سريال «نردبام آسمان» يك كار قرآنی بود
کد خبر: 1829066
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۰

سريال «نردبام آسمان» يك كار قرآنی بود

گروه هنر: در جلسه نقد و بررسی سريال «نردبام آسمان» كه با حضور عوامل فيلم سريال «نردبام آسمان» برگزار شد، عنوان شد كه اين سريال سعی داشت نشان دهد كه چگونه يك شخصيت علمی می‌تواند به مدد بهره بردن از كلام خدا به قله‌های رفيع دانش دست پيدا كند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، عصر روز گذشته 31 شهريورماه جلسه نقد و بررسی سريال «نردبام آسمان» با حضور عوامل فيلم در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد. در اين جلسه محمد‌حسين لطيفی (كارگردان)، محسن‌ علی‌اكبری (تهيه‌كننده)، داريوش كاردان (بازيگر)، انوشيروان ارجمند (بازيگر)، ايرج رامين‌فر (طراح صحنه و لباس) و حامد عنقا (نويسنده) حضور داشتند.
در ابتدای اين جلسه لطيفی در سخنانی اظهار كرد: از دو سال‌و‌نيم پيش مقدمات ساخت اين كار با همكاری تهيه‌كننده و نويسنده آغاز شد و تمام سعی ما اين بود كه سريالی بسازيم كه بتواند مفاخر علمی و فرهنگی كشورمان را به شكلی جذاب به مخاطب معرفی كند، همان‌گونه كه سريالی همانند «بوعلی سينا» توانسته بود موفقيت لازم را كسب كند.
وی افزود: اين سريال به عقيده من به دليل فوريتی كه در پخش آن وجود داشت، آنچنان كه بايد ديده نشد، در صورتی كه با يك برنامه‌ريزی صحيح می‌شد به مخاطبان بيشتری دست يافت، هر چند كه نمی‌توان كتمان كرد اين كار همانند ديگر توليدات هنری بی‌عيب و نقص نيست.
لطيفی در ادامه توضيحات درباره توجه اين سريال به كشف عدد p توسط غياث‌الدين، تصريح كرد: تمركز اصلی كار روی شخصيت اصلی سريال است، در اين سريال آلات رصد كارهای نجومی و شخصيت جمشيد در سطحی كه به يك درام مربوط می‌شود، پرداخت شد و مجبور بوديم به دليل وجود مخاطبان عام از اين قبيل مسائل علمی كار به صورت سريع گذر كنيم و عدد P و كشف آن هم يكی از اين مسائل بود، چراكه كشف عدد P توسط جمشيد كاشانی بحث اين سريال نيست، بلكه كشف اعداد اعشار توسط اين دانشمند مهم‌تر بود.
در ادامه اين جلسه محسن‌ علی‌اكبری تهيه‌كننده اين مجموعه اعلام كرد: اين سريال نشان داد كه يك دانشمند ايرانی چگونه می‌تواند به مدد متوسل شدن به قرآن به جايگاه رفيع علمی دست پيدا كند، البته سعی شد كه بهره‌گيری ما از مفاهيم قرآنی در اين سريال به شكلی رو و مستقيم نباشد، تا مخاطب بتواند با دقت نظر خود به مفهوم مورد نظر دست پيدا كند.
اين تهيه‌كننده در جواب به اين سوال كه چرا اين مجموعه در ماه مبارك رمضان پخش شد، اظهار كرد: ما درباره اين موضوع با كارگردان به توافق رسيديم تا اين ماه به دليل فضايی كه بر آن حاكم است برای پخش اين سريال در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: در ضمن خواستيم كه به واسطه اين مجموعه نشان دهيم كه در اين ماه مبارك، نبايد تنها كارهايی روتين را پخش كرد، بلكه می‌توان با پخش آثار فاخر سطح كيفی توليدات مناسبتی را بالا برد.
در بخش ديگری از اين نشست لطيفی در پاسخ به اين پرسش كه چگونه وحيد جليلوند برای نقش اول اين سريال انتخاب شد، گفت: جليلوند بيش از 10 سال است كه در عرصه صدا‌پيشگی و دوبله سابقه كار دارد، اما من در وی توانايی‌هايی ديدم كه وی را برای اين نقش انتخاب كردم و بابت گرفتن اين تصميم نيز با توجه به عكس‌العمل‌های مردم بسيار خرسندم.
كارگردان اين مجموعه در مورد ميكس و موسيقی اين كار نيز گفت: اين مجموعه تاريخی كه هر قسمت آن حدود 45 دقيقه بود در يك ماه و نيم صداگذاری شد و در واقع برای هر قسمت حدود سه روز به طول انجاميد و ما برای هر چه بهتر انجام شدن اين مسئله نهايت تلاش خود را انجام داديم اما به علت سرعت در آماده‌سازی به طور حتم دچار ضعف‌هايی شديم كه من آن‌ها را می‌پذيرم.
انوشيروان ارجمند نيز در اين نشست اعلام كرد: تاريخ ما مملو از شخصيت‌هايی است كه برای فرهنگ و هنر جامعه جهانی مايه مباهات هستند، بنابراين بايد سعی كرد كه زندگی آنان را در سيما به گونه‌ای به تصوير كشيد كه بتواند ارزش‌های آنان را به درستی به تصوير كشد، همان‌گونه كه «نردبام آسمان» سعی كرد اين‌گونه عمل كند.
در ادامه اين جلسه رامين‌فر در مورد ويژگی كار خود گفت: بسيار خوشحالم كه برای اولين بار در كاری فعاليت كردم كه در عين تاريخی و دينی بودن ايرانی نيز بود، چون اكثر كارهای من در اين زمينه مربوط به شخصيت‌های عرب می‌شد.
وی اضافه كرد: به واسطه ايرانی بودن اين كار من توانستم به شكل دلخواه به معماری ايران بپردازم، همچنين با مطالعه در تاريخ آن زمان توانستم طراحی مناسبی از لباس‌ها داشته باشم. تحقيقی كه در كنار كار حرفه‌ای، برايم جذابيت‌های شخصی هم به همراه داشت.
در پايان اين نشست نويسنده اين مجموعه گفت: اين مجموعه سعی داشت در كنار توجه به علم و فرهنگ روحيه وطن‌پرستی را هم در زمانی كه كشور ما مورد هجوم مغول‌ها بود، به تصوير كشد.
captcha