مبارزه نظامی با تکفیر کافی نیست/ ریشه تکفیر توسط علمای اسلام خشکانده شود
کد خبر: 1476246
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
آیت‎‌الله‌العظمی مکارم شیرازی:

مبارزه نظامی با تکفیر کافی نیست/ ریشه تکفیر توسط علمای اسلام خشکانده شود

گروه حوزه‎های علمیه: رئیس کنگره بین‌المللی خطر جریانات تکفیری تاکید کرد: مبارزه نظامی با جریان تکفیر لازم ولی کافی نیست بلکه باید به طریق علمی ریشه تکفیر خشکانده شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی امروز دوم آذر در کنگره خطر جریانات تکفیری در سخنانی گفت: تکفیری‎ها در آن واحد هم به اسلام ضربه می‎زنند و هم به جامعه بشری لذا باید انگیزه‌‎های این گروه منحرف را بررسی کنیم و اهداف آنان را بشناسیم و کوشش کنیم تا ریشه‎های آن را بخشکانیم.
این مرجع تقلید بیان کرد: تا چه زمانی باید شاهد هتک حرمت مسلمانان باشیم زیرا آنها آبروی اسلام را برده‌اند و دین اسلام را که مظهر رحمت و رافت حتی علیه غیرمسلمانان است دین خشونت معرفی کرده و ما باید ماهیت آنان را به دنیا بشناسیم.
وی گفت: مبارزه نظامی با این گروه منحرف لازم است ولی کافی نیست بلکه باید ریشه‎های تفکرات آنها توسط علمای اسلامی خشکانده شود؛ باید جلوی این انحرافات را گرفت تا جوانان مسلمان به سمت آنها نروند و فریب آنان را نخورند.
این مرجع تقلید بیان کرد: ما خطوط قرمزی در اسلام داریم که کسی نباید از آنها تجاوز کند، ولی این گروه تکفیری بدون این ملاحظات تمام این حریم‏‎ها را شکسته‎اند.
وی گفت: آنها حتی به مساجد و زیارت‌گاه‎های اولیاءالله هم رحم نمی‎کنند؛ آنها در راه تفکرات خشک خود به زن و مرد و کودک و پیر و جوان رحم نمی‌کنند.
این مرجع تقلید عنوان کرد: اسلام دین رحم و انصاف است، ولی آنها کاری کرده‌اند که اسلام دین برادری شناخته‌اند؛ آنها از عمد اسم داعش را حکومت اسلامی کردند تا با این عنوان در دنیا شناخته شود تا دیگران بگویند که این گروه، داعش نیست، بلکه حکومت و دولت اسلامی است.
وی گفت: علمای اسلامی در این عصر و در این روزگار یک مسئولیت الهی و خدایی دارند و در این عرصه نباید صرفا به وسایل سیاسی و نظامی بسنده کنیم، بلکه باید علمای اسلامی آنها را از نظر علمی نیز محکوم کنند و اجازه ندهند که آنها به این روند ادامه دهند.
این مفسر قرآن تصریح کرد: خداوند و پیامبر اکرم در قرآن و احادیث خود بر حفظ جان و عرض و ناموس مسلمانان تاکید کردند و حرمت خاصی برای مسلمانان قائل شدند، ولی این گروه بدون در نظر گرفتن اینکه اسلام دین رحمت است این چنین با عقاید خشک خود اسلام را بدنام می کنند.
وی گفت: اسلام به دنبال حیات مسالمت آمیز مسلمانان و غیر مسلمانان است و عرب و عجم و سیاه و سفید همه تحت لوای این دین عظیم هستند و در حالی که فوج فوج به دین خدا گرویده می‌شوند و همه برادر هم هستند ولی برخی مسلمانان با جاهلیت جدید خود با اسم تکفیر، خون مسلمانان را می‌ریزند و در زمین فساد می‎کنند.
این مرجع تقلید یادآوری کرد: این گروه به اسم ارتداد و تکفیر کارهایی می‌کنند که در زمان جاهلیت صورت می‏‌گیرد؛ آنها به اسم و ظاهر اسلامی دست به کشتار مردم می‌زنند.
مکارم شیرازی تصریح کرد: آنها تعبیر اشتباهی از تکفیر و ارتداد دارند و قرائت آنها از شرک و ایمان غیرصحیح است و از نظر علمای بزرگ اسلامی که از آنها به کتاب و سنت آگاه‌تر هستند، کاملا در اشتباه هستند، ولی مشکل آنها استبداد در رای اشتباهشان است.

یادآور می‌شود کنگره بین‌المللی «جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» صبح امروز با حضور نمایندگان مذاهب اسلامی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) آغاز شد.

آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و آیت‌الله حسینی بوشهر، مدیر حوزه‎های علمیه در این مراسم حضور داشتند.

مطالب مرتبط
captcha