مسجد الله‌وردی‌خان تبریز ثبت ملی شد
کد خبر: 2273165
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۳

مسجد الله‌وردی‌خان تبریز ثبت ملی شد

گروه سياسی و اجتماعی: رئيس شورای ثبت آثار تاريخی و فرهنگی آذربايجان‌ شرقی در فهرست آثار ملی گفت: مسجد قاجاری الله‌وردی‌خان شهر تبريز در فهرست آثار ملی كشور به‌ثبت رسيد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه آذربايجان شرقی، تراب محمدی، رئيس شورای ثبت آثار تاريخی و فرهنگی آذربايجان‌ شرقی در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر گفت: كالبد وضع موجود مسجد قاجاری و نام آن برگرفته از سازنده آن، الله‌وردی‌خان است.
وی يادآور شد: در نزديكی مسجد الله‌وردی‌خان حمامی نيز وجود داشته كه اكنون تغيير كاربری داده است.
وی با اشاره به مشخصات اين بنا تشريح كرد: بنا با پلان مستطيل بوده و بنای اصلی در يك طبقه ساخته شده ولی بعد ضلع شرقی كه حياطی كوچك بوده در دو طبقه در بازسازی به مسجد الحاق شده است.
مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان افزود: مسجد اصلی از فضاهای شبستان، آبدارخانه، سرويس و قسمت الحاقی از بخش‌های حسينيه بانوان، آبدارخانه، سرويس‌ها و ورودی اصلی تشكيل شده‌اند.
محمدی با اشاره به ويژگی‌های خاص اثر خاطرنشان كرد: پوشش سقف مسجد الله‌وردی‌خان گنبدی بوده و از يك گنبد مركزی با يك روزنه كه زيبايی خاصی به آن می‌دهد و هشت گنبد كوچك تشكيل شده است.
وی با تأكيد بر اينكه اين مسجد دارای آجركاری و كاربندی بسيار زيبايی است، ادامه داد: همچنين سه شومينه زيبا در مسجد وجود داشته كه بعد از بازسازی از داخل ديوار درآورده شده است.
رئيس شورای ثبت آثار تاريخی و فرهنگی استان با اشاره به اقدامات مرمتی اين مسجد تاريخی اظهار کرد: در سال 84 بازسازی كلی توسط ميراث فرهنگی در اين بنا صورت گرفته كه در اين بازسازی 60 سانتی‌متر از كف مسجد برداشته شده و كف چوبی آجری شده و ستون‌ها تا سه متر دور تا دور خاكبرداری و بازسازی شده است.
محمدی ادامه داد: همچنين قسمت ورودی كنونی قبلاً حياط بوده كه در بازسازی به مسجد الحاق شده و اكنون به‌عنوان ورودی، كفش‌كنی، سرويس و دفتر از آن استفاده می‌شود.
وی يادآور شد: بازسازی طاق‌های تخريب شده، تعويض پنجره‌های چوبی با پنجره‌های آلومينيومی، ايزوگام سقف مسجد، ساخت مناره و نمای مسجد در سال 87 از ديگر اقدامات مرمتی سازمان ميراث فرهنگی در مسجد الله‌وردی‌خان قبل از ثبت آن در فهرست آثار ملی به‌شمار می‌رود.

captcha