عالی‌ترين درجه هنری به 8 هنرمند موسيقی اعطا می‌شود
کد خبر: 1718981
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۴

عالی‌ترين درجه هنری به 8 هنرمند موسيقی اعطا می‌شود

گروه هنر: نشان درجه يك هنری هشت هنرمند موسيقی كشورمان در مراسم اختتاميه بيست و چهارمين جشنواره بين‌المللی موسيقی فجر اعطا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن كسايی، مهدی آذرسينا، محمدعلی كيانی نژاد، پشنگ كامكار، آذر هاشمی، سيدمهدی ستايشگر، سيدمحمد ميرزمانی و زنده‌ياد ميرزاآغه غوثی در مدت اخير درجه يك هنری از شورای ارزشيابی هنرمندان كشور دريافت كرده‌اند كه در بخشی از مراسم اختتاميه بيست و چهارمين جشنواره بين‌المللی موسيقی فجر، درجه يك هنری اين هنرمندان اعطا می‌شود.
اين هنرمندان از سوی كميته تخصصی موسيقی مستقر در معاونت امور هنری جهت دريافت درجه يك هنری به شورای ارزشيابی هنرمندان، نويسندگان و شاعران معرفی شدند كه مورد تأييد و تصويب شورا قرار گرفته است.
شورای ارزشيابی هنرمندان، نويسندگان و شاعران كشور با تصويب شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها شورای صدور مجوز درجه هنری است.
حسن كسايی
حسن كسايی، هنرمند پيشكوست موسيقی سبك نوينی را در نوازندگی نی ارائه كرد و تاكنون در برنامه های متعدد تكنوازی و همنوازی داشته و آلبوم‌هايی نيز از وی منتشر شده است.
كسايی دارای شهرت و اعتبار جهانی در هنر موسيقی است و سال 1381 نيز به عنوان چهره ماندگار در رشته موسيقی معرفی شد.
محمدعلی كيانی‌نژاد
كيانی‌نژاد متولد 1331 در بيرجند است و آموختن موسيقی را از هشت سالگی آغاز كرد. سال 1351 وارد دانشكده موسيقی هنرهای زيبا شد و از محضر استاد نورعلی برومند و ديگر استادان بهره برد. كيانی نژاد با مركز حفظ و اشاعه موسيقی به عنوان مدرس همكاری داشت و با خوانندگانی از جمله محمدرضا شجريان و شهرام ناظری برنامه اجرا كرد. وی در حال حاضر ضمن آهنگسازی در دانشگاه نيز تدريس می‌كند.
سيدمهدی ستايشگر
سيدمهدی ستايشگر متولد 1327 تهران است كه از نوجوانی تحصيل رديف موسيقی را نزد استاد نورعلی برومند آغاز كرد. ستايشگر در كنسرت‌های مختلفی نوازندگی كرده است و تأليفاتی از جمله «واژه نامه موسيقی ايران زمين» و «رباب رومی» دارد.
مهدی آذرسينا
آذرسينا متولد 1325 است و از كودكی به فراگيری موسيقی پرداخت. آذرسينا فارغ التحصيل موسيقی دانشكده هنرهای زيبای دانشگاه تهران است و سالها در مركز حفظ و اشاعه موسيقی به تعليم موسيقی پرداخت.
محمد ميرزمانی
سيدمحمد ميرزمانی متولد 1335 از نوجوانی موسيقی را پيگری كرد و در هنرستان عالی موسيقی به فراگيری موسيقی پرداخت. ميرزمانی از سال 1359 نيز به آهنگسازی پرداخت. پ
پشنگ كامكار
پشنگ كامكار متولد 1330 سنندج و فارغ التحصيل موسيقی دانشكده هنرهای زيبای دانشگاه تهران است و تكنوازيها و گروه نوازی‌هايی را داشته است. كامكار به تدريس ساز تخصصی سنتور در دانشكده هنر و معماری نيز مشغول است و در حال حاضر با گروه كامكار به اجری برنامه می‌پردازد.
آذر هاشمی
آذر هاشمی پس از تحصيل در هنرستان موسيقی ملی در وين اتريش در رشته آهنگسازی تحصيل كرد هاشمی كنسرتها و برنامه‌های مختلفی را در داخل و خارج نيز اجرا كرده است.
آذرهاشمی دبيری و داوری جشنواره‌های مختلف موسيقی از جمله دبيری جشنواره گل ياس را بر عهده داشته است و به تدريس موسيقی نيز می‌پردازد.
خليفه ميرزا آغه‌غوثی
آغه غوثی متولد سال 1307 سنندج سابقه ای 50 ساله در عرصه دف نوازی و مولودی خوانی داشت و در برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی برنامه اجرا كرده است. وی در اسپانيا، هلند، اسكاتلند، ايتاليا، فرانسه و... برنامه هايی را اجرا كرده است ميرزا آغه غوثی سال گذشته روی در نقاب خاك كشيد.
captcha