هنرمند زمانی می‌تواند موفق باشد كه نظری به خالق اصلی زيبايی‌ها داشته باشد
کد خبر: 2179122
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۲

هنرمند زمانی می‌تواند موفق باشد كه نظری به خالق اصلی زيبايی‌ها داشته باشد

گروه فرهنگ و هنر: «فاتح عزت‌پور»، خوشنويس كردستانی، گفت: زمانی هنرمند واقعی می‌تواند در عرصه هنر موفق باشد كه نظری به خالق اصلی زيبايی‌ها داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كردستان، نام «فاتح عزت‌پور»، برای هنردوستان ديار كردستان نامی آشناست و آثار خلق شده هنری استاد فاتح عزت پور در زمينه خوشنويسی و كتاب‌های منتشر شده و دريافت مدال، لوح تقديرها و سوابق درخشان ديگر هر كدام مايه مباهات در سرزمين مادری است.
بدون ترديد خلق آثار هنری و به خط زيبا درآوردن روح زيبای كلمات و واژگان توسط هنرمند به هيچ وجه برای كسب افتخارات مدالی، لوح و تقديرها نيست، بلكه تاثيرگذاری الهی و مثبت و لطيف كردن روح و روان مردم افتخار والا و اصلی او به حساب می آيد.
فاتح عزت پور فرزند احمد، در سال 1337 شمسی در محله "جورآباد" شهر سنندج بدنيا آمده و تحصيلات ليسانس از دانشگاه علامه طباطبايی و دكترا و استادی انجمن خوشنويسان ايران را در تهران و سنندج به پايان رسانيده است.
استاد فاتح عزت پور از سال 1361 به تعليم هنر خوشنويسی مشغول شد وعلاوه برآن در سايرمراكز فرهنگی وهنری به تعليم اين هنر پرداخت. او از دوران تحصيلات ابتدايی با هنر خوشنويسی آشنا شد و در محيط خانوادگی در محضر دايی خويش استاد مهدی كمالی كردستانی به تمرين خط پرداخت.
عزت پور علاوه بر فعاليت های هنری عضو كارشناسان مطالعات تحقيقاتی و پژوهشی در زمينه مسكن بوده كه تا كنون بيش از 40 مقاله در كتاب ها ونشريات علمی و سمينارهای وزارت مسكن و شهرسازی ارائه ومنتشر شده است.
او درخصوص چگونگی گرايش به فعاليتهای هنری می گويد: حدود كلاس چهارم ابتدايی بودم يعنی سال 1347 يا 1348 به خوشنويسی علاقمند شدم و نزد دايی خودم (مرحوم استاد مهدی كمالی) تلمذ می كردم و اشكالات خط خود را نزد ايشان رفع می نمودم از همان سال ها نمونه خط های با ارزشی را بيادگار نگه داشته ام كه يادآور خاطرات دوران نوجوانی است.
عزت پور برای ارتقاء، شكوفايی و بالندگی قوی و بيشتر اين هنر در روح و روانش به عزيمت كردن خود به تهران اشاره كرد و افزود: در سال 1357 برای قوت بخشيدن و پروا دادن هنر خوشنويسی در روحم و ادامه تحصيلات دانشگاهی به تهران عزيمت و به انجمن خوشنويسان ايران مراجعه كردم و به فراگيری خط نستعليق در حضور استاد "عباس اخوين" و شكسته را نزد استاد يدالله كابلی پرداختم و سال 61 ممتاز، سال 86 فوق ممتاز و سال 88 درجه يك هنری دكترا و كرسی استادی انجمن خوشنويسان را از شورای عالی نويسندگان و هنرمندان و شاعران كشور دريافت كردم.
او با تلاش و كسب تجربه خود مدت 30 سال است به تعليم اين هنر در تهران و سنندج مشغول بوده و 28 سال است كه عضو شورای ارزشيابی هنری كشور است و در جامعه ايفای نقش مثبت و موثر داشته است.
وی به عنوان يك هنرمند فعال و موفق در عرصه خوشنويسی می گويد: از سال 61 كه موفق به دريافت رده ممتاز خوشنويسی در شورای عالی انجمن خوشنويسان ايران در تهران شدم، احساس كردم كه می توانم به عنوان هنرمندی هر چند كم ارزش در عرصه اجتماع خدمت كنم و دين خود را به جامعه ادا نمايم و خدا را شاكرم كه تاكنون نيز هنرجويان قابل ملاحظه را آموزش داده ام.
استاد عزت پور كه پس از سالها تلاش و كوشش شبانه روزی توانسته است خود را به عنوان يكی از هنرمندان شاخص و مطرح نه تنها منطقه كردستان بلكه در سطح كشور معرفی كند، درخصوص انتظارات يك هنرمند از جامعه بيان می كند: وظيفه هنرمند واقعی در قبال جامعه نقشی است كه از خود بجا خواهد گذاشت و بايد ردپاهائی والا و متعالی را از خود بيادگار بگذارد كه تاثيری مثبت را از جامعه دريافت نمايد.
وی به نقش جامعه و انتظارات هنرمند از جامعه اشاره كرده و می افزايد: جامعه هميشه هنرمند را ارج می نهد و برای تداوم امر بايد با فراهم نمودن زمينه های فعاليت های سالم و موثر كه بی شك در رشد و اعتلای اخلاق، فرهنگ و هنر جامعه آثار خوبی را بدنبال خواهد داشت، توسط هنرمند اهتمام ويژه ای بكار گرفته شود.
عزت پور ادامه می دهد: هنر خوشنويسی نسبت به هنرهای ديگر در جوامع اسلامی و هنر پرور امروزی با كلام و جملات روشن هموار است و مخاطب خود را به بهترين صورت پيدا می كند و خط خوب و متن متعالی هر كدام تاثير بسزائی در پيشرفت جامعه از نظر فرهنگی و هنری برعهده دارند.
اين هنرمند در طول مدت 30 سال تعليم هنر خويش از فعاليت های نمايشگاهی و چاپ آثار و كتب مختلف افتخارات زيادی را بدست آورده است و در همين راستا می گويد: از دوران فعاليت كارهای هنری تا كنون 15 جلد كتاب نوشته ام كه 12 جلد آن چاپ شده و موفقيت های زيادی داشته ام و تحرير آثار منتشر شده با قدمت 25 سال و 20 سال است و آخرين كتاب نيز در سال گذشته تهيه شده است.
كتاب حافظ بخط فاتح عزت پور كه اكنون چهل و يكمين چاپ خود را پشت سر می گذارد و كتاب های خيام و باباطاهر كه برای نهمين بار تجديد چاپ شده اند از افتخارات اين هنرمند مردمی است.
همچنين كتاب های ديوان حافظ، خيام، باباطاهر عريان، خوشنويسی در كردستان، ديوان خيام ترجمه كردی، ديوان هاتف اصفهانی، ديوان ابوسعيد ابوالخير، مناجات خواجه عبدالله انصاری، گلستان سعدی، ديوان پروين اعتصامی، ديوان دوم خافظ نسخه قدسی، كتاب خوشنويسی در هنرهای سنتی و ...از جمله كتاب های نوشته شده و منتشره توسط اين هنرمند است.
استاد فاتح عزت پور بيشترين تاثيرپذيری اش در مقوله هنر را در زندگی اطراف خود اينگونه بيان می كند: تمامی شرايط اجتماعی، فرهنگی و هنری و اوضاع و احوال فعلی در آثار هنری متظاهر می گردد يعنی نه هنرمند از جامعه جدا است و نه جامعه از هنر می تواند جدا باشد.
وی افزود: در هر حال در كشورمان ايران جايگاه ادب و هنر جايگاهی متعالی است كه زبانزد تمام انسانهای دنيا است و آثار ادبی ما در دانشگاه های خارجی تدريس می شود.
او در اين باره ادامه داد: آثار هنری بجا مانده از نياكان ما هر كدام در موزه ها و نگارخانه های اقصی نقاط كشورهای جهان خود نمائی می كند و ايران از داشتن اين پيشينه ادبی و هنری بسيار در صحنه بين المللی دارای هويت و آبرو است كه مايه مباهات هر ايرانی است.
او به عنوان يك هنرمند برجسته كشوری به ويژگی هايی هنر خوشنويسی در استان كردستان اينگونه اشاره می كند كه در كردستان هنر خوشنويسی به موازات رشد خود در سطح كشور رشد داشته است و خوشبختانه خوشنويسی در كردستان آنچنان پيشرفتی داشته كه جايگاه هنرمندان كرد در محافل هنری كشور جايگاهی ارزشمند است و انشاالله ارزشمندتر هم خواهد شد.
استاد عزت پور در همين زمينه يادآور می شود: جوانان تازه نفس امروز نسبت به دوران طلبگی ما از استعداد بهتری برخوردار هستند. امروزه با مراجعه به نمايشگاه های آثار هنری جوانان به راحتی می بينيم كه اين راهی كه جوانان در پيش دارند راهی متعالی بوده و مسير رسيدن به اهداف الهی و خلق آثار هنری با توان بهتر از گذشته است و بنده به آينده ای بسيار بهتر خيلی خوش بين هستم و ردپاهايی كه ملاحظه می كنم، ردپاهائی ارزشمند در عرصه هنر كردستان است.
به عقيده اين هنرمند، زمانی هنرمند واقعی می تواند در عرصه هنر موفق باشد كه نظری به خالق اصلی زيبائيها داشته باشد و هيچگاه از خالق خود فاصله نگيرد. وی در اين باره می گويد: هنرمند خود خالق است و سرمشق خود را از استاد اصلی می گيرد.
اين هنرمند در بخشی ديگر از سخنانش به تاثير پذيری هنر برآثار طبيعت و نيز آثار الهی اشاره و يادآور می شود: هنر تاثيری والا را از خود بجا می گذارد و شك نداشته باشيد اگر يك اثر هنری از سر منشاء اصلی الهام نگرفته باشد تاثير گذار نخواهد بود.
فاتح عزت پور يكی از هنرمندان برجسته استان كردستان است و آثار هنريش از ماندگارترين آثار هنری در زمينه خوشنويسی در سطح كشور و به ويژه استان كردستان است.
شايد تنها دليل ماندگاری آثار خلق شده هنری او وجود و بكار بردن گوشه چشمی به خالق هستی است و اين است كه در نظرها ماندگار و در تاريخ نيز ثبت خواهد شد.
اين استاد خوشنويسی در اين راستا می گويد: بدون ترديد نمونه های بارز آثار بجامانده هنرمندان مطرح ، پس از گذشت قرون متمادی نشان دهنده انوار الهی را نداشتند قطعا اين ماندگاری را نخواهد داشت.
عزت پور يادآور شد: آثار به يادگار مانده از ميرعمادالحسنی، مير علی هروی، سلطان علی مشهدی، ميرزا رضای كلهر، ميرزا غلامرضا اصفهانی و ميرزا كاظم و بسياری ديگر را می توانيم اسم ببريم و يا آثار به يادگار مانده از اميرالكتاب كردستانی و ميرزا جناب و ملا حسن و ... كه در كردستان جزء ميراث فرهنگی مان محسوب می شود.
captcha