به عنوان یک فرد سالم، آیا به راحتی میتوانید در معابر شهر خود تردد کنید؟ اگر فرزند کوچک دارید میتوانید کالسکه او را در پیادهروها حرکت دهید یا دست فرزندتان را بگیرید و با هم راه بروید؟ دستانداز پیادهروهای شهرتان بیشتر است یا خیابانهای شهرتان؟ حال تصور کنید اتفاقی بیفتد و شما دچار مصدومیت شوید، چه قدر فضای شهرتان امکان تردد راحت به شما را میدهد؟ اگر سن شما بالا برود و بخواهید با عصا تردد کنید، آیا پلههای متعدد باعث اذیت کمر و زانوهایتان نمیشود؟ میدانید همین نامناسب بودن ساختمانها و معابر موجب وارد شدن صدمه به کمر و زانوهای شما میشود؟
حال تصور کنید معلولیت جسمانی دارید، آیا به عنوان یک شهروند که حق شهروندی دارد میتوانید در شهرتان به صورت مستقل و بدون وابستگی به دیگران تردد کنید؟
سالهاست که قانون مناسبسازی معابر در کشور تصویب شده و اقداماتی هم در این خصوص صورت گرفته است. علیرضا زاکانی، شهردار تهران سال گذشته اعلام کرد: «باید با مناسبسازی تهران شرایطی را ایجاد کنیم که مردم بدون نیاز به وسیله امور خود را انجام دهند، این موضوعات در تکالیف شهرداری آمده است که از این دست اقدامها میتوان به برنامهریزی مناسبسازی 600 کیلومتر از معابر تهران در سال آینده اشاره کرد».
یعنی براساس اعلام شهردار تهران قرار بود امسال 600 کیلومتر از معابر مناسبسازی شود اما شهرداری در بیلبوردهایی که اخیراً نصب کرده بود اعلام کرد که ۲۰۰ کیلومتر از معابر برای معلولین مناسبسازی شده است.
غلامرضا رضاییفر، رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی کشور در گفتوگو با ایکنا، در پاسخ به اینکه آیا ادعای شهرداری در خصوص مناسبسازی 200 کیلومتر از معابر شهر تهران صحت دارد و در صورت صحت، آیا این مناسبسازی اصولی صورت گرفته است؟ گفت: باید در شهر بزرگی مثل تهران یک برنامه و نقشه مناسبسازی معابر وجود داشته باشد. اگر الگو و نقشه کلان نداشته باشید و بخواهید محله به محله را بدون برنامه مناسبسازی کنید، به نتیجه نمیرسید.
وی ادامه داد: ما با مسئولان شهرداری در این خصوص صحبت کردیم و آنها اعلام کردند از سال گذشته اقداماتی که در خصوص مناسبسازی صورت میگیرد براساس یک نقشه جامع است. این نقشه جامع به این صورت است که اولویتگذاری شده و مناطق و گذرگاههایی که اولویت دارند را در حال مناسبسازی هستند.
رضاییفر با اشاره به اینکه شهرداری تهران اعلام کرده 200 کیلومتر از معابر تهران را مناسبسازی کردهاند، گفت: اگر فرض کنیم که این 200 کیلومتر به صورت استاندارد و درست مناسبسازی شده است، باز هم سطح تهران 12 هزار کیلومتر معابر دارد. محاسبه کردهام که اگر یک سوم این معابر، معابر اصلی باشند که چون تردد در آنها زیاد است در اولویت مناسبسازی قرار دارند، چهار هزار کیلومتر میشود. حال محاسبه کنید اگر با این سرعتی که شهرداری اعلام میکند، دست به مناسبسازی بزند حدود 20 سال طول میکشد که در صورتی که معابر ثابت باشند و گسترش پیدا نکنند، فقط یک سوم آنها مناسبسازی شوند.
وی تصریح کرد: بنابراین از نظر حجم و میزان، این میزان مناسبسازی با نیاز شهر تهران سنخیت ندارد و باید عزم جدی و تلاش بیشتری صورت گیرد تا مساحت بیشتری را مناسبسازی کنند.
رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی کشور در خصوص کیفیت مناسبسازی نیز، گفت: در پرترددترین پیادهروهای تهران از نظر مناسبسازی نواقص زیادی دیده میشود. مثلاً در خیابان انقلاب که بخشی از پیادهرو برای نابینایان مناسبسازی شده، نواقص زیادی وجود دارد مثلاً در حالی که سرامیکهای طولی برای حرکت و سرامیکهای سکهای نشان دهنده توقف و تقاطع است و با این سرامیکها نابینا متوجه میشود باید مسیر خود را تغییر دهد، مسیری را دیدم که حدود 100 متر دو ردیف سرامیک سکهای چیده بودند و این مسئله نشان میدهد نظارتی بر روی هزینههایی که میشود وجود ندارد. البته این بخش در سالهای قبلتر ساخته شده بود.
وی با تأکید بر اینکه مناسبسازی معابر و ساختمانها منحصر به استفاده معلولان نیست و این حق هر شهروندی است که در معابر مناسب تردد، کند، گفت: اگر یک خانم با کالسکه بچه بخواهد در مسیر پیادهروهای تهران حرکت کند، آیا به راحتی میتواند این کار را انجام دهد؟ آیا این حق او نیست که بتواند کالسکه کودک خود را به راحتی در پیادهرو حرکت دهد؟ بنابراین اصلاح و مناسبسازی حق مسلم شهروندی است و خاص معلولان، جانبازان و سالمندان نیست که گفته شود فقط برای این گروهها که البته تعداد قابل توجهی نیز هستند، مناسبسازی میکنیم. این حق شهروندی همه شهروندان است که باید رعایت شود.
رضاییفر در پاسخ به اینکه آیا شهرداری نقشه مناسبسازی را در اختیار کارشناسان دبیرخانه مناسبسازی کشور قرار داده است و آیا این نقشه کارشناسانه بوده است؟ گفت: قرار است جلسهای با مسئولان شهرداری داشته باشیم و این نقشه را مطالبه و بررسی کنیم؛ امیدواریم بتوانیم با هم در این زمینه مشارکت و همافزایی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: در تمام مکاتباتی که با شهرداری، مناطق شهرداری و شهردار انجام میدهیم، اشاره میکنیم که آماده ارائه نظرات کارشناسی و همکاری هستیم و امیدواریم با جلسات کارشناسی که برگزار میکنیم، این نقشه را بررسی کنیم.
این مسئول حوزه مناسبسازی کشور در پاسخ به اینکه مناسبسازی اماکن و ساختمانهای بخش خصوصی در چه شرایطی قرار دارد؟ گفت: متأسفانه مسئله مناسبسازی جدی گرفته نمیشود والا ما قانون در خصوص مناسبسازی به اندازه کافی داریم. البته طی دو سال اخیر توجه بهتری شده اما این توجه هنوز کافی نیست.
وی ادامه داد: اماکن عمومی ما دو دسته هستند که شامل اماکن عمومی دولتی و خصوصی میشوند. در خصوص اماکن عمومی دولتی از طریق جشنواره شهید رجایی از سال 96 اغلب این ساختمانها را ارزیابی و امتیاز بندی کردهایم واگر چه به صورت کند اما مناسبسازی آنها در حال پیشرفت است و شاهد هستیم که دسترسپذیری اماکن دولتی بهتر شده است.
رضاییفر در مورد اماکن عمومی غیر دولتی نیز گفت: اما در مورد مناسبسازی اماکن خصوصی هیچ برآورد، داده و اطلاعاتی نداریم. البته پروژهای داریم که آغاز شده اما انجام آن تا یک سال و نیم آینده زمان میبرد و طی آن اماکن عمومی غیردولتی را نیز ارزیابی میکنیم و پس از ارزیابی این امکان بانک اطلاعاتی کاملی خواهیم داشت که میتواند در دسترس عموم به ویژه معلولان قرار دهیم.
انتهای پیام