کد خبر: 4154900
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
سیدمجید امامی خبر داد؛

برگزاری نخستین رویداد بین‌المللی پوشاک عفیفانه در تهران

دبیر شورای فرهنگ عمومی اعلام کرد: نخستین رویداد بین‌المللی پوشاک عفیفانه را تا پیش از دی‌ماه برگزار می‌کنیم و در حال دعوت از 50 کشور هستیم تا در این رویداد شرکت کنند.

برگزاری نخستین رویداد بین‌المللی پوشاک عفیفانه (مادست فشن) در تهرانسیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفت‌وگو با ایکنا از برگزاری رویداد بین‌المللی پوشاک عفیفانه یا مادست فشن در تهران با عنوان هفته مادست فشن تهران خبر داد و گفت: این رویداد برای نخستین بار تا قبل از دی ماه با حضور بیش از 50 کشور برپا می‌شود.

امامی «مادست فشن تهران» را به عنوان یکی از اجزای جشنواره مد و لباس فجر اعلام کرد و گفت: یک فضاسازی جدی برای مدسازی بیش از 30 مرحله دارد. عکاسی مد و یا حتی نمایش زنده مد که ما با تبرجی که در آن هست مخالف هستیم، اجزای جدی و زنده یک رویداد لباس است.

وی ادامه داد: در بهترین حالت جشنواره‌ها و رویدادهای ما مجموعه‌ای از یکسری لباس غریب و تنهاست و من این مسائل را می‌فهمم ولی ما باید به چند مورد توجه داشته باشیم. اول غفلت 20 ـ 30 ساله از سمت نهادهای رسمی مخصوصاً جشنواره مد و لباس فجر (که اکنون کاملاً متحول شده است) در این خصوص است. مسئله بعدی عدم اتصال واقعی جشنواره‌ها به صنعت مد و عدم سازماندهی دقیق طراحان است. اکنون هر وقت از طراحان صحبت می‌کنیم عده محدودی به ذهنمان می‌رسد، در صورتی که در سامانه طراحان صدها طراح ورود کرده و ثبت شده‌اند. بخشی از این عدم ارتباط به دلیل نبود اطلاع و بخشی به دلیل عدم حمایت است.

مجیدی در واکنش به اینکه بخشی از عدم ارتباط طراحان با کارگروه ساماندهی مد و لباس به دلیل عدم اعتماد به این کارگروه است، گفت: عدم اعتماد در دوره‌های قبل بوده است. برای همین مسئله کار ما بسیار دشوار است تا اعتماد دوباره ایجاد شود و ببینیم چه اتفاق‌هایی در دوره‌های قبل افتاده است. از سوی دیگر مخاطب اصلی حوزه مد و لباس که مردم هستند، مدنظر واقعی در جشنواره‌ها نبوده‌اند و جشنواره فقط برای طراح برگزار می‌شده است.

توسعه نظام طراحان با سامانه طراحان

وی تصریح کرد: توسعه نظام طراحی که اکنون در سامانه جامع طراحان شاهد آن هستیم، فقط یک ثبت شیما نیست و فرایند مفصل آموزش و فرایند‌های مالیاتی در آن دیده شده است و ما به این سمت می‌رویم که با کمک وزارت اقتصاد، پوشاکی که نشان شیما دریافت می‌کنند لااقل در حوزه تولید، معافیت مالیاتی داشته باشند؛ حتی اگر ارائه این معافیت مالیاتی در توزیع کار دشواری باشد.

رئیس کارگروه مد و لباس ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که ما مجوزهای رویدادها و نمایشگا‌ه‌ها را فقط به کسانی می‌دهیم که آثارشان دارای نشان شیما بوده و در این سامانه ثبت شده باشند؛ هدف از این کار این است که بتوانیم به برآوردی از ظرفیت کشور در حوزه طراحی برسیم.

طراح در چرخه لباس دیده نمی‌شود

وی با اشاره به وجود طراحان گمنام در کشور، گفت: در نمایشگاه‌های هفتگی شاهد هستیم که از مناطق دور از پایتخت مثل سبزوار دو ویژند حجاب شرکت می‌کنند که اصلاً کسی تاکنون آنها را ندیده است. از طرف دیگر طراح اصلاً در چرخه لباس دیده نمی‌شود و یک طراح نمی‌تواند طرح خود را ولو به یک دوزنده خانگی بفروشد. در آینده قرار است سامانه طراحان و سامانه شیما بازار آزاد طراحی خود را راه‌اندازی کنند. یعنی یک طراح این امکان را دارد که طرح خود را به تولیدکنندگان دیگر عرضه کند و ذیل سامانه آن را به فروش رسانده و قیمت را به صورت توافقی تعیین کند. مشکل ما در نظام طراحی کم نیست و مشکل قهر و آشتی و نگاه جناحی و صنفی نیست، مشکل این است که طراح اساساً در صنعت پوشاک نیست و ما با سامانه طراحان به طراحان هویت می‌دهیم.

امامی تصریح کرد: اکنون پیشرفت خوبی کرده‌ایم؛ سامانه طراحان فعال شده، سایت مرکزی فروش زنجیره‌ای مجازی که اولویت آن با طراحان است در حال فعال شدن است، یعنی ما سامانه بزرگی خواهیم داشت که هر تولیدکننده، طراح و مؤسسه می‌تواند برای فروش مجازی کالاهای حجاب و عفاف یک واحد صنفی مجازی داشته باشد.

وی در خصوص این سامانه مجازی خرده فروشی، افزود: استفاده از شرایط توزیع فیزیکی محصولات بسیار گران است به همین دلیل برای این سامانه فروش مجازی تبلیغات بسیار جدی در سطح شهر، رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون خواهیم داشت و تمام تلاشمان را می‌کنیم که تا قبل از جشنواره فجر تست این سامانه انجام شده باشد.

امامی در پاسخ به این سؤال که جشنواره دوازدهم فجر چه زمانی برگزار خواهد شد؟ گفت: جشنواره دوازدهم قبل از جشنواره فجر امسال برگزار می‌شود، چراکه در بهمن ماه انبوهی از جشنواره‌‌ها برگزار می‌شود. امسال رویدادهای مختلفی در استان‌ها برگزار می‌کنیم؛ برای نخستین بار در مشهد رویداد لباس کودک را خواهیم داشت، در تبریز رویداد دختر نوجوان را خواهیم داشت، رویداد پسر نوجوان را با هدف طراحی لباس نوجوان پسر نیز برگزار می‌کنیم. ما به طراحان فرصت سه ماهه می‌دهیم که به صورت انفرادی و ویژندهای اصلی به صورت گروهی در جشنواره مد و لباس فجر شرکت کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه گفت: ما مقدمات کاملی را در روابط با ویژندها ایجاد کرده‌ایم و به نظر می‌آید امسال جشنواره فجر از آن گالری یا نمایش صرف و دالانی از لباس‌ها خارج می‌شود و شما آنجا خواهید دید که اگر یک ویژند طاووس طلایی می‌گیرد به این دلیل است که لباس کودک، نوجوان، زیارت، مجلسی، اداری و ... دارد و مجموعه این ظرفیت‌ها می‌تواند در نظام پوشاک اقتدار ایجاد کند.

طراحی لباس در ایران ضعیف نگه داشته شده

وی با بیان اینکه هنر طراحی در ایران هنری است که نمی‌شود گفت ضعیف مانده بلکه اساساً ضعیف نگه داشته شده است، گفت: دلیل این مسئله هم واضح است؛ صنعت پوشاک یک صنعت قاچاق محور بوده و صنعت نساجی به شدت ضربه خورده است و از سوی دیگر خرده فروشی در حوزه پوشاک قدرت اصلی را داشته و این خرده فروشی بوده که می‌گفته چه چیزی تولید شود. طراح لباس خالق مد نبوده است و وقتی به فروشنده می‌گفتیم چرا با صنعت پوشاک اینچنین می‌کنید، می‌گوید چون ماهی 60 میلیون اجاره مغازه می‌دهم.   

امامی تشریح کرد: پس اگر دقیق نگاه کنیم اقتصاد سیاسی دکان و مغازه و اجاره‌بها در شهرهای بزرگ تعیین کننده وضعیت مد و لباس کشور شده و طراح نمی‌تواند خودش را نشان دهد و آن زمان است که مردم حق دارند در فضای مجازی آخرین چیزی که به نظرشان زیبا می‌آید را از برندهای عامه پسند ترک به عنوان لباس یک ایرانی با هفت هزار سال سابقه تاریخی بخرند و بپوشند.  

چرا صنعت مد و لباس «اکنون» درست نمی‌شود؟

وی از پیچیدگی‌های صنعت مد گفت و افزود: صنعت مد به شدت پیچیده است و اینکه الان شلوار زاپ‌دار و پاره رواج استفاده می‌شود، ابعاد اقتصاد سیاسی دارد. سرعت تغییرات ناخواسته از دلایلی است که ابتکار عمل را از دست نظام سبک زندگی خارج کرده و ما تلاش داریم این ابتکار عمل را بازگردانیم. برخی دوستان ما شتاب دارند و برخی دوستان حسادت و به ما انتقاد می‌کنند که صنعت مد و لباس چرا «اکنون» درست نمی‌شود؟ حرف من این است که ما 100 سال است که بحران پوشاک در کشور داریم. لباس سنتی، سبک دوخت و دوز درون منزل و ... تقریباً به هم ریخته است و اکنون یک خانم خانه‌دار نمی‌تواند پوشاک خود را مدیریت کند، فاصله نسلی، عدم انتقال تجربه دوخت و دوز به دختران و ... همه کمک کرده که روحیه مصرف کننده منفعل شود.

وی اضافه کرد: در مورد آقایان، پوشاک سنتی ما از دست رفته است. پارچه‌های سنتی ما از دست رفته است و آقایان مجبور هستند حتی اگر می‌خواهند لباس پارچه‌ای مصرف کنند پارچه پلی‌استر مصرف کنند؛ اگر می‌خواهند لباس غیر رسمی (کژوال و اسپورت) مصرف کنند لباس‌های موجود هیچ نسبتی با فرهنگ خودمان ندارند و حتی در شهرهای سنتی نیز استفاده از لباس‌های سنتی برای آقایان کمرنگ شده است.

گفت‌وگو از زهرا ایرجی

انتهای پیام
captcha