حکم دروغ بستن به پیامبر(ص) و ائمه(ع) همان حکم دروغ بستن به خداست
کد خبر: 1434528
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
آیت‎الله العظمی سبحانی:

حکم دروغ بستن به پیامبر(ص) و ائمه(ع) همان حکم دروغ بستن به خداست

گروه اجتماعی: آیت‎الله‎العظمی سبحانی حکم دروغ بستن به خدا و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را همردیف یکدیگر دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت‎الله‎‏العظمی سبحانی ظهر امروز در تفسیر سوره زمر در مدرسه حجتیه گفت: در آیه وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ تَرَى الَّذِینَ کَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ أَلَیْسَ فِی جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْمُتَکَبِّرِینَ، خداوند در خصوص مشرکین و مومنین حکم صادر می‎کند.

وی افزود: خداوند در این آیه می‎فرماید که کافران در روز قیامت به خاطر اینکه به خداوند دروغ بستند و مشرک شدند صورت‎هایشان سیاه خواهد شد که این سیاهی صورت عارضی است که به خاطر ترس و خجالت یا به خاطر عذاب است.

این مرجع تقلید تصریح کرد:خداوند در سوره اعراف نیز به همین مسئله اشاره می‎کند که این افراد کفر ورزیدند پس باید صورت‎های آنها سیاه شود.

وی گفت: دروغ بستن کافران و مشرکان به خداوند در چند جای قرآن اشاره شده است که یکی از آنها این است که کفار بیان می‎کنند که فحشایی که ما کردیم، کاری بود که نیاکان ما هم انجام می‎دادن و خداوند هم ما را به این کار امر کرده بود.

سبحانی اظهارکرد: این دروغ بزرگی است که آنها به خدا بستند زیرا خداوند هیچ وقت کسی را به امر فحشا و نادرستی امر نمی‎کنند که افرادی مثل این گروه بیایند و کردار زشت خود را به خدا نسبت دهند. وی گفت: اگر کسی به پیامبر(ص) و امام(ع) هم دروغ بست همین حکم را دارد زیرا این بزرگان نیز کلام خدا را می‎گویند و هیچ حرفی از خود نمی‎زنند؛ پس دروغ بستن به ائمه نیز حکم دروغ بستن به خدا را دارد.

این مرجع تقلید یادآورشد: در این سوره صحبت از توحید در ربوبیت و تدبیر است؛ آنجا که می‏فرماید وَیُنَجِّی اللَّهُ الَّذِینَ اتَّقَوْا بِمَفَازَتِهِمْ لَا یَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ؛ اللَّهُ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ وَکِیلٌ. وی گفت: دراینجا بیان می‏شود که خداوند مالک و خالق کل آسمان و زمین است که خالقیت را مورد نظر دارد و در دیگر اشاره بیان می‎کند که او وکیل یا کلیددار و یا خزانه‎دار زمین و آسمان است که در این معنی نیز معنی اداره امور بندگان را می‎دهد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: خداوند در آیه لَهُ مَقَالِیدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالَّذِینَ کَفَرُوا بِآیَاتِ اللَّهِ أُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ؛ قُلْ أَفَغَیْرَ اللَّهِ تَأْمُرُونِّی أَعْبُدُ أَیُّهَا الْجَاهِلُونَ ؛ وَلَقَدْ أُوحِیَ إِلَیْکَ وَإِلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکَ لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ وَلَتَکُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ به همین آیات اشاره می‎کند که توحید در خلقت به توحید در ربوبیت می‎‏رسد و توحید در ربوبیت نیز به توحید در عمل و عبادت ختم می‎شود و خداوند اینچنین حقیقت عبادت خود را مطرح می‎کند.

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه بَلِ اللَّهَ فَاعْبُدْ وَکُنْ مِنَ الشَّاکِرِینَ با نتیجه گیری این سه مرحله توحید، انسان را به عبادت امر می‎کند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مبنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۱۰ - ۱۰:۰۲
0
0
سلام كفاره قسم دروغ به خدا و جانِ كسي خوردن چيست؟؟
captcha