لیست پرونده ها
فرقه‌های انحرافی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک تعداد اخبار:30
در این پرونده خیلی ضمن بررسی میدانی وضعیت فرقه‌های انحرافی و عرفان‌های کاذب در کشور، به تحلیل محتوایی این فرقه‌های و دلایل خیزش و جذب برخی افراد به این فرقه‌ها خواهیم پرداخت
معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب:

تفکرات ابن‌تیمیه حلقه اتصال 72 فرقه سلفیه است/ بازی شیعه لندنی در زمین سلفیون افراطی

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب با تأکید بر اینکه سلفی‌ها دامنه وسیعی از اهل سنت و حتی برخی دگراندیشان شیعه را شامل می‌شوند، بیان کرد: حوزه علمیه باید متخصصانی تربیت کند که نقد آنان بر وهابیت و سلفی‌های افراطی منجر به نقد اهل سنت و دوری از تقریب نشود.
حجت‌الاسلام طبسی:

نفوذ سرویس‌های جاسوسی در جریان شیعه انگلیسی/ ظرفیت معنوی و فضای ذهنی مخاطب در تبلیغ لحاظ شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدرس و محقق حوزه علمیه با بیان اینکه غلو حقیقی و ذاتی نداریم، اظهار کرد: کسانی مانند مدیران شبکه فدک و اهل بیت(ع) برخی سخنان حقه را درباره فضائل اهل بیت(ع) با اباطیل آمیخته می‌کنند و موجب اتهام شیعه می‌شوند؛ با توجه به روایت «نُکَلِّمَ اَلنَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِمْ»، معرفت به فضائل نیازمند سعه وجودی و ظرفیت معنوی مخاطب است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

بهره‌گیری از نقاط ضعف تبلیغی وهابیت در کشور‌های مختلف/ اساس وهابیت بر تکفیر است

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در حوزه علمیه بخش‌های تخصصی در وهابیت‌پژوهی ایجاد شده، گفت: مسئله بسیار مهم که حوزه باید روی آن متمرکز شود جذب مخاطب در کشور‌های مختلف است؛ در برخی کشور‌ها محیط زیست و در برخی حقوق زن و کودک و ... مهم است و وهابیت در تضاد با تمامی این مسائل است و می‌تواند برد تبلیغی برای ما داشته باشد.
حجت‌الاسلام مرتضی کربلایی:

شکل‌گیری معنویت‌های نوپدید در مدرنیته/ برخوردهای اصطکاکی با فرقه‌ها موجب انشقاق اجتماعی می‌شود

گروه اندیشه ــ ‌یک استاد فلسفه و عرفان با اشاره به اینکه عرفان و تصوف یک حقیقت هستند، بیان کرد: آنچه در این بین مهم است اینکه باید توجه کنیم که عرفان و تصوف نیز مانند سایر جریانات دچار آسیب شده و هم در این زمینه نیازمند آسیب‌شناسی هستیم و هم باید بین عرفان و تصوف اصیل و غیراصیل تمایز قائل شویم.
مظاهری تبیین کرد:

معنویت بدون دین؛ آموزه خطرناک عرفان‌های کاذب

گروه اندیشه ــ پژوهشگر عرفان با تأکید بر اینکه شریعت و طریقت همدیگر را نفی نمی‌کنند و با ورود به طریقت، تکلیف ساقط نمی‌شود، گفت: مهم‌ترین خطر عرفان‌های نوظهور تجویز معنویت بدون دین است.
ضرورت طرح و مطالعه بحث مهدویت/1

اجازه عرض اندام به فرقه‌های انحرافی ندهیم/ گسترش اندیشه مهدویت در جامعه

گروه اجتماعی- مدیر بنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی بیان کرد: در بحث معرفی امام زمان(عج) به جامعه باید نقش خود را به خوبی ایفا کنیم، چراکه اگر امروز فرقه‌های انحرافی مجال عرض اندام دارند به این علت است که امام زمان(عج) را به خوبی معرفی نکرده‌‌ایم.

سلفیت و سکولاریسم در یک مسیر؛ نه پاسداری از دین، نه حفظ انسان

گروه اندیشه ــ حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، پژوهشگر علوم دینی در یادداشتی درباره سلفیت و سکولاریسم می‌نویسد: به جای تلاش کردن برای حفظ دین باید همه کوشش‌های عالمان دینی صرف حفظ انسان شود، خدا دین خود را حفظ خواهد کرد و کسی قدرت از بین بردن دین خدا را ندارد.
یادداشت/

واکاوی مفاهیم مشابه دو سنت رهبانی تصوف و بودیسم

گروه اندیشه ــ بررسی آموزه‌های بودا و ابوسعید ابوالخیر به عنوان پیشوایان طریقیت بودیسم و تصوف، بیانگر این واقعیت است که میان این دو مکتب رهبانی، شباهت‌های قابل توجهی وجود دارد.
حجت‌الاسلام هوشیار تشریح کرد:

فرقه احمدالحسن از ادعای یمانی تا جذب طلاب کم‌سواد در قم

گروه حوزه‌های علمیه ــ هوشیار با بیان اینکه پیروان احمد حتی در برخی شهرها نماز جمعه برپا کرده و دانشگاه، حوزه و ماهواره دارند، بیان کرد: احمدالحسن در استرالیا زندگی می‌کند و به نظر می‌رسد که امتیاز «احمدالحسن» را به عنوان برند واگذار کرده است و در این جریان هیچ‌کاره است و عده‌ای به نام وی این جریان را اداره و کسب درآمد می‌کنند و هدایا و نذورات و خمس می‌گیرند.
بخشعلی قنبری مطرح کرد:

عوامل طبیعی و ساختگی گسترش ادیان نوظهور/ وجه زیبایی‌شناختی عرفان اسلامی معرفی شود

گروه اندیشه ــ بخشعلی قنبری ضمن تبیین عوامل طبیعی و عوامل ساختگی گسترش ادیان و فرقه‌های نوظهور، بر ضرورت معرفی وجه زیبایی‌شناسانه عرفان اسلامی برای نسل جوان تأکید کرد.
حجت‌الاسلام پاکدل بیان کرد:

حرکت خزنده و مرموز تصوف برای انحراف جوانان/ سوءاستفاده از ماجرای خضر و موسی(ع)

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه فرقه صوفیه به نام شیعه و با بحث مهدویت حرکت عمیق، خزنده و خطرناکی دارد، گفت: شگردهای مبلغان آن استفاده از شریعت، طریقت و حقیقت و ماجرای خضر و موسی(ع) است.
حجت‌الاسلام کلباسی:

استعجال در مهدویت؛ عامل ظهور فرقه‌های انحرافی

گروه حوزه‌های علمیه ــ کلباسی با بیان اینکه برخی فرقه‌های انحرافی مانند بهائیت بر مبنای استعجال تولید شدند که امروز هم فعالیت گسترده‌ای دارند، تصریح کرد: برخی مردم علاقه شدیدی به دین دارند، ولی از مبانی کلامی درک درستی ندارند و عمدتاً مدعیان سراغ طیفی می‌روند که ساده‌انگار و دور از قرآن و حدیث است.

«معنویت‌های دروغین» بررسی می‌شوند

گروه اندیشه ــ دوره بررسی معنویت‌های دروغین در محورهای کلیات فرق، عرفان حلقه، بهاییت، یوگا، احمدالحسن یمانی، وهابیت و سلفی‌گری در کانون اندیشه جوان برگزار خواهد شد.
معاون پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت:

لعن علنی و قمه‌زنی رویکرد اصلی فرقه انحرافی تشیع لندنی است

گروه معارف ــ حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان با تاکید بر این‌که لعن علنی مورد توجه تشیع لندنی است، بیان کرد: قمه‌زنی یکی دیگر از رویکردهای تشیع لندنی است که به آن توجه ویژه‌ای دارند.
ایکنا بررسی می‌کند؛

تحریف معنوی آیات قرآن؛ شگرد بهائیت برای موجه نشان دادن این فرقه

گروه حوزه‌های علمیه – یکی از شگردهای بهائیان برای موجه‌ نشان دادن ادعای خود در مورد شریعت جدید، اقدام به تحریف معنوی آیات نورانی قرآن است.  
در نشست «نقش و تاثیر ابن تیمیه در جریان‌های سلفی معاصر» بیان شد:

70 درصد آثار ضد شیعه ریشه در تفکرات ابن‌تیمیه دارد/ در نقد ابن‌تیمیه کم‌کاری داشته‌ایم

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام علیزاده موسوی، محقق سلفی‌پژوهی، در نشست «نقش و تاثیر ابن تیمیه در جریان‌های سلفی معاصر» از تألیف موسوعه‌ای در نقد ابن‌تیمیه خبر داد؛ معاون دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن هشدار به رشد ناصبی‌گری تاکید کرد که بیش از 70 درصد آثار ضد شیعه ریشه در تفکرات ابن‌تیمیه دارد.
منوچهر صدوقی‌سها در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

عرفان؛ دریافت حقایق وجود، مبتنی بر شهود و مقید به دین/ انطباق تعریف با آیه 83 مائده

گروه اندیشه ــ صدوقی‌سها با اشاره به اختلافات اشتقاقی واژه تصوف، به تعریف «میرسید شریف» از عرفان پرداخت و ضمن تطبیق آن با آیه 83 سوره مائده بیان کرد: عرفان به جهت لغوی برخلاف تصوف دارای ریشه لغوی عربی است و تعریف منطقی آن نیز عبارت از دریافت حقایق وجود، مبتنی بر شهود و مقید به دین است که عیناً این تعریف از آیه 83 سوره مائده برمی‌آید.
منوچهر صدوقی‌سها:

جویبار زلال عرفان از صدر اسلام جاری بوده است/ تصوف برآمده از اسلام پس از دو قرن در مقابل دین ایستاد

گروه اندیشه ــ پژوهشگر برجسته حوزه فلسفه و عرفان با بیان اینکه می‌توان تصوف را به توده‌های برف تشبیه کرد و عرفان را نیز جویبار زلالی دانست که از دل آن شکل گرفته است، تصریح کرد: تصوفی که در آغاز از اسلام پیدا شد و مساوی دین بود پس از یکی دو قرن تبدیل به چیزی شد که گاهی هم در مقابل دین درآمد و واقعیت داستان همین است.
حجت‌الاسلام آل‌یمین:

منبع فقیه روایت و منبع صوفی خواب است/ چرایی مخالفت فقها با متصوفه

گروه اندیشه ــ پژوهشگر حوزه عرفان و تصوف بیان کرد: یکی از آسیب‌های تصوف این است که شیخ آنها می‌گوید که سخن پیامبر(ص) را بیان می‌کند، اما وقتی از او سند می‌خواهید می‌گوید که در عالم رؤیا به من الهام شده است؛ لذا نمی‌توان این‌ها را تأیید یا رد کرد؛ در حالی که فقیه دارای کتاب و منبع خاصی است که همه می‌توانند آن را مورد سنجش قرار دهند.
منوچهر صدوقی‌سها:

عرفان برخلاف تصوف سیر صعودی و تکاملی ندارد/ دین بدون عرفان مُشتی احکام بی‌روح است

گروه اندیشه ــ پژوهشگر و مدرس برجسته فلسفه و عرفان با اشاره به تفاوت‌های عرفان و تصوف بیان کرد: فلسفه تاریخ دارد. از فارابی شروع می‌شود و اوج آن به صدرا می‌رسد، اما عرفان این طور نیست. کارهای بشری سیر صعودی و نزولی دارند، اما اگر معرفت حقیقی از اول پیدا شود، برای این تکامل معنا ندارد؛ کاملاً متولد می‌شود و کاملاً هم می‌ماند.

تقریری بر چالش‌های پیش‌روی جهان اسلام برای رسیدن به تمدن اسلامی

گروه اندیشه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به بحث آینده‌پژوهی تمدن در جهان اسلام پرداخت و چالش‌ها و سؤالاتی که برای رسیدن به تمدن اسلامی وجود دارد را تبیین کرد.
سیدهادی سیدافقهی بیان کرد:

مقابله با فرقه‌های انحرافی بر مدار اندیشه/ دشمن به دنبال ایجاد شکاف بین مردم و مرجعیت است

گروه اندیشه ــ کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به فعالیت فرقه‌های انحرافی در داخل و خارج از کشور، بیان کرد: لازم نیست همیشه دست به شمشیر برد، بلکه عمده فعالیت‌ها در مقابله با فرقه‌های انحرافی باید بر مدار فکر باشد.
حجت‌الاسلام کربلایی:

احیای معنویت مهم‌ترین عامل برای مقابله با جریا‌ن‌های افراطی است

گروه اندیشه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان ضمن برشمردن برخی از راه‌حل‌ها در زمینه مقابله با جریان‌های افراطی، بیان کرد: یکی از مسائل مهمی که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد این است که باید معنویت را که در واقع روح است زنده کنیم. در این مسیر می‌توانیم با مشایخ متصوفه نیز همکاری داشته باشیم.
حجت‌الاسلام سلطانی‌تهرانی بیان کرد:

مقابله با انقلاب اسلامی؛ از دلایل اصلی تأسیس فرقه‌های انحرافی

گروه اندیشه ــ مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اهدافی که جریان‌ها و فرقه‌های انحرافی دنبال می‌کنند، بیان کرد: انقلاب اسلامی با دو رمز رهبر واحد و اتحاد کلمه به پیروزی رسید و دشمن نیز برای ایجاد شکاف در این جامعه متحد و مقابله با انقلاب اسلامی دست به ایجاد فرقه‌های منحرف زده است.
حجت‌الاسلام کربلایی:

حساب محققان تصوف از جاهلان صوفیه جداست/ نه هر که چهره برافروخت دلبری داند

گروه اندیشه ــ پژوهشگر حوزه عرفان و تصوف با بیان اینکه همیشه باید بین محققان از عرفا و متصوفه با جهله صوفیه فرق بگذاریم، اظهار کرد: محققانی از عرفا و صوفیه نشان دادند که از نظر فرهنگی و اجتماعی قوی هستند. مشایخ اصیل عرفا درباره جهله صوفیه از همان دوران نخستین متذکر می‌شدند که «نه هر که چهره برافروخت دلبری داند».
حجت‌الاسلام عرب بیان کرد:

عرفان انحرافی «یوگا» در غفلت مسئولان به ورزشی رسمی تبدیل شد

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو گروه معنویت انجمن اخلاق حوزه با بیان اینکه یوگا در مهد خود یعنی هند هم نتوانست به ورزش اجباری در مدارس تبدیل شود، گفت: متأسفانه امروز در کشور ما و در غفلت مسئولان شاهد آموزش این معنویت انحرافی با عنوان ورزش در 12 هزار باشگاه ورزشی هستیم.
حجت‌الاسلام سیدوکیلی بیان کرد:

خلأهای قانونی مقابله با فرقه‌های انحرافی در ایران

گروه اندیشه ــ پژوهشگر حوزه ادیان و فرق با بیان اینکه فرقه‌های انحرافی آسیب‌های مختلفی را به جامعه وارد می‌کنند، تصریح کرد: از آنجایی که سیاست این فرقه‌ها مبنی بر عدم ایجاد حساسیت است؛ لذا در زمینه برخورد با آن‌ها نیز خلأ قانونی وجود دارد که چالش محسوب می‌شود و کار را برای مقابله دشوار می‌کند.
حجت‌الاسلام همایون:

خرافه‌گرایی، هنجارشکنی و عوام‌فریبی؛ مؤلفه‌های فرقه‌های انحرافی/ رد پای بهائیت و «من‌وتو» در التهابات بازار

گروه اندیشه ــ پژوهشگر حوزه ادیان و فرق با اشاره به مؤلفه‌های خرافه‌گرایی، هنجارشکنی، خودخواهی، عوام‌فریبی و رادارگریزی فرقه‌های انحرافی بیان کرد: نقش استعمار در این زمینه بسیار اهمیت دارد، چه اینکه شاید استعمار در پیدایش یک فرقه نقشی نداشته باشد، اما یقیناً حمایت‌ها را انجام خواهد داد.
پژوهشگر فلسفه دین مطرح کرد:

علل بی‌مهری جوانان به عرفان اسلامی/ مهم‌ترین بیماری انسان از نظر بودا

گروه اندیشه ــ سیدامیر اکرمی با پرداختن به برخی شباهت‌های آیین بودا و عرفان اسلامی، به تبیین علل گرایش جوانان به عرفان بودایی و عدم اقبال آنان به عرفان اسلامی پرداخت.
مدیرکل دفتر بین‌الملل دانشگاه مذاهب اسلامی تبیین کرد:

تأثیر مدرنیته بر توسعه آیین‌های نوظهور/ تفاوت بازسازی ساختارمند و ساختارشکن

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام جهانگیری با تأکید بر اینکه سرخوردگی بشر از مدرنیته یکی از عوامل فرقه‌گرایی در عصر جدید است، به بیان تفاوت بازسازی ساختارمند و بازسازی ساختارشکن ادیان پرداخت.