به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نخستین نشست تخصصی جشنواره بینالمللی فیلم حوا با عنوان تصویر خانواده در سینمای ایران با حضور حجتالاسلام علیاصغر تقوی، محقق و استاد دانشگاه، حسن بنیانیان، رئیس اسبق حوزه هنری و علی عبدالعلیزاده، فعال رسانهای امروز 18 تیرماه در خانه کتاب ادبیات ایران برگزار شد.
در ابتدای جلسه تقوی در سخنانی اظهار کرد: سینمای موجود را میشناسیم اما سینمای موعود هنوز تعریف مشخصی ندارد. برخیها معتقدند سینمای موعود فقط به آثار آخرالزمانی خلاصه میشود در صورتی که این نگاهی ابتدایی و سطحی به موضوع است. سینمای موعود به سینمایی گفته میشود که در آن به آنچه وعده داده شده نظر میشود. درباره تصویرسازی از خانواده در فیلمهای ایرانی با کتابی با عنوان «تاریک روشن» نوشته نادر طالبزاده مواجه شدم. در این کتاب تلاش شده به نقش زنان و خانواده از سال 57 تا 97 توجه شود.
وی افزود: مهمترین محور کتاب مرحوم طالبزاده به تأثیر مکاتب غربی بر خانواده توجه دارد؛ همچنین در این کتاب نقش خانواده در سینمای ایران مورد توجه قرار گرفته و برای رهایی از معضلات راهکار ارائه میشود. برداشت شخصی من این است که خانواده در سینمای ایران متزلزل نشان داده شده و ثبات را در خانواده ایرانی نمیبینیم. در ضمن تصویری که از خانواده در سینمای ایران نشان داده میشود، نسبتی با خانواده ایرانی ندارد.
محقق و استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه تصویر خانواده در سینمای کشورمان آسیبپذیر است گفت: برخی تقابلهای زنان و مردان در فیلمهای ایرانی نمود واقعی ندارد و به شدت اغراق شده است. همچنین زنان و مردان در جایگاه واقعی خود نشان داده نمیشوند؛ البته محدود آثاری مانند مادر، میهمان مامان و یک حبه قند و ... تولیداتی هستند که نگاهی زیبا به خانواده ایرانی دارند؛ در این تولیدات خانواده گسترده ایرانی به شکلی زیبا تصویرسازی میشود.
نمایش فیلمهای مغرضانه
وی ضمن انتقاد از فیلمهای مغرضانه گفت: برخی فیلمهای ایرانی اصرار دارند که خانواده را به صورت منفرد و یا محدود نشان دهند. این برخلاف واقعیتهای موجود است؛ البته منظورم این نیست که ما نقاط ضعف را نشان دهیم اما تأکید میکنم در کنار ضعفها باید به داشتههای خود نظر کنیم.
در ادامه جلسه حسن بنیانیان، رئیس اسبق حوزه هنری درباره موضوع مورد بحث نشست بیان کرد: من کتاب (تاریک روشن) نادر طالبزاده را خواندم و ذهنم درگیر موضوع خانواده در سینمای ایران شد اما نفهمیدم مخاطب نویسنده در این کتاب چه فرد یا گروهی است؟ در این کتاب گفته نمیشود جریانی نفوذی عامدانه در پی تخریب خانواده در آثار سینمایی است؛ من با این باور موافق هستم زیرا با هنرمندان زیست داشتهام.
وی ادامه داد: سینمای خانواده باید بتواند مخاطب را به تشکیل خانواده تشویق کند یعنی وقتی فردی مجرد به دیدن فیلمی خانوادگی میرود، انگیزه پیدا کند تا خانواده تشکیل دهد.
بنیانیان با تأکید بر اینکه در همه جای دنیا حکومتها از هنر برای رسیدن به دستاوردهای فرهنگی استفاده میکنند گفت: در غرب با کارهای کارشناسی و علمی سعی شده نگاهی پنهانی به موضوعات فرهنگی صورت گیرد اما ما به واسطه مستقیمگویی نگاهی سطحی به موضوعات داریم.
بهبود رابطه مدیران با اهالی سینما
بنیانیان گفت: اگر به دنبال سینمای خانواده هستیم باید رابطه مدیران را با اهالی سینما بهبود بخشیم. در این میان باید از کارهایی که در پی ترویج طلاق و ضربه به کانون خانواده هستند پرهیز جدی داشته باشیم.
در بخش پایانی مراسم علی عبدالعلیزاده، فعال رسانهای اظهار کرد: سینمای ایران فیلمهای متعددی در حوزه خانواده دارد، این کارها با آثاری چون (مادر) علی حاتمی آغاز شده و با آثاری چون(میم مثل مادر) ادامه پیدا میکند. در این میان فیلمهایی نظیر (شیار 149) نیز به زیبایی به نقش و جایگاه زن ایران در دفاع مقدس نظر دارد.
انتهای پیام