مفهوم مقدس «جهاد مجازی» نبايد به جنگ سايبرنتيك و هك منحصر شود
کد خبر: 1621090
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۶ - ۰۸:۳۵

مفهوم مقدس «جهاد مجازی» نبايد به جنگ سايبرنتيك و هك منحصر شود

گروه وبلاگ و IT: بلاگر «مجاهد مجازی»، مفهوم جهاد را در همه زمينه‌های زندگی قابل تعميم خواند و منحصر كردن مفهوم جهاد مجازی را به جنگ سايبرنتيك و هك، موجب برداشت غير واقعی افراد از اين مفهوم مقدس دانست.

انقلاب اطلاعات در عصر كنونی موجب شد تا تمامی مفاهيم مدرن و سنتی زندگی روزمره به فضای رو به گسترش مجازی وارد شود. مفاهيم دينی نيز در طی اين جريان به فضای دوم(مجازی) منتقل شدند.
«جهاد مجازی» يكی از مفاهيم اسلامی است كه تا مدت‌ها مورد بی‌توجهی كاربران ديندار قرار گرفته‌است. خبرگزاری ايكنا در راستای رسالت آگاهی‌بخشی خود سلسله مصاحبه‌، مقاله و گزارش‌ را در اين‌باره تهيه كرده‌است.
مهدی حق‌وردی طاقانكی به عنوان يكی از بلاگران ديندار فعال در اين عرصه برای اولين بار در ايران به مفهوم جهاد مجازی ‌پرداخت.
اين محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی و فضای مجازی در گفت‌وگو با با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با اشاره به بازخورد مطلب خود به عنوان اولين متن درباره مفهوم جهاد مجازی گفت: در سال 83 يادداشتی را با عنوان «جهاد مجازی» در وبلاگم نوشتم. در آن موقع توجه جدی به اين مبحث نشد و فقط در برخی از سايت‌ها و نيز مجلات و روزنامه‌ها منتشر شد. اما در تابستان 86 بود كه گروهی با راه‌اندازی وبلاگی با عنوان جهاد مجازی و چاپ مقاله بنده در اولين ياداشت خود اقدام به هك كردن وبلاگ‌های ايرانی كردند.
وی در ادامه صرف از نظر از بحث بر سر موضوع صحت يا عدم صحت اقدام اين گروه، عملكرد اين گروه را دارای دو پيامد عمده دانست و افزود: پيامد مثبت عملكرد اين گروه متوجه شدن اذهان نخبگان و حتی كاربران عام به مقوله جهاد مجازی و بحث و اظهار نظر در اين زمينه بود كه اين موضوع به تنهايی در جهت تكامل مفهوم «جهاد مجازی» و تئوريزه و اجرايی شدن اين بحث كمك كرد.
وی ادامه داد: اما پيامد منفی عملكرد اين گروه، فراهم كردن زمينه برداشت غير واقعی از مفهوم جهاد مجازی و منحصر شدن جهاد مجازی به مبحث جنگ سايبرنتيك و به‌ويژه بحث هك شد.
بلاگر «مجاهد مجازی»، جهاد در بستر فضای مجازی را «جهاد مجازی» خواند و گفت: در هر برهه از زمان دنيای كفر و شرك و نفاق از ابزاری متفاوت برای تهاجم به دنيای اسلام استفاده می‌كند و با تمامی امكانات در فضای مجازی به دنيای اسلام می‌تازد. وظيفه مسلمانان اين است كه با رويكردی جهادی به مجاهدت در اين فضا بپردازند .
حق‌وردی توجه ويژه به مفهوم جهاد را با اهميت عنوان كرد و گفت: چرا كه بسياری از سوء برداشت‌هايی كه از مفهوم جهاد مجازی شده و ايراداتی كه به آن وارد شده به اين علت است كه تعريف و برداشت صحيح و جامعی از جهاد نمی‌شود.
وی اظهار داشت: گاهی در تعاريف و تعابير، برخی از دوستان از واژه «جهاد» به معنی «جنگ» استفاده می‌كنند. جهاد لزوماً به معنی جنگ و قتال نيست، بلكه دارای مفهومی كلی‌تر و گسترده می‌شود، هر چند كه جنگ و قتال را هم در مرحله آخر می‌تواند شامل شود.
دبير اجرايی و داور بخش وبلاگ نويسی ششمين جشنواره ره آورد سرزمين نور در ادامه با توجه به ديدگاه آيات و روايات به مقوله جهاد گفت: جهاد بر سه قسم است:
1- جهاد اصغر؛ مقاتله با دشمنان اسلام است
2- جهاد اكبر؛ جهاد با نفس است
3- جهاد كبير؛ جهاد فرهنگى است كه به وسيله‏ معارف قرآن كريم با كژى‏ها و انحرافات در جامعه مبارزه مى‏شود.
وی ادامه داد: قرآن كريم در اين زمينه به پيامبر اكرم(ص) مى‏فرمايد: «فلا تطع الكافرين و جاهدهم به جهاداً كبيراً». همچنين مقام معظم رهبری در اين باره تعابيری مهمی و تبيين‌كننده‌ای دارند. ايشان در ديدار ميهمانان شركت كننده در چهارمين مجمع جهانى اهل بيت در سال 86 فرمودند: «بايد احساس وظيفه را فراموش نكنيم، مجاهدت را فراموش نكنيم، جهاد در صحنه‏هاى مختلف، وظيفه‏ ماست و ضامن پيشرفت و پيروزى ماست.»
«در صحنه‏ سياسى هم جهاد هست، در صحنه‏ فرهنگى هم جهاد هست، در صحنه‏ تبليغاتى و ارتباطاتى هم جهاد هست، در صحنه‏هاى اجتماعى هم جهاد هست. جهاد فقط جهاد نظامى نيست، انواع و اقسام عرصه‏هاى زندگى بشر، عرصه‏ى جهادند.»
وی به بخش ديگری از سخنان مقام رهبری درباره اهميت «جهاد» اشاره كرد و گفت: ايشان در ديدار گروه‏هاى مختلف مردم به مناسبت‏ ميلاد باسعادت على‏بن‏ابى‏طالب در سال 85 فرمودند: «جهاد هميشه بر دوش ما هست. جهاد علمى، جهاد در دوران جنگ، جهاد در دوران صلح، جهاد با نفس، جهاد با دشمن بيرونى، جهاد با مال، جهاد با جان، جهاد با زبان؛ اينها درس است.»
«كارى كه مى‏كنيد براى اعتلاء دين يا اعتلاء امت اسلامى، جهاد است، درسى كه مى‏خوانيد براى رسيدن به ارتقاء عمومىِ ملت اسلامى و امت اسلامى، جهاد است، تلاشى كه مى‏كنيد براى ايجاد همدلى و محبت بين آحاد امت اسلامى و يكپارچگى آنها، جهاد است، وقتى با تمايلات اغواگرانه‏ شيطانى در درون خودتان مبارزه مى‏كنيد، جهاد است.»
«هنگامى كه دشمنان خدا و دين و قرآن را در دل يا در زبان و يا در عمل خود دشمن مى‏داريد، جهاد فى سبيل‏اللَّه است؛ اينها درس اميرالمؤمنين و درس اولياء دين است – جهاد، فقط مخصوص ميدان جنگ نيست – و امت اسلامى به خاطر فراموش كردن مجاهدت در راه خدا به وضعيت اسفبار امروز رسيده است.»
بلاگر «مجاهد مجازی» تصريح كرد: آيا با اين تعابير ديگر شما جهاد را به معنی جنگ تلقی می‌كنيد؟
وی تأكيد كرد: دقيقاً به دليل همين عدم تعريف جامع و صحيح از مفهوم جهاد است كه زمينه را برای برخی فراهم می‌كند كه يا عمداً و مغرضانه و يا به علت بی‌اطلاعی و غير مغرضانه جهاد را به جنگ تعبير كرده و زمينه را برای متهم كردن اسلام به خشونت، تروريسم و صلح‌گريزی مهيا می‌كند.
ادامه دارد...
captcha