خط سفير فرزند خط كرشمه است
کد خبر: 1948959
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۲
بالندگی هنر خوشنويسی در مكتب وحی/ 99

خط سفير فرزند خط كرشمه است

گروه هنر: يك خوشنويس ضمن تأكيد بر قابليت‌های خط سفير در خوشنويسی اسلامی گفت: خط كرشمه به فرم نزديك‌تر و به همين دليل خوانايی آن كمتر است، خط سفير خط خوانای كرشمه است و به عبارت ديگر فرزند كرشمه محسوب می‌شود.

«زهرا بهرامی»، خوشنويس، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، خوشنويسی اسلامی با نزول وحی آغاز شد و اين به دليل اهميتی بود كه نگارش قرآن برای مسلمانان داشت به گونه‌ای كه امام علی(ع) از بزرگ‌ترين كوفی‌نويسان تاريخ بودند، البته قبل از خط كوفی خطوط عربی ديگری نيز وجود داشتند، ولی تكامل نداشتند و بعد از وحی قرآن‌ اين خطوط به تكامل رسيدند.
وی ادامه داد: در ميان خطوط اسلامی خطوط نسخ و ثلث ارتباط بيشتری با قرآن دارند و ما اين دو خط را در قرآن‌های امروزی هم می‌بينيم و بيشترين كتابت‌ها با خط نسخ انجام می‌شود.
وی درباره چگونگی سبك نگارش و حفظ حرمت در كتايت كل قرآن در مقايسه با نگارش چندين آيه از آن در كارهای تابلويی اضافه كرد: وقتی كل قرآن كتابت می‌‌شود، ويژگی خوانايی اهميت بيشتری می‌يابد، ولی تابلوها و كتيبه‌های قرآنی چون در آن از فرم استفاده می‌شود، ويژگی خوانايی كمرنگ‌تر شده و فرم در آن مهم می‌شود.
وی تأكيد كرد: در به فرم رسيدن نيز زيبايی مهم‌تر از خوانا بودن است و در فرم‌بندی دست خوشنويس بازتر است و می‌تواند در نگارش از تركيب‌ها و فرم‌های بيشتری استفاده كند، در حالی كه در كتابت قرآن خوانايی اهميت دارد.
وی در ادامه به ظرفيت‌های خط سفير برای خوشنويسی اسلامی اشاره كرد و گفت: اين خط از خط كرشمه گرفته شده و خط كرشمه نيز در سال 71 ابداع شد كه منشأ آن خط ميخی است. خط كرشمه به فرم نزديك‌تر و به همين دليل خوانايی آن كمتر است، خط سفير خط خوانای كرشمه است و به عبارت ديگر فرزند كرشمه محسوب می‌شود.
اين خوشنويس يادآور شد: خط سفير قابليت‌های زيادی دارد و در فرم و سطرنويسی ساده می‌توان از آن استفاده كرد، همچنين می‌توان با آن هم عربی نوشت و هم فارسی.
اين خوشنويس كه تخصص آن در خط سفير است، افزود: در سال 85 اين خط بيشتر رواج پيدا كرد و در حال حاضر تلاش‌های بسياری برای به تكامل رسيدن اين خط انجام شده و در طی 10 سال اخير تفاوت‌های زيادی كرده است، البته باز هم نسبت به سال‌هايی كه از تولد خطوطی مثل سفير می‌گذرد، خطوط كاملی هستند و قواعد در آن رعايت شده است.
اين هنرمند تصريح كرد: در خطوط كرشمه و سفير از زاويه‌گذاری و نقطه‌گذاری‌های مشخصی استفاده می‌شود و اين خطوط قانونمند است. در كارگا‌های آموزشی متوجه شديم كه علاقه‌مندی‌های زيادی نسبت به اين خط وجود دارد و جوانان زيادی به دليل زيبايی اين خط به آن علاقه‌مند هستند.
بهرامی همچنين اظهار كرد: می‌توان با استفاده از اين خط كتابت قرآن را با سطرنويسی انجام داد و همچنين در طراحی لوگوهای اسلامی آن را به كار برد.
وی اظهار اميدواری كرد كه خط سفير جايگاهی بهتر از اين داشته باشد.
captcha