آيين‌‌نامه داوری مسابقات بين‌المللی قرآن دبی مبهم است
کد خبر: 1070863
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۰
نماينده ايران

آيين‌‌نامه داوری مسابقات بين‌المللی قرآن دبی مبهم است

محمدجواد محمدی مجد، نماينده ايران در مسابقات بين‌‌المللی حفظ قرآن دبی گفت آيين‌‌نامه اين مسابقات بسيار گنگ و مبهم است و در برخی موارد، قانون خاصی برای امتيازدهی وجود ندارد.


گروه بين‌‌الملل: محمدجواد محمدی مجد، نماينده ايران در مسابقات بين‌‌المللی حفظ قرآن دبی گفت: آيين‌‌نامه اين مسابقات بسيار گنگ و مبهم است و در برخی موارد، قانون خاصی برای امتيازدهی وجود ندارد.







محمدجواد محمدی مجد، حافظ ايرانی

محمدجواد محمدی مجد، حافظ ايرانی شركت‌‌كننده در شانزدهمين دوره مسابقات بين‌‌المللی حفظ قرآن موسوم به جايزه دبی، در گفت‌‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به دبی با بيان اين مطلب گفت: از نقاط ضعف اين مسابقات، مبهم بودن آيين‌نا‌‌مه داوری و همچنين زمان برگزاری آن است كه در ماه مبارك رمضان برپا می‌‌شود. همچنين زمان برگزاری مسابقات بسيار طولانی است.


وی افزود: گنگ بودن آيين‌‌نامه داوری از بقيه موارد مهم‌‌تر است؛ چراكه در اين آيين‌‌نامه در بسياری از موارد، نمی‌‌توان پاسخی برای اشتباهات شركت‌كنندگان يافت. برای مثال در آيين‌‌نامه گفته شده است كه اگر حافظ آيه‌ای را اشتباه قرائت كند و داور زنگ مربوطه را برای هشدار به صدا دربياورد؛ از متسابق نيم نمره كسر می‌‌شود، ولی در همين حال گفته نشده است كه اگر شركت‌‌كننده اشتباه كند و سريع برگردد و آيه را قبل از شنيدن صدای زنگ دوباره به صورت صحيح قرائت كند چه تصميمی اتخاذ خواهد شد.


نماينده ايران در مسابقات بين‌‌المللی دبی تصريح كرد: مسابقات بين‌‌المللی حفظ قرآن دبی از يكم تا بيستم رمضان هر سال برگزار می‌‌شود كه در هفت روز نخست، برنامه‌‌های جنبی مانند نشست‌‌ها و ميزگردها برگزار می‌‌شود و از هشتم ماه مبارك رمضان، مسابقات قرآن به صورت رسمی آغاز می‌شود كه طولانی بودن زمان برگزاری نيز شركت‌‌كنندگان را خسته می‌‌كند. البته تعداد زياد شركت‌‌كنندگان يكی از تقاط قوت اين مسابقات است كه نبايد آن را ناديده گرفت.







 محمدجواد محمدی مجد:
حدود هشتاد و هشت نفر در اين مسابقات حضور دارند كه پس از پايان قرائت همه آنان، پنج نفر به عنوان نفرات اول تا پنجم انتخاب می‌‌شوند. البته در اين مسابقات مرحله فينال وجود ندارد و در حين مسابقات، داوران، پنج نفر برتر را انتخاب خواهند كرد

وی اضافه كرد: اين مسابقات ويژه نوجوانان و جوانان زير 21 سال، در دو مرحله برگزار می‌‌شود كه مرحله نخست در محل اسكان متسابقين در هتل برگزار می‌شود و شامل دو سؤال دو صفحه و نيمی است و شركت‌‌كنندگان پس از پاسخ به اين سؤالات، همان شب در محل برگزاری مسابقات، به سه سؤال ديگر پاسخ می‌‌دهند.


محمدی مجد اضافه كرد: در حقيقت مرحله نخست، محكی برای شركت‌‌كنندگان است و داوران در اين مرحله تعداد 10 نفر را از بين حاضران برای حضور در مسابقات زيباترين ترتيل كه در طول مسابقات جايزه دبی برگزار خواهد شد، انتخاب می‌كنند.


وی تاكيد كرد: در مرحله نخست يعنی در هتل، هشت داور حضور دارند كه پنج نفر از آنان داوران اصلی مسابقات جايزه دبی هستند و سه داور نيز برای انتخاب 10 نفری كه بايد در مسابقات «اجمل الترتيل» شركت داشته باشند، در هتل حضور دارند. داوران مسابقات «اجمل الترتيل» از كشورهای سوريه، امارات و مصر هستند.


محمدی مجد با اشاره به اينكه مسابقات بين‌‌المللی جايزه دبی مرحله فينال ندارد، عنوان كرد: حدود هشتاد و هشت نفر در اين مسابقات حضور دارند كه پس از پايان قرائت همه آنان، پنج نفر به عنوان نفرات اول تا پنجم انتخاب می‌‌شوند. البته در اين مسابقات مرحله فينال وجود ندارد و در حين مسابقات، داوران، پنج نفر برتر را انتخاب خواهند كرد.


نماينده ايران در مسابقات قرآن دبی با بيان اين‌‌كه شانس زيادی برای كسب مقام نخست دارد، گفت: از بين كشورهايی كه برای مسابقات در آنها حضور پيدا كرده‌‌ام، مسابقات كويت بسيار خوب و عادلانه بود و آيين‌‌نامه به خوبی اجرا شد. در مورد مسابقات دبی هم تا پايان نمی‌توان اظهار نظر كرد و بايد منتظر باشيم تا نتايج اعلام شوند ولی اغلب حفاظ بر اين نكته تاكيد دارند كه من شانس بسيار زيادی برای كسب مقام نخست اين دوره دارم و حتی داور عربستانی نيز پس از پايان قرائتم از اجرای من ابراز رضايت كرد.


وی در پاسخ به سؤالی درباره اين‌‌كه كدام شركت‌‌كننده را رقيب اصلی خود می‌‌داند، تاكيد كرد: تا شب هشتم مسابقات، حافظ بنگلادشی از ديگر شركت‌‌كنندگان بهتر بود. وی در مسابقات بين‌‌المللی اوقاف در ايران دوم شد و بسيار قوی است.


محمدی مجد در ادامه بيان كرد: فعلا با قاطعيت نمی‌‌توان گفت كه چه كسانی شانس زيادی برای برنده شدن دارند چراكه هنوز كشورهايی هستند كه نمايندگانشان در شب‌های باقی مانده به قرائت خواهند پرداخت.


وی در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به اين‌‌كه حفظ قرآن كريم را از چهار سالگی آغاز كرده است، توضيح داد: من از چهار سالگی حفظ قرآن را نزد پدرم آغاز كردم و تابستان سال 82 بود كه توانستم در هشت سالگی كل كلام‌‌الله مجيد را حفظ كنم. پدرم دبير قرآن است و از سن 4 سالگی خواندن و نوشتن را به من ياد داده است. شيوه حفظ من نيز اين بود كه هر جزء را پدرم برايم قرائت می‌كرد و من گوش می‌د‌‌ادم و سپس نوار مربوط به آن جزء را گوش می‌‌كردم. يك ماه تا چهل روز به من فرصت داده می‌‌شد تا يك جزء را حفظ كنم و با كمك مادرم هر روز نيم صفحه حفظ می‌‌‌كردم تا اينكه به بركت كلام الهی در تابستان 82 كل قرآن را حفظ كردم.


يادآور می‌‌شود، محمدجواد محمدی مجد كه اكنون هفده سال دارد، پيش از اين در مسابقات بين‌‌المللی مصر و كويت شركت كرده و در سال 90 در رده سنی زير شانزده سال رتبه اول مسابقات ملی كشورمان را كسب كرده است.

captcha