرداخته است.
وی در این درسگفتار تأکید کرد: خودکشی در خلأ اتفاق نمیافتد، بلکه در بستری از مناسبات پیچیده، شامل روابط عاطفی، اجتماعی، ذهنی و معنایی رخ میدهد؛ آن هم در فضای خانواده و اجتماع. «انسداد اجتماعی، ارتباطی و معنایی» که در زندگی بسیاری از افراد وجود دارد، موجب میشود خانواده که باید پناهگاهی امن، آرام و آکنده از مهر و عاطفه باشد، کارکرد اصلی خود را از دست بدهد.
در نتیجه، هنگامی که افراد در شرایط بحرانی قرار میگیرند، به سمت پنهانکاری سوق داده میشوند. برای درک این مسئله، از دخترم پرسیدم؛ «مسئله اصلی نسل زد در ارتباط با والدین چیست؟» پاسخ داد: «به نظر من پنهانکاری است.» وقتی دلیل آن را جویا شدم، گفت: «به این خاطر که وقتی خانواده سرزنش میکند، وقتی قضاوت میکند و وقتی با کوچکترین خطایی از سوی نوجوان، برخوردی تند و شمشیرگونه دارد، آن فرد اگر اتفاق جدیتری برایش بیفتد، دیگر نمیتواند مشکلش را با پدر یا مادر در میان بگذارد».
مسئله دقیقاً از همین نقطه آغاز میشود. اگر یک فضای باز روانی، اجتماعی و عاطفی در ارتباط با اعضای اصلی خانواده خود ایجاد کنیم و نگاه و برخوردمان توأم با سرکوب، انسداد و بستن فضا نباشد، شاید اساساً بسیاری از مشکلات به وجود نیایند. در چنین شرایطی، ممکن است اصلاً چرخه بسیاری از آزارهایی که کودکان و نوجوانان از مدرسه، محیط اجتماع یا دوستان خود دریافت میکنند، ادامه نیابد و فرد به موقع به پناه پدر یا مادر بیاید و بگوید: «من در شرایط بحرانی هستم.»

وی در بخشی از این درسگفتار گفت: یکی از ویژگیهای تابآوری، «بازسازی» است. بازسازی به این معناست که بالاخره هر انسانی در مواجهه با مسائل اجتماعی، فردی، استرس و ناراحتیها، گاهی به عدم تعادل میرسد. هر فردی عدم تعادل را در زندگی خود تجربه میکند. اگر نگوییم هر روز، دستکم در هفته یک یا دو بار و در ماه چندین بار، این ناراحتیها به انسان هجوم میآورند و فرد آن حالت تعادل را از دست میدهد. فشارهای زندگی، استرس و حتی مسائل شهری مانند ترافیک، آلودگی محیط زیست و آلودگی هوا، همگی انسان را از آن حالت تعادل خارج میکنند.
فرد تابآور کسی است که بتواند حالت اولیه خود را در درون خود بازسازی کند و به آن بازگردد. شاید شما بتوانید ظرفیت تحمل بسیاری از مسائل را در درون خود افزایش دهید، اما اینکه بتوانید دوباره به حالت اولیه بازگردید، این نیز مرحلهای مهم از تابآوری است. بنابراین، بازگشت به آن حالت اولیه و بازسازی ویژگیهای درونی انسان و ایجاد تعادل در درون، از دیگر ویژگیهای فرد تابآور به شمار میآید.

سمیه حسنیحلم، مشاور حقوقی خانواده در درسگفتار یازدهم با عنوان «
ازدواج آگاهانه؛ آشنایی زوجین با حقوق و تکالیف» نیز گفت: یکی از آگاهیهایی که هم متخصصان برای ورود به رابطه ازدواج و زندگی زناشویی توصیه میکنند، آگاهیهای مهارتی، روانشناختی، شرعی و حقوقی است. گرچه بهترین زمان برای فراگیری این مطالب پیش از آغاز رابطه است، اما تمامی افراد متأهل نیز از این آگاهیها و مهارتها بینیاز نیستند.
وی در دوازدهمین قسمت از مجموعه آموزشی «خانواده؛ محور زندگی و آگاهی» به
«حقوق و تکالیف خانواده» پرداخته است. وی در بخشی از این درسگفتار با عنوان «تکالیف مهم زوجین برای تأمین استحکام خانواده» آمده است: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، استحکام خانواده است. بارها تأکید کردهایم که یکی از تکالیف زوجین در کنار یکدیگر تلاش برای حفظ انسجام و تقویت بنیان خانواده است. این تکلیف مشترک است و نمیتوان آن را صرفاً متوجه آقا یا خانم دانست. در کنار تمام این مباحث لازم است زوجین گفتوگو کنند که منظور از کمک به حفظ پایداری و استحکام خانواده چیست و چه اقداماتی میتوان برای تقویت این بنیان انجام داد تا خانواده از هرگونه تنش، لرزه و تزلزل دور بماند.
مدرسه؛ خاستگاه تقویت تفکر انتقادی و استقلال فکری دانشآموزان
این پرسش، کلید بسیاری از پاسخهای فرداست: «نیروی انسانی متعهد و آگاهی که باید پرچمدار مبارزه با استکبار در عصر حاضر باشد، چگونه باید تربیت شود؟»
در این راستا ایکنا به قلب کانونهای تربیت رفته است: از خانواده به عنوان نخستین سنگر خودباوری، تا مدرسه در جایگاه کانون تعلیم تفکر؛ از مسجد به عنوان پایگاه تربیت دینی و اجتماعی، تا رسانه در نقش جبهه پیچیده امروز؛ تا در گفتوگو با کارشناسان و دغدغهمندان عرصه تعلیم و تربیت دریابیم چگونه میتوان نسلی «هوشمند»، «ایمانمحور» و «اثربخش» پرورش داد تا در میدان نابرابر مبارزه فرهنگی و سیاسی امروز، نه تنها مغلوب نشود، که سربلند و پیروز میدان باشد.
مدرسه، جایی فراتر از دیوارهای کلاس و نمرههای امتحان است؛ جایی که بذر تفکر و مسئولیت در دل دانشآموزان کاشته میشود. در مدرسه، معلم فقط انتقالدهنده دانستهها نیست و الهامبخش اندیشه و ایمان است. اگر فضای آموزشی به میدان گفتوگو، پرسشگری و کشف حقیقت تبدیل شود، نوجوان امروز میآموزد که چگونه با تکیه بر هویت دینی و ملی خود در برابر جریانهای تحریف و سلطه فرهنگی بایستد. مدرسهای که در آن «فکر کردن» ارزش باشد و «باور داشتن» تمرین شود، میتواند نسلی تربیت کند که آگاهانه، مسئولانه و مؤمنانه در مسیر عزت و استقلال قدم بردارد.

علیرضا عصاره، استاد دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی رفتیم؛ استادی که بیش از دو دهه در دورههای کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب تدریس کرده و پژوهشهای او در حوزههای نظریههای برنامه درسی، فرهنگ و خانواده، خلاقیت و نوآوری در آموزش، تربیت اخلاقی و دینی و تربیت معلم شناخته شده است. او در این گفتوگو از نقش مدرسه و معلم در شکلگیری خودباوری، استقلال فکری و تفکر انتقادی دانشآموزان سخن میگوید؛ از اینکه چگونه میتوان در دل کلاس درس، نسلی پرورش داد که هم اهل ایمان باشد و هم اهل اندیشه.
علیرضا عصاره در این مصاحبه گفت: آشنایی معلم با روانشناسی تربیتی، شناخت نیازهای فردی و اجتماعی شاگردان و تسلط بر محتوای درسی سه محور اصلی در تربیت نسلی آگاه و مسئولیتپذیر است. حتی اگر کتابهای درسی نواقصی داشته باشند، این خلاقیت و مهارت تربیتی معلم است که میتواند شرایط را بهبود بخشد و فضای پرسشگرانه و دموکراتیک در کلاس بیافریند.
کودکان ذاتاً خلاق و پرسشگر هستند؛ اما این ویژگی تنها زمانی پایدار میماند که از سوی والدین و معلمان تقویت شود. پاسخگویی صبورانه به پرسشها، تشویق به تحقیق و گفتوگو و ایجاد احساس امنیت روانی، بذر تفکر انتقادی و خلاقیت را در آنان میرویاند. در مقابل، بیتوجهی، توبیخ یا خاموشکردن صدای کودک، روح پرسشگری را در او میمیراند.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
جزئیات «طرح تحول پرورشی» از زبان معاون وزیر آموزش و پرورش
نشست خبری سیدصادق حسینزاده ملکی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش دوشنبه ۲۶ آبان ماه در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد.
حسینزاده ملکی یکی از اولویتهای اصلی دولت را تحول در تعلیم و تربیت و تبدیل آن به دغدغه اول کشور دانست و گفت: برای نیل به این هدف، ایجاد تحولات اساسی در دو حوزه توسعه عدالت و ارتقای کیفیت ضروری است. این تحول باید عالمانه، بیحاشیه و بهطور ریشهای در مدرسه اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: طرح تحول پرورشی دارای ابعاد مختلفی است که یکی از آنها «آیندهنگاری ایران» با هدف ترسیم چشمانداز مطلوب کشور در افق ۱۴۲۰ است. اگرچه فعالیتهای پرورشی مؤثری وجود دارد، اما این فعالیتها محدود به قشر کوچکی از دانشآموزان است. مشکل اصلی در برنامه درسی، فقدان فرصت کافی برای «تمرین مهارتهای خوشبختی» است. ساحتهای پرورشی باید این فرصت را به صورت عادلانه برای همه دانشآموزان فراهم آورند.
انتقاد از سیاست تعطیلی مدارس تا پیگیری دو چالش اصلی
نشست خبری محمود امانیطهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، چهارشنبه ۲۸ آبان ماه با حضور معاونان و مشاوران دبیرکل در دبیرستان ماندگار البرز برگزار شد.
وی در بخشی از نشست خبری درباره تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: با سابقهای طولانی در حوزه آموزش و تألیف کتابهای درسی و همچنین مدیریت کل این حوزه، همواره در این فضا زیسته و رشد کردهام و در دولتهای مختلف به این خدمت اشتغال داشتهام. من عمیقاً معتقدم تمام مسئولانی که در تدوین سند تحول نقش داشتند، احتمالاً با حسن نیت و تلاش فراوان اقدام کردند. تمام وزیرانی که در این دورهها حضور داشتند، نسبت به این موضوع بیتفاوت نبودهاند. اگرچه کشور ما فاصله زیادی تا نقطه مطلوب دارد، اما برای پیمودن این راه باید آماده گذر زمان بوده و در عین حال، اهتمامی سالانه برای پیشرفت داشته باشیم.

وی افزود: تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری و پوشش گسترده این موضوع در رسانهها سبب شده است که امروز این سند احتمالاً به یکی از شناختهشدهترین اسناد کشور تبدیل شود؛ به گونهای که نام آن به گوش تمام مردم ایران رسیده است و این یک مزیت بزرگ محسوب میشود. حدود ۱۴ سال از عمر این سند میگذرد، اما در یک سال و نیم اخیر، نقشه راهی تدوین و ارائه شده که به پروژههای مشخصی تفکیک گردیده و جلسات هفتگی برای پیگیری آنها در حال برگزاری است. در تیرماه ۱۴۰۳، با تغییر فضای اجرایی کشور، این امکان فراهم شد تا مسئولین مربوطه استقرار یابند و این نقشه راه به طور کامل به تصویب برسد و با امضای وزیر آموزش و پرورش، به مسئولین اجرایی ابلاغ شود. هم اکنون جلسات مرتبط در جریان است و این نکته بسیار حائز اهمیت است.
امضای تفاهمنامه ۲۱۰ میلیارد تومانی برای محرومیتزدایی از قشم
تفاهمنامه همکاری میان بنیاد علوی و سازمان منطقه آزاد قشم با هدف اجرای برنامههای توسعهای و محرومیتزدایی در مناطق هدف جزیره قشم، سهشنبه ۲۷ آبان در محل بنیاد علوی و با حضور محمود عسکریآزاد، مدیرعامل بنیاد و عادل پیغامی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم امضا شد.
براساس این تفاهمنامه، مجموعاً ۲۱۰ میلیارد تومان برای اجرای طرحهای محرومیتزدایی اختصاص مییابد و این اعتبارات در قالب تسهیلات درمانی، تسهیلات مسکنی، طرح خرد و خانگی و طرح کارگاهی در مناطق هدف جزیره قشم به کار گرفته خواهد شد.
نگاه اسلام به بحران محیط زیست؛ همه افراد مسئولند
آیتالله احمد مبلغی، استاد درس خارج فقه محیط زیست حوزه علمیه طی یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده، به بازخوانی قاعده «لاضرر» در مواجهه با بحران زيست محیطی پرداخته است که در ادامه با هم میخوانیم.
در جهانی که از زخمهای عمیق بر پیکر زمین رنج میبرد و با پیامدهای پیچیده یک بحران زیستمحیطی فراگیر دستوپنجه نرم میکند، بازگشت به اصول بنیادین و جستجوی راهحل در گنجینه فقه، امری ناگزیر است. شايد در نگاه کلاسیک، قاعده فقهی «لاضرر و لاضرار»، با آن صراحت کمنظیرش، اصلی برای تنظیم روابط اجتماعی محدود و جلوگیری از زیانهای ملموس و مستقیم به نظر میرسد، اما آیا این قاعده کهن، ظرفیتهای تشریعی برای پاسخگویی به یکی از مدرنترین و پیچیدهترین بحرانهای بشری را در خود دارد؟
نوشتار پیشرو بر آن است تا با کاوش در لایههای عمیق این اصل فقهی، نشان دهد که چگونه «لاضرر» میتواند در قامت یک «اصل فقهی راهبردی تمدنی» ظهور و بنیانی مستحکم برای فقه محیط زیست فراهم کند.
متن کامل یادداشت را
اینجا بخوانید.
وداع با مفاهیم کلیشهای حوزه زنان در الگوی سوم زن مسلمان
نقش معاونت امور زنان و خانواده، بهعنوان نهاد اصلی و متولی پیگیری، پایش و رفع موانع ساختاری و فرهنگی، نقشی بیبدیل و راهبردی است. این نهاد، نه تنها چشمِ بینای جامعه زنان، که حلقه اتصال اراده ملی و توانمندیهای ناب بانوان ایران زمین است.
حضور زهرا بهروزآذر، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به مناسبت آغاز بیستوسومین سال فعالیت خبرگزاری ایکنا در محل این رسانه، فرصتی مغتنم برای بازخوانی نقشها و تکالیف این حوزه در جامعه بود. گفتوگویی بیپرده درباره مهمترین دغدغهها، دستاوردها و افقهای پیشِ روی بانوان ایرانی.
وی در این مصاحبه تأکید کرد: تلاش ما بر این است که موانع رشد و شکوفایی زنان را در عرصههای مختلف شناسایی کنیم. در حوزه اقتصادی، برنامه اشتغال زنان را دنبال میکنیم و میکوشیم زنان را از یک قالب کلیشهای خارج سازیم. زنان، گروههای متنوعی هستند و نمیتوان وقتی از ایشان سخن میگوییم، نسخه یکسانی برای همه ارائه داد. زنان خانهدار، زنان سرپرست خانوار، دختران فارغالتحصیل دانشگاهی، دختران دانشجو، زنان مددجو، زنان بازنشسته، مادران دارای فرزند معلول و... هر کدام روایتها، داستانها و نیازهای خاص خود را دارند.

تلاش ما این است که در درجه اول، صدای این گروهها را بشنویم. نسبت به بسیاری از آنان بیتوجهی کردهایم، از آنان غفلت ورزیدهایم و مسائلشان را به درستی نمیشناسیم. برای مثال، در موضوع «زنان سرپرست خانوار»، یک عنوان کلی برای این قشر در نظر گرفته شده است؛ اما زن سرپرست خانوارِ ناشی از فوت همسر، با زن سرپرست خانوار ناشی از طلاق و با بانویی که به سن تجرد قطعی رسیده و ازدواج نکرده است ـ که نه تنها «خودسرپرست» است، بلکه در بسیاری از موارد، مسئولیت والدین سالمند خود را نیز برعهده دارد ـ هر کدام مسائل حقوقی و حمایتی متفاوتی دارند و عواملی که در ارتقا و شکوفایی آنان مؤثر است نیز با یکدیگر تفاوت دارد.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
اعزام نخستین گروه عمره دانشجویی
در بیست و یکمین دوره عمره دانشگاهیان ۱۲۲ هزار نفر ثبتنامکردند که ۸ هزار نفر اعزام میشوند. سفر عمره از ۲۵ آبان آغاز شده و تا ۲۷ آذر ادامه دارد. نخستین کاروان بیست و یکمین دوره عمره دانشگاهیان ۲۵ آبانماه از ساری و تهران راهی سرزمین وحی شدند.
عمره دانشجویی؛ چگونه سفری به وسعت یک عمر بسازیم
پس از وقفه هشت ساله در برگزاری عمره، با ازسرگیری این سفر روحانی، دانشجویان با اشتیاقی وافر چشم به راه اعلام سهمیهها بودند. در نوبت نخست، چهار هزار سهمیه به دانشجویان اختصاص یافت؛ اما استقبال و حجم ثبتنامها چنان بود که در مرحله بعد، این عدد به هشت هزار و ۵۰۰ نفر افزایش یافت. در آیینی شورانگیز و معنوی، دانشجویانی از اقصی نقاط ایران در دانشگاه تهران گرد هم آمدند تا اگر نامشان در قرعهکشی الکترونیکی برنده نشد، این فرصت را داشته باشند که در قرعهکشی زنده سالن، بخت خود را بیازمایند و رهسپار دیار دوست شوند.
اگر گمان میبرید تمامی داوطلبان عمره دانشجویی، همشکل و همعقیده هستند، پای صحبتهای حجتالاسلام سیدمحمد طاهری، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان بنشینید تا بیشتر با حال و هوای عمره دانشجویی آشنا شوید.
حجتالاسلام طاهری در این مصاحبه گفت: با توجه به افزایش قیمت سفرهای عتبات و با تأکیدی که بر بهرهمندی دانشجویان از این سفر معنوی داریم، با همکاری و پیگیریهای صورت گرفته، طرحی اقتصادی طراحی شده که شامل دو شب اقامت در نجف اشرف، سه شب اقامت در کربلای معلی و نیز زیارت شهرهای کاظمین و سامرا میشود.
مشخصات این سفر اقامت در حسینیهای مجهز، استفاده از تغذیه استاندارد سازمان حج و زیارت و بهرهمندی از ناوگان حملونقل تحت نظارت این سازمان است. هزینه سفر هشت میلیون و پانصد هزار تومان و تقریباً نصف هزینه معمول است. این طرح بدون شک استقبال گستردهتری را از سوی دانشجویان به همراه خواهد داشت.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
وداع کاروان دانشجویی با حرم نبوی
آخرین شب اقامت نخستین کاروان دانشجویی عمره مفرده در محضر پیامبر اعظم(ص) است. حالوهوای حرم نبوی و فضای بینالحرمین در مدینه رنگ و بوی ویژهای به خود گرفت.
اینجا، نگاهی چون نگاه محمد(ص)، هر لحظهاش خورشیدی تمام و هر پرتوش، ماهی کامل است، لحظات آخر حضور را دریاب، اینجا در محضر انسانی کامل ایستادهای که رسالتش ایجاد سپاه توحید بود و هنرش تغییر انقلاب از ارزشهای جاهلی.
اندک اندک به لحظات پایانی محضر پیامبر(ص) نزدیک میشویم، باید خود را به ساحت وجودی ایشان نزدیکتر کنیم و بیش از پیش برای آشنایی با معرفت و محبتش آماده کنیم. این لحظات دیگر تکرار نخواهد شد، استراحت را از چشمانت بگیر و در سایه گنبد خضرا و جوار ائمه بقیع(ع) به عبادت و زیارت بپرداز. امشب با حس شکر، اندوه و بهرهگیری معنوی، فرصت ناب حضور در این شهر نورانی را غنیمت شمار.
سفر عمره فرصتی استثنایی برای خودسازی زائران است
حجتالاسلام والمسلمین میثم حمیدینیک، مسئول فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در مدینه در گفتوگو با ایکنا با بیان اینکه فعالیتهای فرهنگی بعثه در مدینه در چهار سطح اجرا میشود، گفت: سطح اول برنامهها زائرمحور است؛ در این بخش پویشهایی مانند «لحظههای بیکران» برگزار میشود که دانشجویان میتوانند عکسها و دلنوشتههای خود را به اشتراک بگذارند و در صورت امکان، هدیهای از سوی مقام معظم رهبری دریافت کنند.
وی افزود: سطح دوم برنامهها کاروانمحور است. روحانی کاروان تمامی امور مناسکی دانشجویان از جمله عملیات احرام و سایر مناسک عمره را نظارت میکند و برنامههای فرهنگی متناسب با هر کاروان ارائه میدهد. در سطح سوم که هتلمحور بود، برنامههایی مانند مدینهشناسی، محافل انس و معرفت، دعای کمیل و زیارت ویژه برای دانشجویان تدارک دیده شده است تا تجربهای معنوی و متفاوت داشته باشند.
وی سطح چهارم فعالیتها را بحثمحور خواند و گفت: در این برنامهها، گروههای مختلف از جمله معلمان، زوجهای جوان، پزشکان، پرستاران و خانواده شهدا دعوت میشوند و جلسات ویژهای با ارائه مطالب آموزشی و معنوی برگزار میشود.
برپایی تجمعات عزاداری حضرت زهرا(س) در ۱۵ میدان اصلی پایتخت
مصطفی زیبایینژاد، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اعلام آغاز برنامههای بزرگداشت و گرامیداشت ایام عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) از اجرای مجموعهای متنوع و فراگیر از برنامهها در سراسر پایتخت خبر داد.
وی تأکید کرد: امسال نیز همانند سالهای گذشته، هماهنگیهای وسیعی میان شهرداری تهران، هیئات مذهبی، مجموعههای جهادی و گروههای مردمی انجام شده تا فضای عمومی شهر متناسب با شأن والای حضرت صدیقه طاهره(س) آراسته شود و مراسمهای عزاداری ایام فاطمیه با مشارکت گسترده شهروندان برگزار شود.
وی ادامه داد: برنامههای امسال با شعار محوری «رمز پیروزی ما یا زهراست» در سطح شهر اجرا خواهد شد؛ شعاری که، یادآور نقش بیبدیل حضرت زهرا(س) در پاسداری از حقیقت، مجاهدت در راه ولایت و الهامبخشی به نسلهای مؤمن و انقلابی است. این شعار، خطمشی محتوایی و فرهنگی برنامههای امسال را تعیین میکند و قرار است در تمامی برنامههای این ایام به صورت برجسته منعکس شود.
تغییر دستورالعملهای خدمات بهداشتی حج
سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در گفتوگو با ایکنا با اشاره به اینکه مصاحبه پزشکان، پرستاران و کادر درمانی اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۵ به اتمام رسیده است، گفت: مذاکرات حج ۱۴۰۵ صورت گرفته و دولت عربستان دستورالعمل مربوط به خدمات بهداشتی و درمانی را به کشورهای اسلامی ارائه کرده است.
وی اعلام کرد: دستورالعمل جدید با گذشته تفاوت کرده و براساس دستورالعمل جدید هر کشور اسلامی موظف است در قسمت بهداشتی و درمانی با یکی از شرکتهای عربستانی که این خدمات را ارائه میکنند، قرارداد امضا کند. همین شرکتها واسط بین وزارت بهداشت سعودی و بعثههای کشورهای اسلامی هستند.
مرعشی در پاسخ به این سؤال که براساس دستورالعمل جدید آیا امکان برپایی بیمارستان توسط ایران در ایام حج وجود دارد؟ گفت: عربستان برای داشتن بیمارستان قوانین جدیدی مصوب و اما و اگرهایی برای وجود بخش بستری در آنها مطرح کرده است؛ اما امکان راهاندازی درمانگاه در هتلها و مراکز تجمع حجاج وجود دارد که البته تعداد پزشک، محل برپایی درمانگاه، زائرانی که خدمات میگیرند، در اختیار بودن یک آمبولانس برای پنج مطب، دریافت مجوز و ... جزو مقررات راهاندازی مطبهاست.
وی در پاسخ به این سؤال که این تغییرات ارائه خدمات به حجاج را تسهیل میکند یا موانعی را ایجاد خواهد کرد؟ گفت: این شرکت موظف است بر روند کار کشورها نظارت و گزارش کار را به مسئولان سعودی ارائه کند. اگر این شرکتهای واسطه درست عمل کنند، تسهیلگر دریافت خدمات توسط کشورها خواهند بود و دیگر لازم نیست خودمان به دنبال گرفتن مجوز آمبولانس، دفع زباله عفونی و ... برویم و برای هر کدام از این موارد یک قرارداد جدا منعقد کنیم.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
افزایش سرانه آموزشی و بهداشتی پایتختنشینان
نخستین نشست علی رزازی، سخنگوی استانداری تهران، شنبه ۲۴ آبانماه با حضور اصحاب رسانه در استانداری تهران برگزار شد.
در آغاز این نشست اعلام شد که محمدصادق معتمدیان، استاندار تهران، علی رزازی را با حفظ سمت به عنوان «مشاور عالی و مدیرکل حوزه استاندار» و نیز «سخنگوی استانداری تهران» منصوب کرده است. همچنین مقرر شد از این پس، نشستهای رسانهای بهطور مرتب برگزار شود.
در ادامه، علی رزازی به ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله استانداری پرداخت و گفت: طی یک سال اخیر، اجرای ۲۲۸۶ پروژه عمرانی با ۷۹.۵ همت در حوزههای زیرساختی مانند آب، برق و بهداشت در حال انجام است.
وی افزود: در استان تهران، شیوه جدیدی از سفرهای رئیسجمهور تمرین شده و ۶۹ مصوبه زیرساختی برای استان تهران با حضور رئیسجمهور محقق شد و ۳۶ همت اعتبار به این پروژهها تخصیص یافت. در راستای توزیع عادلانه اعتبارات، سفرهای نوین شهرستانی استاندار نیز انجام گرفت. در این سفرها، ابتدا تیمی به شهرستانها اعزام شد و مباحث مربوط به هر شهرستان استخراج شد، سپس سفر استاندار انجام و مسائل با اولویتبندی بررسی شد. در این راستا، ۱۶ سفر شهرستانی انجام شده است.
رزازی با اشاره به کمبود سرانه آموزشی در استان تهران، گفت: در یک سال گذشته، به کمک خیرین، ۱۲۴ مدرسه در قالب ۱۴۰۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش شده که این تعداد تا پایان سال به ۱۴۳ مدرسه خواهد رسید.
وی گفت: با ساخت این مدارس، رتبه تهران در سرانه آموزشی از ۲۸ به ۲۱ بهبود یافته است؛ اما در سند توسعه هفتم، باید به سرانه ۶.۱ مترمربع برسیم. در حوزه بهداشت نیز ۱۳ پروژه بیمارستانی اضافه شده است. اکنون سرانه فعلی ما ۰.۹۳ مترمربع است که با اضافه شدن این بیمارستانها، سرانه درمان تهرانیها به ۱.۴ مترمربع خواهد رسید.
قدرت فرهنگی، بیصدا اما پایدار است
علیاکبر صالحی، رئیس بنیاد ایرانشناسی، عصر شنبه ۲۴ آبان ماه در نشست «ایرانشناسی؛ مطالعات ایران معاصر، دیپلماسی فرهنگی و تعاملات بینالمللی»، گفت: دیپلماسی فرهنگی میتواند پیش از آنکه سوءتفاهم به تنش بینجامد، زمینه شناخت و احترام متقابل را فراهم آورد، صدای تفرقه را کاهش دهد، کلیشهها را اصلاح کند و مجرای گفتوگو را حتی در دشوارترین دورهها باز نگه دارد. قدرت فرهنگی، قدرتی بیصدا اما پایدار است؛ قدرتی که نه بر اجبار بلکه بر جذابیت، اعتماد و فهم مشترک استوار است. در حقیقت، دیپلماسی فرهنگی نه حاشیهای بر سیاست، بلکه باید بستر اصلی آن در جهان امروز باشد و جامعه ایرانشناسی یکی از مهمترین نیروهای محرک آن به شمار میرود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین کشورمان نیز در این نشست گفت: متأسفانه امروز روایت دروغین و جنایتکارانه غالب شده و همینجاست که اهمیت چنین همایشها و گفتوگوهای علمی آشکار میشود تا جهان را آگاه کنیم که این بازی خطرناک، تهدیدی برای همه است. در سنت ایرانی و اسلامی ما آمده است؛ در برابر متکبر، تکبر رواست، اما با کسی که حاضر به گفتوگوست، همواره باید مدارا کرد. اگر بتوانیم این پردههای دروغین را کنار بزنیم، راهی روشن برای آینده ایران، منطقه و جهان گشوده خواهد شد.
در ادامه این نشست، ایرانشناسان ایرانی و خارجی به سخنرانی درباره ظرفیتهای ایرانشناسی و زبان و ادبیات فارسی در جهان پرداختند.
طرح «گردشگری تمدنی» منتظر تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی
نشست تخصصی اجلاس بینالمللی «ایرانشناسی و گردشگری» یکشنبه ۲۵ آبانماه با حضور ایرانشناسان و اساتید ایرانی و خارجی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.
محمدحسین ایمانیخوشخو، رئیس پارک علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی در ادامه گفت: «گردشگری تمدنی» عنوانی نوین و در حال پیگیری برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی است. درواقع این رویکرد، پارادایمی جدید در حوزه فرهنگ و میراث فرهنگی ارائه کرده و با تمرکز بر تمدن چندین هزار ساله کشور، به دنبال تعریف مفهوم گردشگری تمدنی است. هدف اصلی این طرح تقویت هویت فرهنگی و ملی، توسعه پایدار، اقتصاد خلاق و دیگر جنبههای مهم مرتبط است. با تأکید بر این موضوع که گردشگری میتواند پلی برای رسیدن به تمدن باشد، تمرکز ویژهای بر کاهش شکاف نسلی موجود در کشور قرار گرفته است.

ایمانیخوشخو در ادامه بیان کرد: نسل جوان که بسیاری از آنها از تاریخ پربار و تمدن غنی این سرزمین بیخبرند، با راهاندازی تورهای گردشگری تمدنی در مسیر آشنایی با این گنجینه تاریخی قرار خواهند گرفت. در این راستا، حوزههایی نظیر باستانشناسی، مذهب و تمدن با مقوله گردشگری تلفیق شده و برنامههای متنوعی طراحی خواهد شد. این دانشگاه تنها مرکزی است که در کنار فعالیتهای آموزشی و پژوهشی خود، پارک تخصصی فناوری مرتبط با صنایع خلاق نیز ایجاد کرده است و در این زمینه پیشگام است.
سیدسعید هاشمی، عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده دانشگاه علم و فرهنگ گفت: دانشگاه علم و فرهنگ، امروز میزبان نشستهای تخصصی اجلاس ایرانشناسی است و نشستهای دیگری نیز در دانشگاههای معتبری از جمله دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی(ره) برگزار خواهد شد. گردشگری و ایرانشناسی دو مقوله ضروری و مکمل یکدیگر محسوب میشوند. در این اجلاس، محورهای اصلی از جمله گردشگری ادبی، سفرنامهها، گردشگری و ایرانشناسی با حضور اساتید برجسته مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.
هیئت؛ زمینهساز هدایت اجتماعی و تحقق تمدن نوین اسلامی
نشست خبری سومین همایش علمی «هیئت و آئینهای مذهبی»، یکشنبه ۲۵ آبانماه با حضور حجتالاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئت و تشکلهای دینی؛ علی غلامی، دبیر علمی همایش و حجتالاسلام مجید داییدایی؛ مسئول اندیشکده هیئت و عضو شورای علمی همایش در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری، حجتالاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئت و تشکلهای دینی طی سخنانی بیان کرد: کارکرد این نهادها به گونهای است که حتی در صورت عدم مداخله یا حمایت مستقیم حاکمیت، سازوکارهای تنظیمی و جریانساز درونی میان آنها شکل گرفته و تداوم مییابد. با این حال ظرفیت هیئتها فراتر از میزان بهرهبرداری کنونی است و ضرورت دارد با نگاه راهبردی و حداکثری، از توان و جایگاه اجتماعی آنان بهرهمند شد.

غلامی با بیان اینکه در نگاه عمیقتر هیئت را باید محل احیای امر اهل بیت(ع) دانست، گفت: در این چارچوب، هیئت صرفاً موقعیت مناسکی یا احساسی نیست، بلکه بستری برای معرفتافزایی، هدایت اجتماعی و زمینهسازی برای تحقق تمدن اسلامی است. براساس این نگاه هیئت وظیفه دارد نقشی فعال در پرورش انسان مؤمن، مسئول و تمدنساز ایفا کند. بر مبنای نگاه تمدنی نمیتوان تنها بر نقش فرد یا جامعه تأکید کرد؛ بلکه خانواده نیز دارای موضوعیت و اثرگذاری است. از این منظر هیئت میتواند در تشکیل، تثبیت، تحکیم و تعالی خانواده نقشی بیبدیل داشته باشد. در مقابل خانواده نیز میتواند سرمایه انسانی، تربیتی و فرهنگی لازم برای کارکرد تمدنی هیئت را فراهم آورد. بنابراین، هیئت و خانواده دارای رابطه دوسویه و تأثیر متقابل هستند و نباید هیچیک را در دیگری مستحیل و بینقش فرض کرد.
کاهش ۴.۷ میلیونی جامعه گیمرهای ایران طی دو سال
حاجیمیرزایی، مدیرعامل بنیاد بازیهای رایانهای در این نشست گفت: پروژه «پیمایش» یک طرح آماری طولانیمدت در حوزه فرهنگ است که نزدیک به ۱۴ سال به طور مستمر در حال انجام است. پیمایش سال ۱۴۰۴ نیز در حال اجراست و امید میرود نتایج آن در سال ۱۴۰۵ منتشر شود. یکی از مسائل قابل تأمل در پیمایش اخیر، کمبود محصولات فرهنگی ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان است و این پرسش مطرح است که چرا با وجود نهادهای متعدد، محصول شاخصی برای این گروهها تولید نشده است. همچنین برندسازی برای بازیهای ایرانی ضعیف بوده، به طوری که مردم نام بازیهای خاص ایرانی را به راحتی به خاطر نمیآورند.
حاجیمیرزایی تصریح کرد: میانگین سنی بازیکنان در حال افزایش است و برخلاف روند جهانی، تعداد گیمرها در ایران کاهش یافته است. از دلایل این کاهش میتوان به اثرات کرونا و جذب نوجوانان به شبکههای اجتماعی اشاره کرد. با این حال، حدود ۶۰ درصد از کودکان و نوجوانان ایرانی حداقل هفتهای یک ساعت بازی میکنند. با ثابت بودن روش جمعآوری دادهها در سالهای گذشته، روند کاهشی تعداد گیمرها از سال ۱۴۰۰ به بعد واقعیتی مهم و قابل استناد است.

فرزانه شریفی، مشاور پژوهش در بخش دیگر این نشست گفت: مهمترین آمارها نشان میدهد تعداد گیمرها از ۳۴ میلیون نفر در ۱۴۰۰ به ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در ۱۴۰۲ کاهش یافته است. سهم زنان ۳۸ درصد و مردان ۶۱ درصد بود که سهم زنان نسبت به ۱۴۰۰ کاهش داشته است. میانگین زمان بازی روزانه از ۹۳ دقیقه به ۸۳ دقیقه کاهش و میانگین سنی گیمرها از ۲۳ سال به ۲۹ سال افزایش یافته است. استان سمنان کمترین و هرمزگان بیشترین تعداد گیمر را دارد. بازیکنان به سه گروه حرفهای(بیش از ۲۱ ساعت در هفته، ۳.۴ میلیون نفر)، پایدار(۵ تا ۲۱ ساعت در هفته) و علاقمند یا تفننی(۱ تا ۵ ساعت در هفته، ۱۴.۴ میلیون نفر) تقسیم شدند. موبایل با ضریب نفوذ بالای ۹۴ درصد محبوبترین پلتفرم است. در ژانرهای بازی، با افزایش سن تمرکز بر ژانرهای خاص بیشتر میشود و بازیهای ورزشی و اکشن در همه گروههای سنی محبوب هستند.
انصراف ۱۹ هزار مادر از سقط جنین با حمایتهای «نفس»
محمدحسین زارعزاده، مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در آستانه آغاز هفته بسیج، از اعزام ۷۱۵ تیم تخصصی و عمومی «شهید دکتر رهنمون» به مناطق محروم سراسر کشور در خلال این هفته خبر داد و افزود: اوج این مأموریتها در روز چهارم آذرماه خواهد بود که در آن روز، ۳۹۵ تیم به ارائه خدمات سلامتمحور در مناطق کم برخوردار سراسر کشور میپردازند.
زارعزاده در بخش دیگری از سخنانش به گسترش فعالیت مراکز مشاوره «نفس» اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال ۶۹ مرکز جدید تأسیس شده و هم اکنون ۴۲۵ مرکز در سراسر کشور فعال هستند.
وی با ارائه آماری تأثیرگذار از عملکرد این مراکز در شش ماهه اول سال جاری، اعلام کرد: پنج هزار و ۵۵۰ مادر که قصد سقط جنین داشتند، شناسایی شدند که از این تعداد، چهار هزار و ۸۳۰ نفر با اقدامات مشاورهای و حمایتی از این تصمیم منصرف شدند و تاکنون شاهد تولد دو هزار و ۵۰۰ نوزاد بودهایم.
شبکه ملی اطلاعات؛ گذر از فیلترینگ سنتی به اکوسیستم دیجیتال امن
علیمحمد رجبی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات و پژوهشگر سایبری، در گفتوگو با ایکنا به نقش شبکه ملی اطلاعات در «سلامت محتوایی» برای کودکان و نوجوانان پرداخته است.
علی محمد رجبی در این مصاحبه تأکید کرد: با بهرهگیری از شبکه ملی اطلاعات، بستر مناسبی برای گسترش آموزش مجازی همسو با نیازهای بومی و ارزشهای ملی فراهم میشود. این شبکه میتواند زیرساخت امن و مقرونبهصرفهای را برای توسعه مدارس هوشمند، آموزش قرآن و معارف اسلامی، ترویج مهارتهای زندگی و ارتقای سواد رسانهای در اختیار نهادهای آموزشی قرار دهد. گسترش این شبکه و تحقق عدالت در دسترسی، علاوه بر کاهش شکاف دیجیتال بین مناطق مختلف، امکان بهرهمندی همگانی خانوادهها از محتوای آموزشی سالم و متناسب با فرهنگ ایرانی را فراهم میکند.

وی افزود: میزبانی دادهها در داخل کشور، امکان تحلیل و پایش دقیق رفتارهای کاربران را در چارچوب قوانین و موازین اخلاقی میسر میسازد. این ظرفیت، زمینهساز تدوین سیاستگذاریهای فرهنگی مبتنی بر دادههای واقعی و شناخت عمیقتر از سبک زندگی ایرانی خواهد بود. چنین رویکردی امکان طراحی خدمات دیجیتال متناسب با ویژگیهای فرهنگی جامعه را فراهم کرده و وابستگی به دادهها و الگوهای وارداتی را کاهش میدهد. این امر در نهایت به تقویت هویت فرهنگی و ارتقای کیفیت خدمات دیجیتال در کشور منجر میشود.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.