مکاشفه یک دختر جوان و شرح شهادت حضرت زهرا(س) در نمایش «بانوی غریب‌نشین»
کد خبر: 1396110
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
رشیدی تأکید کرد؛

مکاشفه یک دختر جوان و شرح شهادت حضرت زهرا(س) در نمایش «بانوی غریب‌نشین»

گروه هنر: نمایش «بانوی غریب‌نشین» به کارگردانی محسن رشیدی در اصل روایت مکاشفه یک دختر برای هویت‌یابی خود براساس شرح رویداد شهادت حضرت زهرا(س)است.

محسن رشیدی، نویسنده و کارگردان نمایش «بانوی غریب‌نشین» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: ایده اصلی  این نمایش با نام اصلی «درب، آتش، سجده و شهادت» از دیدن یک خواب و رؤیایی که شاهد آن بودم به ذهنم خطور کرد و موجب شد که امسال نمایشی را در رثای حضرت فاطمه(س) آماده اجرا کنیم.
وی ادامه داد: پس از تولید این نمایش، آن را در ایام فاطمیه در کرج، فردیس و نظرآباد اجرا بردیم و بعد به پیشنهاد یکی از دوستان برای اجرا به فرهنگسرای نیاوران پیشنهاد دادیم که خوشبختانه مورد موافقت قرار گرفت و اجرای آن از شب گذشته سه‌شنبه 26 فروردین در سالن گوشه این فرهنگسرا آغاز شده است و تا شب میلاد حضرت زهرا(س) ادامه خواهد داشت.
رشیدی تصریح کرد: محوریت این اثر نمایشی که در اصل درام ـ تعزیه است، بر کلام استوار شده و روایتگر دختری مسلمان است که مادر و پدرش او را در زمان جنگ به کشیشی مسیحی برای نگهداری می‌سپارند و حال بعد از گذشت 18 سال یعنی درست مطابق با سن حضرت فاطمه(س)، کشیش دختر را که تصور می‌کرده مسیحی است از هویت اصلی خود باخبر می‌سازد اما تلاش آنها برای یافتن مادر و پدر دختر بی‌نتیجه می‌ماند و این دختر برای دریافت درست از هویت، خود را در سیر داستانی زندگی حضرت زهرا(س) قرار می‌دهد و در جریان تمام مقاطع زندگی آن حضرت به ویژه اتفاقات روزهای پایانی عمر تا لحظه شهادتشان قرار می‌گیرد.
این کارگردان تئاتر در ادامه با تأکید بر این که نام اصلی این نمایش«درب، آتش، سجده و شهادت» است گفت: دو واژه درب و آتش متأثر از رؤیایی است که آن را در عالم خواب دیدم، سجده نیز آخرین سجده حضرت‌علی(ع) در محراب است که پس از اقامه آن حضرت امام حسن(ع) خبر از شهادت مادر بزرگوارشان می‌دهند و شهادت نیز شرح ماوقع حادثه شهادت حضرت فاطمه (س) است.
وی در پایان گفت: تماشای این نمایش در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است و آنها می‌توانند برای دیدن این نمایش هر روز تا شب میلاد حضرت زهرا(س) ساعت 16 به این فرهنگسرا به نشانی انتهای خیابان پاسداران، ضلع غربی بوستان نیاوران مراجعه کنند. 

captcha